Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Alles is schoon, nu langzaam beginnen met het opbouwen.

Vandaag info aangevraagd bij DamenCNC over goede combinatie van motoren (1 Nm voor X-as, 2.5 Nm voor Y-as), drives (Leadshine EM-s) en voeding.

Even afwachten op hun inschatting of dit juiste combi is.

Nu al eens testfit met een 0.5 Nm Nema23 motor om te zien of de aanpassing van oude stappenmotor flens naar Nema23 goed uit pakt.

23074

Xander
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13528
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zie ik het goed dat de X-as motor achter zit?.. da's wel fijn qua ruimte.. Leuk klein machientje ook.. net zoiets als mijn "ouwe trouwe" EMCO Compact 5 CNC..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 20 mar 2021 23:01 Zie ik het goed dat de X-as motor achter zit?.. da's wel fijn qua ruimte.. Leuk klein machientje ook.. net zoiets als mijn "ouwe trouwe" EMCO Compact 5 CNC..
X-as motor zit inderdaad aan de achterkant. Daar ontbreekt wel een afdekplaat om de spanen buiten te houden, maar die kan eenvoudig namaken. Verder komt er een waterdichte motor van DamenCNC op, met kabelwartel. Dan is dat ook allemaal mooi dicht. Eindschakelaars voor X en Z zitten ook op het support. De kabels naar schakelaars en stappenmotor lopen door een geribbelde buis die aan beide uiteindes met een wartel waterdicht is en verder gewoon in de spanenbak schuift.

Als ik naar deze fotos kijk http://www.lathes.co.uk/emcocompact8/ dan is het vrijwel een exacte kopie van een Compact 8. Bed, losse kop, support etc ziet er allemaal exact hetzelfde uit qua vorm, bouwwijze, zelfs de bouten, olie-nippels en gaten voor vaste bril zitten op dezelfde plek. Als ik de kappen van de hoofdspil weg denk, heb ik sterk het vermoeden dat daar ook hetzelfde onder zit. Kan wel kloppen want ik heb ergens op internet gelezen dat Denford dit ontwerp samen met Emco gedaan heeft, ergens anders schrijven ze dan weer dat Denford het ontwerp in licentie van Emco heeft mogen maken. Hoe dan ook er zijn zeer sterke gelijkenissen. Van Denford zijn er geen onderdelen meer te krijgen, Emco lijkt wat gangbaarder en die passen misschien wel. Mocht het ooit nodig zijn, want mijn bank is bijna als nieuw, op wat lakschade na.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Ik heb al een EdingCNC kaart in losse behuizing van Sorotec. Van daar loopt er een 25 polige "parallel printerkabel" naar de stuurkast van mijn freesbank. Voorlopig ga ik die "omprikken" naar de stuurkast voor de draaibank. Voorzie niet dat ik gelijktijdig ga frezen en draaien. Misschien dat ik nog wel zo'n mechanisch schakelkastje heb waarmee je vroeger 2 PC's op 1 parallelle printer (of 2 printers op 1 PC) kon zetten.

Voor de stuurkast denk ik nu aan het volgende:

1x Stepper Motor DCNC-NEMA23-1.0Nm (IP54), 2 ampère
1x Advanced Digital Stepper Drive EM542S 50V 4,2A (2phase)
1x Stepper Motor DCNC-NEMA23-1.0Nm (IP54), 4,2 ampère
1x Advanced Digital Stepper Drive EM556S 50V 5,6A (2phase)
1x Switching Powersupply 400W 48V 8,3A DC output

Nu heb ik nog een aantal vragen:

Is dit een goede combinatie van motoren, drivers en 1 voeding voor beide drivers?
Origineel zaten er blijkbaar 1 Nm motoren op en de meeste mensen die een Orac omgebouwd hebben gaan voor minimaal 2 Nm op de Z-as.
Moet ik de voeding aan de 220V kant nog afzekeren met een automatische zekering, hoeveel ampère adviseren jullie? Ook de 0.5kW frequentie regelaar zal achter deze zekering komen.
Ga voor de zekering voor een C-karakteristiek, die kan tegen piekstromen.
Welke hoofdschakelaar adviseren jullie, ik zie namelijk dat deze voeding tot 60A "inrush stroom" trek bij inschakelen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13528
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zou zeggen.. neem 2Nm Nema 23 steppers.. beetje "oomph" is nooit weg..
aan mijn EMCO 5 CNC bungelen ook 2 Nema 23 2Nm steppers. dan kun je tenminste wat meer dan alleen Aluminium en Kunststof draaien..

Volgens de vertegenwoordigers van de Ridder was de Emco 5 ontworpen voor het verspanen van Non-ferro.. dat komt mooi uit.. Titanium is een Non-ferro... ( ze hebben daar nog nachtmerries van die opmerking... :lol: )
Verder zou ik omwille van de eenvoud van je besturing voor beide assen identieke drivers pakken.. beide de EM556S dus.. voor die paar euri's hoef je dat ook niet te laten..
Qua hoofdschakelaar.. Jee.. ik heb alles gewoon via de hoofdschakelaar van de EMCO lopen.. da's een sleutelschakelaar
die Inrush stroom.. 'k weet niet of ik me daar zoveel zorgen om zou moeten maken.. heb nog nooit een besturing opgebouwd waar speciale dingen in zaten om dat soort dingen op te vangen.. en mijn machines lopen op 75 Volt..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Vandaag SMS van UPS, uw pakket van DamenCNC wordt morgen tussen 10:30 en 15:30 afgeleverd, een uur later gaat de bel :lol:
23089

2Nm zit al op de X-as, morgen de 2.5Nm op de Z-as en in het weekend eens tijdelijk aansluiten op de controllers. Motor steekt best ver uit, maar hij zit aan de achterkant van de X-as, dus alleen de spanenbak moet dieper gemaakt worden. Kunnen er ook meer spanen in :lol:
23088
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13528
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Motor steekt best ver uit, maar hij zit aan de achterkant van de X-as, dus alleen de spanenbak moet dieper gemaakt worden. Kunnen er ook meer spanen in :lol:
Of.. je verlengt de plaat, neemt een langere riem, en hangt de motor onder het bed.. 🤪

Voor elke oplossing verzinnen we een probleem..

Je kunt in die plaat overigens ook nog een gaatje boren, en daar je Limitswitch in monteren met een beetje mazzel... gaatje in het bed boren voor het schakelen.. klaarrrrr
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mar 2021 23:34 Je kunt in die plaat overigens ook nog een gaatje boren, en daar je Limitswitch in monteren met een beetje mazzel...
Dat had Denford ook al voorzien :P, de staaf die achter uit de X-as steekt heeft inkepingen aan de onderkant waarmee hij over de x-homing en x-limit schakelaar loopt. De schakelaar voor de z-as zit er naast en wordt bediend met nokken die op het bed zitten.

N.B. beide schakelaars zijn op de foto niet te zien omdat die opnieuw bedraad worden en dan teruggeplaatst.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Wat een gemak, schroefklemmen ipv solderen
23096

Afdekplaten en eindsschakelaars er weer op. Enige wat ontbreekt en wel degelijk nodig is de afdekplaat over de x-as.
23094

Zelf plaat zetten heb ik geen gereedschap voor maar met geannodiseerd aluminium hoeklijn en plaat gaat het ook en ziet er m.i. nog netjes uit ook
23095

Als de lijm hard is, nog twee schroefgaatjes boren, tappen en verzinken en hij klaar
23093
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Zoals gezegd waren alle motoren etc verdwenen, dus ook de pulleys van en tandriemen. Pulleys op de KO-spindels waren nog wel aanwezig.

Omdat de originele versie tekeningen en stuklijsten nog door Denford verstrekt worden heb ik de pulleys en tandriemen kunnen achterhalen.

Op zowel de x- als z-as stepper moet een pulley type XL037 met 12 tanden en dan 100XL riemen. Deze besteld bij DamenCNC. Nu hebben de pulleys een naafdiameter van 10mm. Zie plaatje hieronder. Die voor de x-as heb ik voorzien van 6.35mm gat (ruimer) en verlijmd met Loctite603 op de ronde as van de stappenmotor. Dit is ruim voldoende en eventueel kan ik de naaf en as doorboren en voorzien van 2 mm pin.

De z-as motor heeft echter een 8mm as met vlakke kant. Idee was hier te werken met een schroefje, maar daarvoor is er niet voldoende materiaal dikte (10mm naaf - 8mm as). Alleen lijmen met Loctite lijkt me niet sterk genoeg, door het vlakke kantje is het geen volledige cilinderpassing meer.

Wat is hier wijsheid? Misschien de naaf "opdikken" door er een dikwandige bus op te lijmen en daar dan het schroefje doorheen?

https://5.imimg.com/data5/GA/AI/MY-1821 ... 0x250.jpeg
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door benkr »

Gewoon lijmen, als het niet goed is, wat ik sterk betwijfel, dan kun je altijd nog iets anders verzinnen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

X-as werkt. IJlgang nog niet geoptimaliseerd maar toch al tevreden. Stepperstroom en frequentie staat bewust laag zodat hij blokkeert bij per ongeluk tegen het eind aan lopen. Eindswitches zijn nog niet aangesloten.

Nu z-as en VFD en dan alle instellingen gaan optimaliseren.

Het klikken wat je hoort is een manuele schakelaar op de puls-generator die step/dir nasr de leadshine stuurt.

JanSr
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door JanSr »

Waarom niet een 400V 3 fasen draadje naar je werkplaats? Geeft veel vreugd.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

JanSr schreef: 03 apr 2021 10:10 Waarom niet een 400V 3 fasen draadje naar je werkplaats? Geeft veel vreugd.
Dat kan wel. Is aanwezig in de meterkast die recht boven mijn kelderwerkplaats zit. Maar dan moet ik toch nog iets van VFD want bank heeft maar 1 overbrengverhouding. Zat af fabriek in 1984 al een VFD op.
Plaats reactie