Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door JanSr »

Mooi! Een 400V VFD biedt je alle mogelijkheden. Dikwijls voor weinig op Marktplaats.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

JanSr schreef: 03 apr 2021 13:36 Mooi! Een 400V VFD biedt je alle mogelijkheden. Dikwijls voor weinig op Marktplaats.
Als er ooit een zwaardere machine zou komen (geen idee hoe die langs de keldertrap omlaag moet) wil ik overwegen om krachtstroom aanleggen. Voor deze 375 Watt motor is dat iets teveel werk. De 1 fase --> 3 fase VFD heb ik al. Dan zou ik liever naar een 500 of 750 Watt servo gaan. Eerst dit maar eens allemaal terug aan de praat krijgen binnen budget, dan een tijd gebruiken en zien of upgrades nodig zijn. Voor de hobby is goed al snel goed genoeg. Must-have versus nice-to-have, want doel is een werkende hobby cnc bank kunnen gebruiken. Het bouwen op zich is leuk maar niet het doel.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Lenze 8201-E tijdelijk aangesloten. Werkt prima.

Nu z-as nog, dan alles weer uit elkaar om te lakken, opbouwen, omkasting en stuurkast maken.

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Denk er sterk over na om de hoofdmotor 180 graden te draaien. Dan wordt de totale lengte van de bank iets groter, maar is hij wel weg uit de spanenbak. Die wordt sowieso al langer door de veel langere z-as stepper.

99,99% van mijn werk zsteekt max 10 cm uit de klauwplaat en veel is ook nog eens messing dat kleine rotspaantjes maakt.

Een afdekking maken kan ook, dat heeft mijn Proxxon af fabriek al. Maar dan is de luchtflow rond de motor minder. Bij Proxxon heeft de motor 2 snelheden en dan nog 3 riemposities dus die kan bijna altijd max toeren lopen en dan koelt de fan op de as wel voldoende. Op de Orac zit alleen een VFD met vaste overbrenging.

Zie dat ze aanraden een extra fan erop te zetten voor koeling bij lage toerentallen. Dan moet de afdekking langer en kom ik in de weg te zitten van het support en x-as stepper.

Heeft iemand ooit een motor van compact 5 of 8 omgedraaid en hoe heb je dan de bevestiging gemaakt. Denk zelf nu om hem op een 10 mm alu plaat te zetten die op 4 bussen op de huidige stalen plaat komt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb overwogen om de motor een stuk lager te monteren, dat je de machine gewoon op een frame zet, en de motor op de achterkant van dat frame monteert, of eronder.. Langere riem.. klaarrrr.. bij "grote" professionele banken is het niet anders..

Wat bij een EMCO Compact 5 ook kan.. omdat de X-as motor aan de voorkant zit, is een wat kleinere (servo) motor op dezelfde plek monteren.. dat geeft de mogelijkheid om een plaat over alles heen te monteren, tegen de achterkant van het bed.
en, omdat ik van plan ben om mijn hele Compact 5 CNC onder een hoek van 36° voorover te monteren, heb je meteen een slantbed
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 05 apr 2021 14:22 en, omdat ik van plan ben om mijn hele Compact 5 CNC onder een hoek van 36° voorover te monteren, heb je meteen een slantbed
Waarom precies 36?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 05 apr 2021 18:17
Arie Kabaalstra schreef: 05 apr 2021 14:22 en, omdat ik van plan ben om mijn hele Compact 5 CNC onder een hoek van 36° voorover te monteren, heb je meteen een slantbed
Waarom precies 36?
Nou.. het komt niet héél precies.. maar de EMCO Concept 55 (Feitelijk een Compact 5 CNC in een nieuw jasje) staat ook onder 36°
Misschien wordt het wel 40°..maar zeker niet minder dan 36°
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Zonder driver optimalisatie ruim 2000 mm/min.



Alle hardware beweegt dus weer dmv motoren. Nu stuurkast (600 × 400 × 200) inrichten.

Design keuzes, feedback geven mag :lol:

- alle kabels van onderaf naar binnen en buiten.
- alle kabels vast aangesloten. Bij freesbank stekkers gebruikt. Veel meer werk, kosten en nog nooit los hoeven nemen dus vind ik de moeite niet meer waar.
- rechts onderaan DIN rail voor alle 220V
- midden onderaan kabels naar steppers
- links onderaan signalen van/naar Eding kaart die in apart kastje zit (van Sorotec)
- laag erboven drivers, voeding en VFD, met de stuurkabels uiterst links tegen de wand en VFD en 220v kabels uiterst rechts tegen de wand.
- bovenaan nog een kleine voeding en en fan voor inwendige luchtstroming
- kast luchtdicht tegen stof en vocht
- hoofdschakelaar in de zijkant

- noodschakelaar, links/rechts schakelaar en rpm draaiknop op de bank zelf
- Arduino schermpje op de bank zelf, primair voor rpm uitlezing en weergave. Op de achtergrond temperatuurbewaking "PLC" voor hoofdmotor, VDF, drivers en voeding.

23257
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Deze vraag even hier om niet telkens een nieuw topic te openen:

Er zit een 3-fase motor op de Orac (100% zeker origineel) waar 1400 Rev/min op het typeplaatje staat.

Snap ik het goed dat de motor 1400 omw/min loopt als je hem direct aansluit op 3-fase 50Hz 220V?

Met de riemoverbrenging van 1:1.5 zou dit neerkomen op ongeveer 1000 omw/min op de hoofspil.

Volgens de datasheet liep deze destijds echter tot 2000 omw/min op de hoofdspil.

Mag ik zomaar de maximale frequentie van mijn VFD van 50Hz op 100Hz zetten om zo toch 2000 omw/min te halen of gaat de motor dit niet lekker vinden?
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door benkr »

xander janssen schreef: 16 apr 2021 11:59 Mag ik zomaar de maximale frequentie van mijn VFD van 50Hz op 100Hz zetten om zo toch 2000 omw/min te halen of gaat de motor dit niet lekker vinden?
100% bovenop het nominale toerental is wellicht net iets te veel van het goede, maar 70 a 80% moet goed kunnen, of 100% ook nog kan moet je voorzichtig uitproberen, wordt de motor niet te warm, heb je nog voldoende vermogen en dat soort dingen.
Als je boven een bepaald punt komt gebeuren er in die motor bepaalde dingen met het magnetisme, hoe en wat is generiek bij allemaal hetzelfde, maar de grens kan wel wat verschillen, vandaar mijn voorbehoud.
Nu is het heel lang gelden dat ik me in detail met dit onderwerp heb beziggehouden, dus de details zijn naar de achtergrond verdwenen (ik wordt ook al wat ouder dus voor een deel is dit een normaal en voorspelbaar iets) maar er zitten hier op het forum nog wel een paar mensen die dit allemaal wat meer paraat hebben.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

benkr schreef: 16 apr 2021 13:18 100% bovenop het nominale toerental is wellicht net iets te veel van het goede, maar 70 a 80% moet goed kunnen, of 100% ook nog kan moet je voorzichtig uitproberen, wordt de motor niet te warm, heb je nog voldoende vermogen en dat soort dingen.
Goed te horen dat het (tot op zekere hoogte) kan. Neem aan dat de besturing destijds dit ook zo heeft gedaan, anders kan ik toerental van 2000 omw/min niet koppelen aan de hardware i.e. motor en snaaroverbrenging.

Temperatuurbewaking wil ik sowieso op de motor zetten, mogelijk ook extra koeling met een fan die niet op de as zit. Dat laatste zal blijken uit temperatuurmetingen. Omdat ik voornamelijk kleine diameters draai, dus hogere toerentallen voorzie ik niet direct een probleem. Bij langzaam draadsnijden wel, maar dat voorzie ik nu nog niet te gaan doen. Dat doe ik nog op mijn conventionele bank waarbij er een harde koppeling zit hoofdspil en support verplaatsing.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door HD13 »

Xander,
Weet niet of je de kast al gebouwd hebt, anders is dit misschien mosterd na de maaltijd.
Veel netfilters voor VFD's zijn zo gemaakt dat de VFD er bovenop geplaats kan worden.
Dan VFD helemaal links of rechts onderin de kast zetten en (afgeschermde) motorkabel direct op de VFD aansluiten.
Dan alle stuur en signaal draden uit de buurt van de VFD houden.
Na de VFD de 230Vac groepen dan de stepper of servo motoren en daarna de stuursignalen.
Laatste ook uit de buurt van stepper of servo motoren houden.
Probeer vanuit deze basis te werken.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

HD13 schreef: 16 apr 2021 16:55 Weet niet of je de kast al gebouwd hebt, anders is dit misschien mosterd na de maaltijd.
Veel netfilters voor VFD's zijn zo gemaakt dat de VFD er bovenop geplaats kan worden.

Kast is nog lang niet klaar, nog niet aan begonnen. Fulltime baan en gezin met twee kinderen (3 en 1) laat maar paar uurtjes per week over voor hobby. Alle input is welkom.

VFD komt inderdaad rechts onderaan. Heb inmiddels een nieuwe van Peter Electronics (via Conrad) met ingebouwd filter. Dit omdat Lenze VFD geen filter heeft en bijbehorend filter teveel lekstroom kan (spec sheet) hebben voor aardlek. Wilde niet het risico lopen om voor €100+ euro zo'n filter te kopen en dan nog niks te kunnen. Gisteren nieuwe VFD getest. Motor loopt veel vloeiender en vooral zonder hoge pieptoon, wat hij met oude Lenze wel had. Was spontaan bljj met mijn beslissing een moderne aan te schaffen. Zal straks eens een foto maken van de kastlayout zoals nu voor ogen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Indeling toch nog iets anders gedaan:

- voedingskabel komt linksonder binnen en loopt naar boven
- vanaf lastscheidingsschakelaar linksboven gaat de voeding naar Din rail
- vanaf daar terug naar beneden naar alle voedingen en VFD
- VFD uitgang zo kort mogelijk naar beneden
- motorkabels midden onder naar buiten
-stuursignalen uiterst rechts onder naar binnen en buiten

23305

Of zou ik de voeding linksboven binnen laten komen? Esthetisch iets minder mooi als de kabel dan buiten de kast naar beneden naar stopcontact hangt
Plaats reactie