Advies spindelmotor

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Advies spindelmotor

Bericht door bartL »

benkr schreef: 25 mar 2021 22:02 Bedenk dat je een servomotor, zeker de moderne, als je de drive goed instelt kortstondig een factor 3 mag overbelasten, dan zal die 3,6 kW die nominaal zo'n 15 Nm levert al meteen 45 Nm leveren. Dat moet je geen minuten lang doen, maar b.v. 10 seconden is geen enkel probleem.
En welke piekbelasting zal langer dan 10 seconden blijven?
Dat is zeker waar, aan de andere kant kan de huidige DC motor dat blijkbaar ook al (15 vs. 66 Lb-Ft). Hier zal de servo de DC motor dus niet overklassen.
Aan de andere kant - als ik het me goed herinner van het kleine blokje elektro op de HTS- heeft een reguliere DC motor zijn maximale koppel bij 0Rpm en loopt deze lineair naar 0Nm bij het maximale toerental. Dit zou dan betekenen dat de huidige DC motor ca. 20Nm bij 0 Rpm heeft en 0Nm bij 3000rpm en dus 15Nm bij 750Rpm. Klopt het dan dat de 3.8kw Lichuan vanaf 750Rpm sterker zal zijn dan de DC motor? Of doe ik hier iets fout? Als dat klopt zou ik het wel aandurven met die 3.8Kw.
benkr schreef: 25 mar 2021 22:02 Je moet je wel vooraf gaan afvragen hoe je die motor wil gaan aansturen, is dat met een 0 - 10V signaal van b.v. een potmeter, of met Step/Dir van een CNC controller of b.v. een signaal afkomstig van zo'n ELS controller als Spinningwheels gebruikt.
Mijn idee was om hem met een 0-10V signaal aan te sturen vanaf Eding. Ik zie verder niet zoveel voordeel om hem Step/Dir aan te sturen op een draaibank.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies spindelmotor

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 26 mar 2021 09:37 Aan de andere kant - als ik het me goed herinner van het kleine blokje elektro op de HTS- heeft een reguliere DC motor zijn maximale koppel bij 0Rpm en loopt deze lineair naar 0Nm bij het maximale toerental.
Er zijn heel veel smaakjes DC-motor. Een seriegewonden DC-motor heeft daar wel iets van weg, maar die kom je niet zoveel tegen als spindelmotor op een draaibank.
Permanent-magneet DC motoren (wat wij 'servo' noemen) houden hun koppel vrijwel constant van 0 tot max rpm. De borstelloze helemaal, de varianten met koolborstel niet helemaal omdat je met de vaste plek van de koolborstels de 'ontsteking niet kunt vervroegen' als het toerental oploopt.

Ik zou het zowiezo wel aandurven met een 3,8kW servomotor trouwens. Als ik de 'miezerige' 1kW op mijn draaibank laat galopperen dan kom je niet vrijwillig binnen 2 meter van de draaibank...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies spindelmotor

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 26 mar 2021 09:49.
Als ik de 'miezerige' 1kW op mijn draaibank laat galopperen dan kom je niet vrijwillig binnen 2 meter van de draaibank...
Nee, dat doe je bij mij ook niet, maar dat heeft een andere reden :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies spindelmotor

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 26 mar 2021 10:20
DaBit schreef: 26 mar 2021 09:49.
Als ik de 'miezerige' 1kW op mijn draaibank laat galopperen dan kom je niet vrijwillig binnen 2 meter van de draaibank...
Nee, dat doe je bij mij ook niet, maar dat heeft een andere reden :lol:
Is jouw draaibank zo rottig dan?
Moet ik er toch nog een goed over nadenken of ik die AI wel ga kopen dan!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies spindelmotor

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 26 mar 2021 11:22 Is jouw draaibank zo rottig dan?
Moet ik er toch nog een goed over nadenken of ik die AI wel ga kopen dan!
Ik moet je helaas teleurstellen, dit ging niet op de AI, maar over de Chinees. Maar dan eigenlijk toch meer over mijn draaikwaliteiten...😉
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies spindelmotor

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 26 mar 2021 11:36
benkr schreef: 26 mar 2021 11:22 Is jouw draaibank zo rottig dan?
Moet ik er toch nog een goed over nadenken of ik die AI wel ga kopen dan!
Ik moet je helaas teleurstellen, dit ging niet op de AI, maar over de Chinees. Maar dan eigenlijk toch meer over mijn draaikwaliteiten...😉
Okee, dan ga ik toch maar door met die AI, ik heb er zelf totaal geen ervaring mee.
Maar goed, "van horen zeggen" krijg ik daar geen spijt van.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Advies spindelmotor

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 26 mar 2021 09:49 Permanent-magneet DC motoren (wat wij 'servo' noemen) houden hun koppel vrijwel constant van 0 tot max rpm.
En hoe zit dit bij AC servo's?
DaBit schreef: 26 mar 2021 09:49 Ik zou het zowiezo wel aandurven met een 3,8kW servomotor trouwens. Als ik de 'miezerige' 1kW op mijn draaibank laat galopperen dan kom je niet vrijwillig binnen 2 meter van de draaibank...
Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf wat voor bankje je ermee aandrijft. Ik denk als ik er een 1kw motor opzet dat de hele bank een lui varken wordt, het is natuurlijk geen emcootje :P

Ik denk dat ik die 3.8kw maar ga gokken als ik zover ben, die is qua kosten ook nog redelijk interessant.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies spindelmotor

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 26 mar 2021 12:04 En hoe zit dit bij AC servo's?
Hetzelfde. Dat zijn ook permanent-magneet DC motoren zonder koolborstels. Maar toen ooit iemand verzon dat je de koolborstels best kon vervangen door wat elektronica moest de marketingafdeling wel een spannende term verzinnen.

(er zit wel een klein technisch verschil tussen een reguliere brushless-DC motor en een 'AC servo', maar dat is alleen voor de ontwikkelaars van de servodrive van belang)
DaBit schreef: 26 mar 2021 09:49 Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf wat voor bankje je ermee aandrijft. Ik denk als ik er een 1kw motor opzet dat de hele bank een lui varken wordt, het is natuurlijk geen emcootje :P
Nee, maar ooit is het gewoon goed genoeg. Met die 3,8kW motor ligt het verschil met de originele ergens tussen nul en weinig. Als je dan nog veel meer vermogen op de bank zet draai je alleen maar alles aan gort als er een keer wat misgaat. Of anders gezegd: zolang je nog je dikke boor door een stukje RVS kunt duwen en je spanen 'kloenk' zeggen als ze in de bak vallen zal het wel voldoen, tenzij je er een gewoonte van maakt om aan de lopende band stukken ijzer van 200kg in de klauw te hijsen.

(en dat zegt degene die een 5,5kW watergekoelde servo klaar heeft liggen voor als-ie zelf ooit een draaibank zou bouwen, fwiet-fwiet)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Advies spindelmotor

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 26 mar 2021 14:28 Maar toen ooit iemand verzon dat je de koolborstels best kon vervangen door wat elektronica moest de marketingafdeling wel een spannende term verzinnen.
Da's niet helemaal gelukt dan.
DaBit schreef: 26 mar 2021 14:28 ...tenzij je er een gewoonte van maakt om aan de lopende band stukken ijzer van 200kg in de klauw te hijsen.
Dat gaat in deze machine niet helemaal lukken denk ik. Voor zukke hompies heb ik de conventionele draaibank staan.
DaBit schreef: 26 mar 2021 14:28 (en dat zegt degene die een 5,5kW watergekoelde servo klaar heeft liggen voor als-ie zelf ooit een draaibank zou bouwen, fwiet-fwiet)
Agh, iemand moet de grootste hebben....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies spindelmotor

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 26 mar 2021 17:03 Da's niet helemaal gelukt dan.
Jawel hoor. Iedereen denkt dat een AC servo veel bijzonderder is dan een naafmotor van een elektrische fiets of de motor in je wasmachine, dus het is ze prima gelukt. :mrgreen:
Voor zukke hompies heb ik de conventionele draaibank staan.
Mijn oplossing voor dat soort hompjes is anders: ik stuur ze gewoon naar jou :mrgreen:
Agh, iemand moet de grootste hebben....
Gekregen paard...
Vooralsnog ligt-ie gewoon stof te happen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies spindelmotor

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 26 mar 2021 18:40 Jawel hoor. Iedereen denkt dat een AC servo veel bijzonderder is dan een naafmotor van een elektrische fiets of de motor in je wasmachine, dus het is ze prima gelukt. :mrgreen:
Lekker makkelijk dat je zelf geen voeding of accu hoeft te regelen en de lagere stroom vanwege de hogere spanning, altijd fijn toch.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Advies spindelmotor

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 26 mar 2021 18:40 Mijn oplossing voor dat soort hompjes is anders: ik stuur ze gewoon naar jou :mrgreen:
Stuur maar op hoor, een paar van zulke stukkie kan ik wel gebruiken. :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies spindelmotor

Bericht door hfjbuis »

Ik kan iets toevoegen:

Ik heb afgelopen dagen geprobeerd om een een stuk staal, waarschijnlijk gelegeerd, 100 mm M24 schroefdraad (3 mm spoed) te draaien. Dat is mij niet gelukt en dat is het eerste dat ik in de afgelopen 10 jaar niet voor elkaar gekregen heb (terug ombouwen voor conventioneel draaien is mij teveel werk).

Dit heeft een aantal redenen:
  • de v snaar gaat uiteindelijk slippen.
  • het koppel van mijn DC motor met variabele snelheid is op lage toerentallen onvoldoende voor dit werk.
  • uiteindelijk kan mijn controller (grbl-l-mega) met 4 synchronisatie pulsen per omwenteling het ook niet meer recht breien. Bij conventioneel draaien, met een koppeling tussen spindel en z-as zou het niet zo'n probleem zijn geweest.
  • Op deze lengte en een ver uitgedraaide losse kop, is de stabiliteit maar matig
Als ik mijn 1.5 kW motor zou vervangen, dan zou ik er een servo motor op zetten want een constante spindel snelheid en veel koppel onderin heeft bij CNC draadsnijden best invloed op het resultaat en voor zo'n M24 schroefdraad heb je veel koppel nodig!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies spindelmotor

Bericht door DaBit »

Het gaat offtopic zo, maar je hebt toch een CNC-draaibank? Dan hoef je al niet vreselijk langzaam te draaien tijdens het draadsnijden want de reflexen van de kabouter zijn een stuk vlotter dan die van jou. En dan kun je ook de draad beetje bij beetje snijden; als je op grotere diepte zit hoef je niet de hele zijkant van de V in 1 gang te doen, dat kun je ook in 3x doen bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie