Advies spindelmotor

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies spindelmotor

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 27 mar 2021 09:38 Het gaat offtopic zo
Niet offtopic want de keuze van de spindel motor (VFD, servo, hybrid servo) heeft een grote invloed op de koppel/toerental karakteristiek.
DaBit schreef: 27 mar 2021 09:38 Je hebt toch een CNC-draaibank? Dan hoef je al niet vreselijk langzaam te draaien tijdens het draadsnijden want de reflexen van de kabouter zijn een stuk vlotter dan die van jou. En dan kun je ook de draad beetje bij beetje snijden; als je op grotere diepte zit hoef je niet de hele zijkant van de V in 1 gang te doen, dat kun je ook in 3x doen bijvoorbeeld.
CNC ja, maar mijn Z-as snelheid is beperkt tot zo'n 450 mm/min (reserve om bij te kunnen sturen) en dan draait de spindel 150 RPM, dat is toch te laag voor deze maat schroefdraad. Door de grote inspanlengte van 100 mm en de verre uitdraai van de losse kop (ik de beitel kan niet meer rechts in het blok zetten) is de stabiliteit matig. Ik kan een infeed hoek van 0, 29.5 of 30° graden kiezen en bij elke pass wordt het zelfde volume (constant volume cut) weggesneden, maar als de snijdiepte groter wordt, dan nog trekt de spindel motor het niet meer, zelfs bij een aanzet van 0.03 mm op 1.5mm snijdiepte.
De makkelijkste oplossing is een grotere stepper op de Z-as, dan kan het sneller, draait de spindel meer toeren, heeft de motor meer koppel en door de hogere snijsnelheid is de finish van de draad beter. Voor een grotere stepper is geen ruimte in de tandwielkast en ik wil hem er toch in houden. Meer synchronisatie pulsen en misschien een andere controller is ook nog makkelijk realiseerbaar. Ik denk een extra overbrenging of andere motor is wel de betere oplossing. (of dit soort werk niet meer doen!!!)
Plaats reactie