Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Vooral één van de tekstplaten van de AI is erg slecht leesbaar, het reliëf is er nog wel, maar de zwarte inkleuring is vrijwel helemaal verdwenen.
Hij zit ook niet meer op de machine, maar zat er los bij, ergens weggestopt tussen allerlei rommel.
Heeft iemand daar een goede methode voor om daar weer nieuwe zwarte verf (of iets anders) in te brengen?
Als het goed lukt wil ik ze allemaal doen, maar eerst die ene die echt slecht is.

Ik zit te denken aan vlak opspannen met dubbelzijdig plakband of vacuumtafeltje en dan met een rakel er moffellak op aanbrengen, zodanig dat deze alleen op de plekken komt waar het bedoeld is (de tekst komt best behoorlijk naar boven) en dan de oven in, maar dat is het probleem, die dubbelzijdige tape gaat vreemd doen in de oven en de vacuumtafel vindt het vast ook niet leuk daar.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door xander janssen »

Zelf moet ik ook nog zo'n soort plaat een keer doen.

Dacht zelf aan:
- schoonmaken met staalborstel
- ontvetten
- zwarte Hamerite verf (glans ipv hamerslag structuur) aanbrengen, 1e idee met een 25ml injectiespuit en bijbehorende 1 a 1.5mm stompe naald
- op een vlakke plaat wat schuurpapier plakken en daarop op zijn kop de letters terug polijsten mocht er verf op gekomen zijn
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik kleur de gravering in met een auto lakstift (2 lagen). Vervolgens (is draaiwerk) draai ik er 0.01 mm vanaf. De overtollige lak eraf schuren/polijsten kan ook, als de laklaag maar droog en uitgehard is, met het schuurpapier geplakt op een plankje.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de tekstplaat nog een goed bekeken, er zit echt helemaal geen verf (meer) op, ik heb de boel goed schoongemaakt met staalwol en aceton maar wat ik zie is dat de hoogteverschillen tussen tekst en achtergrond maar minimaal zijn, in ieder geval te weinig om daar iets mee te kunnen, dus ik denk dat de enige mogelijkheid is om er met een redelijk harde inktroller overheen te gaan en dan te hopen dat de inkt alleen op de tekst en zo terecht komt en blijft zitten. Anders wordt het waarschijnlijk helemaal blanke lak, want nu het echt goed schoon is, is het wel redelijk goed te lezen allemaal.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door motormuis »

kan je de plaat niet eerst inkleuren in de kleur van de achtergrond dan op een vlakke plaat de tekst vlak schuren de deze dan op ook een vlakke plaat waar je inkt op aanbreng door aandrukken inkleuren
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2021 06:54 Je kunt je ook bedenken en hier een bod op doen.
https://link.marktplaats.nl/m1702898045

Misschien ruilen met je snelboorkop
Ik heb de man een bericht gestuurd over de vraagprijs, krijg totaal geen respons.
Er stond een bod van 125 Euro, dat is verwijderd, nu staat er al dagenlang een bod van 250 Euro zonder dat er iets gebeurd, kennelijk is dat dus ook nog te weinig.

Ik heb vandaag waarschijnlijk wel de snelboorkop verkocht, daarom maar meteen een ER32 adapter voor het kleine draaibankje besteld bij onze Chinese vrienden. Je vindt er diversen, zelfs precies met de maten die ik nodig heb, 100 mm diameter met een 72 mm rond pasvlak, kennelijk is dat een veel gebruikte standaard maat, maar als je dan zo'n adapter wil gaan bestellen blijkt dat er verschillen zijn tussen wat je in kunt vullen bij de bestelling en de tabel met afmetingen, het is dus helemaal onduidelijk wat je uiteindelijk gaat krijgen. Na verder zoeken kwam ik er eentje tegen die maar half zo duur was als de goedkoopste, die heb is nu maar besteld. Ik kan altijd nog een duurdere bestellen als deze echt tegen blijkt te vallen. Ik heb nog een complete set ER32 spantangen nieuw liggen, nog in de ongeopende verpakking.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

motormuis schreef: 13 mei 2021 22:44 kan je de plaat niet eerst inkleuren in de kleur van de achtergrond dan op een vlakke plaat de tekst vlak schuren de deze dan op ook een vlakke plaat waar je inkt op aanbreng door aandrukken inkleuren
Ik ben heel bang dat het hoogte verschil tussen tekst en achtergrond minder is dan de laklaag die ik handmatig kan aanbrengen voor de achtergrond, dit wordt nog verder bemoeilijkt door het niet 100% vlak zijn van de hele tekstplaat en ook beschadigingen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 13 mei 2021 22:49 maar als je dan zo'n adapter wil gaan bestellen blijkt dat er verschillen zijn tussen wat je in kunt vullen bij de bestelling en de tabel met afmetingen, het is dus helemaal onduidelijk wat je uiteindelijk gaat krijgen.
Dat vind ik een van de grootste uitdagingen op die Chinese sites. Je moet dan b.v. de kleur 'groen' kiezen voor de 32mm variant.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 mei 2021 07:56
benkr schreef: 13 mei 2021 22:49 maar als je dan zo'n adapter wil gaan bestellen blijkt dat er verschillen zijn tussen wat je in kunt vullen bij de bestelling en de tabel met afmetingen, het is dus helemaal onduidelijk wat je uiteindelijk gaat krijgen.
Dat vind ik een van de grootste uitdagingen op die Chinese sites. Je moet dan b.v. de kleur 'groen' kiezen voor de 32mm variant.
Dat is dan nog makkelijk, maar als er in een tabel en tekening staat dat d1 en D resp. 72 en 100 mm moeten zijn en dat die dan ER32-72 wordt genoemd, dan zou je verwachten dat je dit in de bestelkeuze terug vindt maar nee, daar vind je dan een ER32-100 en geen ER32-72 terug wat misschien wel dezelfde is, maar dat kan ook zo maar anders zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

benkr schreef: 13 mei 2021 22:49
hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2021 06:54 Je kunt je ook bedenken en hier een bod op doen.
https://link.marktplaats.nl/m1702898045

Misschien ruilen met je snelboorkop
Ik heb de man een bericht gestuurd over de vraagprijs, krijg totaal geen respons.
Er stond een bod van 125 Euro, dat is verwijderd, nu staat er al dagenlang een bod van 250 Euro zonder dat er iets gebeurd, kennelijk is dat dus ook nog te weinig.

Ik heb vandaag waarschijnlijk wel de snelboorkop verkocht, daarom maar meteen een ER32 adapter voor het kleine draaibankje besteld bij onze Chinese vrienden. Je vindt er diversen, zelfs precies met de maten die ik nodig heb, 100 mm diameter met een 72 mm rond pasvlak, kennelijk is dat een veel gebruikte standaard maat, maar als je dan zo'n adapter wil gaan bestellen blijkt dat er verschillen zijn tussen wat je in kunt vullen bij de bestelling en de tabel met afmetingen, het is dus helemaal onduidelijk wat je uiteindelijk gaat krijgen. Na verder zoeken kwam ik er eentje tegen die maar half zo duur was als de goedkoopste, die heb is nu maar besteld. Ik kan altijd nog een duurdere bestellen als deze echt tegen blijkt te vallen. Ik heb nog een complete set ER32 spantangen nieuw liggen, nog in de ongeopende verpakking.
Ik heb vandaag ook de snelspan inrichting op de hoofdas verkocht.
De snelboorkop heb ik voor 225 Euro verkocht, de snelspan inrichting voor 100 Euro, ik ben dik tevreden.
Ik ga vanavond de servomotor voor de hoofdas bestellen, dat traploos regelbare mis ik toch wel, en dat linksom / rechtsom ook wel, alhoewel dat met de huidige motor natuurlijk ook makkelijk te maken is.
Ik heb vanmiddag nog even snel een T5-60 tandriemschijf afgedraaid en het gat wat groter gemaakt, wat een wereld van verschil tussen dee draaibank en het Emcootje, dat is echt genieten als je daar mee bezig bent.

Krijg ik zojuist een bericht van de aanbieder van die complete set, hij wilde weten wat ik voor mijn snelspan systeem had gekregen. Hij begon zijn verhaal met "ik heb een brutale vraag...." ik heb hem geantwoord dat ik het inderdaad hondsbrutaal vind, en dat ik het erg onbeschoft vind dat hij mij geen antwoord op mijn vraag kan geven en dan ook nog deze vraag durft te stellen.

Momenteel zit op de draaibank een gloednieuwe 2,2 kW éénfase motor, die gaat de verkoop in, zodra ik de servomotor binnen heb gaat de andere motor er af.

Ik ga intussen eens bekijken hoe de "oude", originele motor geschakeld werd, het lijkt me echt leuk om die schakelaar weer te gaan gebruiken voor de nieuwe servomotor.

Mocht er iemand interesse hebben dan hoor ik dat graag, anders wordt het Marktplaats.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Vandaag een "ongelukje" gehad met de draaibank, ik had een redelijk groot tandwiel ingespannen, daar wilde ik wat van de flens afdraaien, dat lukte ook tot het moment dat de beitel flink in het aluminium hapte. Beitel kapot, klauw uit de klauwplaat (dat zal wel de oorzaak zijn geweest, stond kennelijk helemaal op het uiterste randje van het inspanbereik) en een klauwplaat die stil stond.
Het blijkt nu dat de klauwplaat niet meer aangedreven wordt in de directe stand, wel in de 'dubbel werk' stand.
Ik vermoed dat er ergens een soort van breekpen of zoiets kapot is, maar ik kan niet ontdekken waar die zou kunnen zitten.
Heeft iemand ervaring met dit euvel?

Voor de volledigheid hier een tekening van de hele vaste kop.

23515

Zoals het hier getekend is staat de bank in 'dubbel werk', als je de juiste hendel omhaalt dan schuiven de beide tandwielen in het midden rechts(net naast de V riem) een stuk naar rechts waardoor de vertraging die hierdoor wordt gevormd wordt uitgeschakeld, nu verwacht ik dat synchroon hier mee er nog ergens een koppeling wordt gemaakt tussen de as waar de poelie op zit en de uitgaande as, maar ik kan niet ontdekken waar dat zou kunnen zijn.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 19 mei 2021 21:53 klauw uit de klauwplaat (dat zal wel de oorzaak zijn geweest, stond kennelijk helemaal op het uiterste randje van het inspanbereik)
Ik heb een centerpuntje op de klauwplaat bij de klauw die er het eerste uit gaat. Dat geeft de limiet aan (halve slag). Verder heb ik een tabelletje met mijn klauwplaten en opspanplaten waarin staat wat ik kan inspannen (binnen/buiten), de doorlaat en hoever ik een werkstuk met deze diameter in de klauwplaat kan steken. Wel zo makkelijk om te beoordelen of en hoe ik iets kan inspannen.
benkr schreef: 19 mei 2021 21:53 Het blijkt nu dat de klauwplaat niet meer aangedreven wordt in de directe stand
De klauwplaat met de hand draaien en kijken welke tandwiel of as niet meer draait. Dat had je zelf vast ook bedacht. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 20 mei 2021 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je van schrik die 2 handels misschien niet goed staan? (dubbelwerk)
Er is een stand dat de boel blokkeert, en 1 dat ie los staat.
En anders zal er wel een spie door midden zijn, of de bediengaffel los.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Vandaag in alle rust de boel bekeken en tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk niets aan de hand is, gelukkig maar.
er is wel iets vreemds aan de hand, maar dat is niet het gevolg van het ongelukje.

23515

De directe koppeling van poelie en hoofdas wordt gemaakt door schakelwiel 12 over tandwiel 10 te schuiven met een van de hendels. Tandwiel 10 is weliswaar ca. 15 mm breed, maar wordt ook gebruikt voor de langsvoeding, dus er is maar een zeer beperkt stukje beschikbaar voor de directe koppeling, nu is dat ca. 2 a 3 mm, maar aan het oliespoor te zien is het zo'n 5 mm geweest, er zit behoorlijke speling op de klauw die in het schakelwiel grijpt, ik zie niets van slijtage, maar ik vind die 2 mm wel erg mager, door er tegenaan te duwen wordt die 2 mm zo maar 4 a 5 mm.
Gisteren werd de koppeling helemaal niet meer gemaakt dacht ik, of dat werkelijk zo was, of dat het mijn stress was weet ik niet, nu krijg ik het niet meer in de fout.

Ik hoop eigenlijk dat een AI eigenaar hier eens naar wil kijken bij zijn bank, wat is normaal?
Plaats reactie