Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

assink schreef: 30 jul 2021 10:14 Dan koop je straks toch gewoon een normale riemschijf en pas je die aan?
En als je van plan bent om die grote diameters niet te gebruiken, dan laat je het toch zo?
Ik zie het probleem eigenlijk niet, voor de balans zou je aan de andere kant ook wat materiaal kunnen verwijderen.
Voorlopig ga ik dus ook een verloopbus draaien en dat uitgebroken stuk opvullen met metaal cement van Bison.
Als dat goed gaat zal het wel voor altijd zo blijven zitten mezelf kennende.
Een andere poelie kan altijd nog, maar voorlopig wil ik met de nieuwe servomotor kunnen draaien.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Omdat die verloopbus draaien toch niet helemaal naar mijn zin ging ben ik vandaag nog een tijd met een passtang en een meetklok bezig geweest, ik kom tot de conclusie dat de bekken van mij 3 klauw niet precies recht zijn, als ik de klauwplaat net aan draai dan voel ik aan de achterkant van de klauwen nog best wat speling, als ik de bekken flink vast draai voel ik niets meer, maar meet ik nog steeds speling, pas als ik de zaak echt kei en keihard aandraai dan is de speling (bijna) weg.
Mijn conclusie is daarom dat die bekken niet goed zijn.

Ik denk dat dit nog wel te corrigeren is, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat zou moeten doen, wie kan mij advies geven?

Ik zelf denk dat slijpen met als basis de achterkant van de bekken (dus haaks op de te slijpen kant) de enige goede referentie is, maar ik gok ook maar.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is bij oude 3-klauwen eigenlijk altijd het euvel.
Echter meestal wijken ze aan de voorkant, dus als de voorkant eerder sluit is dat wel merkwaardig.
Ik zou eerst de boel uit elkaar halen, schoonmaken en smeren. (standaard onderhoud dus eigenlijk)
En kijken wat je nog tegenkomt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door tuonov4 »

heb je het meetstatief op het bed staan of op de klauwplaat zelf ?
staat het statief op het bed dan meet je de lagerspeling ook mee.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb beide gedaan, de lagerspeling is ca. 0,01 mm, daar kan ik mee leven, strakker geeft alleen maar meer warmte ontwikkeling in het lager denk ik.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door pieter dr200 »

de hoofd as van een ai hoort onder voorspanning te staan, warmte ontwikkeling hoort daar bij.
zo lang hij niet boven de 60 graden komt is er niks aan de hand.
zodra er ook maar iets speling op zit kom je jezelf tegen met name met het groef of afsteken.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door ger »

De truc die ik van de monteur van AI Hembrug heb geleerd ( ooit) om de hoofdaslagers af te stellen doe je als volgt , de hoofdlager ( aan de klauwplaat zijde ) is een rollenlager waarbij de speling middels de binnenring op een conus wordt getrokken , binnenring zet wat uit en je speling wordt opgeheven , om nu de juiste speling af te stellen zonder speciale gereedschappen doe je als volgt, laat de achterste lagers er uit , pak de spindel aan de achterkant , en je kan heel makkelijk voelen of er speling in het hoofdlager zit , ( je kan natuurlijk de as door buigen , maar dat bedoel ik niet) , draai de binnenring net zolang op tot je geen speling meer voelt , monteer dan je achterste lagers ;-) , want inderdaad enig voorspanning is wel gewenst anders lastig afsteken en dergelijke bewerkingen waar stabiliteit nodig is .
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ger schreef: 04 aug 2021 21:54 De truc die ik van de monteur van AI Hembrug heb geleerd ( ooit) om de hoofdaslagers af te stellen doe je als volgt , ...
Exact wat ik zo'n jaar of 40 geleden ook van waarschijnlijk diezelfde monteur geleerd heb. (of natuurlijk een collega)
Toen kon je nog gewoon naar de fabriek, en in de werkplaats advies krijgen en wat hulp. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 aug 2021 09:40
ger schreef: 04 aug 2021 21:54 De truc die ik van de monteur van AI Hembrug heb geleerd ( ooit) om de hoofdaslagers af te stellen doe je als volgt , ...
Exact wat ik zo'n jaar of 40 geleden ook van waarschijnlijk diezelfde monteur geleerd heb. (of natuurlijk een collega)
Toen kon je nog gewoon naar de fabriek, en in de werkplaats advies krijgen en wat hulp. :P
Morgen komt Staandeklok met zijn machientje naar me toe om de elektrische fout er uit te halen, hij kijkt dan ook meteen naar de Hembrug, ik ben benieuwd wat zijn oordeel over de Hembrug is.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Staandeklok heeft uitgebreid naar de Hembrug gekeken en hem niet afgekeurd, gelukkig maar.
Wel was de conclusie dat de bekken inderdaad aan de voorzijde uitgesleten zijn, hij heeft me verteld en toegelicht met foto's hoe dat op te lossen is, inmiddels heb ik al een ring getekend die Goudgele nu aan het 3D printen is, dat is in ieder geval een pasmodel, maar ik hoop dat de nauwkeurigheid zo goed is dat ik hem ook als slijphulpstuk kan gebruiken, misschien moet ik het ding dan wel een heel klein beetje nafrezen om alles echt goed aan de maat te krijgen.

Ook heeft hij me een voorbeeld gegeven van een hulpstukje om de beitelhoogte exact goed in te stellen, ook dat ga ik maken.

Zowel dat naslijpen van de bekken als dat beitelhulpstukje staan op het lijstje voor nadat de servomotor op de machine zit.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb nog een vraag nl.:
Volgens de specificaties in de centerhoogte van de draaibank 133 mm, hoe wordt dat precies gemeten?
Omdat ik een tool wil gaan maken voor het precies instellen van de beitelhoogte is deze maat belangrijk, vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Centerhoogte van mijn EMCO Compact 5 CNC is 65 mm (in de praktijk niet precies 65, maar voor het meeste werk "goed genoeg"

Hoe meet je dat?.. Ik ga uit van het vlakke deel van het bed, Ik zet dan een pen met een bekende zuivere diameter (bijvoorbeeld een Paspen) in de spantang, controleer de slag (optimaliter is dat 0), en dan meet ik met eindmaten.
gewoon een stapeltje op het bed zetten tot ie net strak onder de pen past.
Die maat+ halve Pen is je exacte centerhoogte.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door staandeklok »

Ben, Arie heeft het al redelijk duidelijk uitgelegd, maar ik weet dat je een mooie geslepen as van 25 mm rond hebt. Probeer die slingervrij in te spannen door vlak voor de kop je meetklok op de as te zetten.
Met je meetmogelijkheden de onderkant of de bovenkant van de as tot het vlakke deel van het bed te meten en daarna de helft van de diameter bij te tellen of af te trekken.
De kans is groot, dat je exact op 133mm uitkomt, maar controle is beter.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik ben er vandaag mee bezig geweest, lijkt iets van 1 mm af te wijken, maar ik kan eigenlijk niet nauwkeurig meten, het bed zit zo ongeveer 10 cm naar links en rechts vanaf het center van de spindel, dus ik moet daar iets opleggen en dan zo meten, maar dat iets opleggen moet ook al weer met vulblokjes omdat er 2 V ruggen staan voor de geleiding van de langsslede.
Ik moet er nog ens goed over nadenken hoe dit het beste te doen.

Ik heb vandaag wel een hulpstukje gemaakt om mijn Proxxon boormachientje met slijpsteentje er in in de beitelhouder te kunnen plaatsen.
Proxxon 1.jpg
Proxxon 2.jpg
Proxxon 3.jpg
Proxxon 4.jpg
Nu het spantool voor de klauwplaat nog, een 3D model is onderweg denk ik, misschien moet dit nog omgezet worden naar een metalen tool, maar eerst passen met het 3D model, en met een beetje geluk kan het gewoon met het 3D model, er komt vrijwel geen spanning op te staan, het moet wel redelijk precies zijn maar eventueel kan ik het tooltje nog nabewerken.
Plaats reactie