Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ben,

Ik denk dat je de as van de proxon op centerhoogte wilt hebben!

Ik heb ooit een video gemaakt voor het meten van de uitlijning van de losse kop. De methode met de taster in de klauwplaat gebruik ik ook voor het instellen van de boor houder.
https://youtu.be/R79oe4MdnjY
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, das' de meest gebruikte methode om een paar klauwplaatbekjes na te slijpen.. ik heb dat in de praktijk ook wel zo gezien.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

In het topic over de slijpring had ik al iets geschreven over een olie lekkage:
Ik heb een dilemma, ik kan de klauwplaat / bekken pas slijpen wanneer ik de servomotor gemonteerd heb, eerder kan ik het toerental niet laag genoeg maken om te kunnen slijpen.
Dus die ring heeft niet echt haast op dit moment.
Ik heb gisteren wel een toolpad gegenereerd om zo'n ring te frezen uit een stuk massief aluminium, dat hoop ik komende week een keer te kunnen doen.
Maar.... gisteren lag er opeens een plas olie onder de draaibank, ik heb wel een vermoeden maar nog geen precies idee waar dit vandaan komt, ook dat moet ik deze week uitzoeken.
Ik heb gisteren een klein onderzoekje gedaan en kwam tot de conclusie dat er niet echt iets aan de hand is, vlak naast de 4 voudige riemschijf zit een keerring die de olie in de Nortonkast (denk ik) binnen moet houden.
Die keerring zit aan de binnenkant om de hals van een tandwiel geschoven, de buitenkant wordt op zijn plaats gehouden door een afdekkap, waar ook de olie vul nippel op zit. Waarschijnlijk heb ik de laatste keer dat ik dat deksel heb geopend de keerring niet helemaal op zijn plekje gezet waardoor er nu dus een lekkage was.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

De keerring is wel de bron van de ellende, maar ondanks het goed plaatsen blijft er olie lekken.
Probleem is nu dat voor het plaatsen van een nieuwe keerring de hele spindel uit elkaar moet en daar heb ik eigenlijk geen zin in, en niet alleen geen zin in, ik durf ook niet zo goed want ik heb de tools niet om daar maar mee te beginnen.

Ik heb vandaag wel de riemschijf op de servomotor geplaatst, dat paste perfect.
Ook heb ik met Bison metaal cement het uitgebroken stukje opgevuld, morgen hoop ik dat het hard is geworden, dan kan ik het bijwerken en kan de motor op zijn plek.
Dan het hele besturingspaneel inbouwen (heeft al op zijn plek gezeten) en aansluiten, zou met een paar uurtjes werk gepiept moeten zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Jammer genoeg werd ik vanmiddag gestoord door bezoek, daarom kon ik het vanmiddag niet afmaken, maar de poeli zit op de motor en is gerepareerd, het is geen schoonheids ding geworden, maar wel goed genoeg. Die riem zal waarschijnlijk nooit op die plak komen omdat het dan veel te hard kan draaien, maar het ook wil ook iets, en als het een keer moet dan zal het de riem niet beschadigen.
Riemschijf 7.jpg
Riemschijf 6.jpg
Riemschijf 5.jpg
Ook de motor zit inmiddels op zijn plekje, ik moet alleen de riem nog op spanning zetten en alle bouten vast draaien.
Maar toen kwam er bezoek dus einde van het hobbyen.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Na de motor toch nog een keer er af te hebben moeten halen om hem wat lager op de basisplaat te kunnen zetten, daar waren de gaten al voor geboord, zit de motor inmiddels goed op zijn plaats, anders dan de eerste keer kan ik nu de riem wel goed op spanning zetten, bij poging 1 lukte dat net niet.
Inmiddels ook de besturing geplaatst en aangesloten, ik kan nu traploos van 0 tot 2000 rpm regelen, zowel vooruit als achteruit. Door de riem op de riemschijf te verleggen zou het nog sneller moeten kunnen maar daar zie ik voorlopig de noodzaak niet van in, voorlopig vind ik 2000 rpm hard genoeg, ik ben wel heel blij met de langzamere snelheden.
Ik ben er heel blij mee, nu kan ik tenminste een snelheid kiezen waar de leverancier van de beitelplaatjes van roept dat bij die snelheid de plaatjes optimaal tot hun recht komen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

Vergeet niet dat de klauwplaat ook maar gemaakt is voor een bepaald toerental!!! Daar moet je zeker niet overheen gaan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ben,

Is het slijpen van de klauwplaat inmiddels gelukt?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Nee, daar moet ik nog aan beginnen, eerst wat andere dingen afwerken.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door wimfreest »

benkr schreef: 05 sep 2021 10:52 Nee, daar moet ik nog aan beginnen, eerst wat andere dingen afwerken.
Druk, druk, druk.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Gisteren eindelijk de bekken geslepen nadat ik eerst nog een nieuw slijphulpstuk had gefreesd.
Het ziet er goed uit, de speling bij maar net aangedraaide bekken is weg, maar als ik de slingering controleer dan is er niet veel veranderd.
Ik heb op dit moment even geen idee wat er precies aan de hand is, maar ik geef het nog niet op.
Wordt vervolgd.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, maar helaas krijg ik dat niet hier bijgevoegd, geen idee waarom niet.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Mcgyver »

benkr schreef: 19 sep 2021 22:32
Ik heb er een filmpje van gemaakt, maar helaas krijg ik dat niet hier bijgevoegd, geen idee waarom niet.
Hoe groot is het filmpje? welke extensie is het ? mpg avi mp4?
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Mcgyver schreef: 20 sep 2021 15:46
benkr schreef: 19 sep 2021 22:32
Ik heb er een filmpje van gemaakt, maar helaas krijg ik dat niet hier bijgevoegd, geen idee waarom niet.
Hoe groot is het filmpje? welke extensie is het ? mpg avi mp4?
De file is 22MB en is MP4 format.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Mcgyver »

Probeer het nog eens ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie