Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

Je kunt aan de achterkant van de spie een dunne strip metaal schuiven. Dan wordt die wat dikker en kan weer een tijdje mee. Er is band staal vanaf een paar honderdste mm dat je daarvoor zou kunnen gebruiken. Een van de forum leden zal wel zo'n rol hebben liggen!. Met de blikschaar op maat knippen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door javanree »

Kan Schinfa op basis van het machine serienummer niets zeggen ? Ik meende dat Hembrug netjes een plaatje met serienummer op alle machines monteerde. Ik weet dat het oa bij Weiler wel zo werkt in elk geval.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 21 apr 2021 23:11 Je kunt aan de achterkant van de spie een dunne strip metaal schuiven. Dan wordt die wat dikker en kan weer een tijdje mee. Er is band staal vanaf een paar honderdste mm dat je daarvoor zou kunnen gebruiken. Een van de forum leden zal wel zo'n rol hebben liggen!. Met de blikschaar op maat knippen.
Ik heb zo'n set latoenkoper in verschillende diktes liggen, daar wik ik eens mee aan de gang, maar voorlopig werkt het zo ook, eerst andere dingen.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door tuonov4 »

is de spie geschraapt? Beter is om de spie te verlengen en dan de dunne (achterkant ) gewoon af te zagen. Misschien kan Wolthuis je ook wel verder helpen(is een oud Hembrug monteur)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag het van blokje wat de slede te veel speling gaf ca. 0,5 mm afgefreesd, het grootste probleem was het weer in elkaar zetten van de hele slede. Ik wilde niet de hele slede zo ver demonteren dat ik die er zo af kom pakken, ik heb gezorgde dat ik ca. 1 cm speling kreeg, daardoor kon ik de slede t.o.v. het schort verschuiven waardoor de stel en vergrendel blokjes bereikbaar werden. Het blokje affrezen was een fluitje van niets, het terug plaatsen ben ik wel een uurtje of twee mee bezig geweest.
Gelukkig kun je van 2,5mm2 koperdraad van alles buigen wat kan helpen om zo'n blokje tijdelijk op zijn plek te houden, ook een ca. 15 cm lange bout die ik van onder af on dat blokje kon draaien, en waardoor ik met dat blokje kon manoeuvreren hebben me geholpen om het weer in elkaar te krijgen.
Naast een flinke scheut leibaanolie en wat stellen heb ik de speling nu vrijwel weg gekregen, die was ca. 0,3 a 0,4 mm, nu is dat nog iets van 0,01 a 0,02 mm, en dan twijfel ik nog aan mijn klokje en vooral aan het statiefje, ik heb het idee dat er nog iets van slipstick optreedt tussen het klokje en het bed.

Daarna heb ik de spie van de dwarsslede er uit gehaald, die was best wel vervuild door aangekoekte olie en vet.
Met flink wat aceton de boel goed schoon en vetvrij gemaakt en daarna er een stuk zelfklevend koperfolie op geplakt, normaal wordt dat folie gebruikt voor EMC afscherming en experimenten, maar als vulling voor deze spie was het precies de goede dikte. Ik ben benieuwd hoe lang het stand houdt, ik ben er eigenlijk niet zo bang voor, het beweegt niet, het zit aan de achterkant van de spie dus bewegen doet het alleen al je de zaak aan het stellen bent. De spie gaat er nu zo ongeveer 1 cm minder diep in, dat betekent dan ik de stelschroef weer gewoon kan gebruiken.

Ook de dwarsslede en de kleine topslede flink met leibaanolie ingesausd, het loopt nu allemaal lekker soepel zonder voelbare speling.

Morgen weer verder met de elektra van de schuur, die moet tijdelijk wijken omdat de zijwand van de schuur er uit moest om de draaibank naar binnen te krijgen, maar dat komt wel goed.
Een dan kan ik eindelijk weer de hele klerezooi gaan opruimen en een plekje geven.
Ik moet maandag nog een ladenkast ophalen aan de andere kant van Nederland, maar dat geeft me wel weer een heleboel extra bergruimte.

Als alles weer is opgeruimd, dan ga ik weer verder met de MQL printjes, en de servomotor voor de draaibank, maar eerst opruimen, opruimen en opruimen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Vandaag bij toeval een set tandwielen op de kop getikt, of ik er wat aan heb weet ik nog niet, ze zijn wel van een AI, maar ik heb op dit moment geen idee welke ik nodig ga hebben voor vooral metrische draad te snijden. Voor die prijs kon ik ze niet laten schieten.
Bleek die persoon eigenlijk op loopafstand bij mij vandaan te wonen en kende hij mijn huis van het voorbij varen toen bij mij achter nog een jachthaven was gevestigd, die is sinds 2 jaar weg nu.

Ik heb nog wel een vraag aan de AI bezitters, mijn draaibank heeft een snelspan ding achter op de hoofdas, maar ik heb er geen trekstang en spantangen bij, ik heb wel een losse kop met hefboom boor inrichting, die heeft wel een trekstang en enkele spantangen.
Nu vraag ik me af of die trekstang dezelfde maten heeft als de trekstang voor de hoofdas, de trekstang voor de hoofdas is wel langer, maar als het alleen verlangen is dan is dat wel op te lossen.
Wie kan mij hier bij helpen, wie heeft zo'n trekstang op de hoofdas?
En zou ik die een keer mogen lenen om te passen en de maten op te nemen?
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door pieter dr200 »

de trek stang van de snelspan inrichting is ietsje anders dan de normale uitvoering.
hij is langer en er zit een andere kop op met een tussen ring, deze zorgt er voor dat als je een serie gaat draaien hij niet verloopt.
eventueel kan je ook de snelspaninrichting er afhalen, je heb dan alleen een deksel nodig die het lager afdicht.
foto's heb ik nu niet 123 bij de hand maar kan ik van de week wel even maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

pieter dr200 schreef: 28 apr 2021 17:57 de trek stang van de snelspan inrichting is ietsje anders dan de normale uitvoering.
hij is langer en er zit een andere kop op met een tussen ring, deze zorgt er voor dat als je een serie gaat draaien hij niet verloopt.
eventueel kan je ook de snelspaninrichting er afhalen, je heb dan alleen een deksel nodig die het lager afdicht.
foto's heb ik nu niet 123 bij de hand maar kan ik van de week wel even maken.
Ja, daarom wil ik er eigenlijk eentje lenen om zelf wat indrukken te krijgen en het hele ding in CAD te tekenen, dan kan ik later er gewoon eentje zelf maken hoop ik.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik had gisteren een flinke set tandwielen gekocht, maar vandaag bleek dat de asmaat niet klopt, de wielen die in mijn AI-tje zitten hebben een kleinere asmaat. Geen idee of dat bij de latere modellen gewijzigd is, maar zeker is dat ze niet passen. Ook blijken er diverse wielen bij te zitten met een wat vreemd aantal tanden.
Jammer dus.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 28 apr 2021 22:00 Ik had gisteren een flinke set tandwielen gekocht, maar vandaag bleek dat de asmaat niet klopt, de wielen die in mijn AI-tje zitten hebben een kleinere asmaat. Geen idee of dat bij de latere modellen gewijzigd is, maar zeker is dat ze niet passen. Ook blijken er diverse wielen bij te zitten met een wat vreemd aantal tanden.
Jammer dus.
Wat is de asmaat? Misschien passen ze wel op mijn DR1, ik mis er nog een paar.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 28 apr 2021 22:13
benkr schreef: 28 apr 2021 22:00 Ik had gisteren een flinke set tandwielen gekocht, maar vandaag bleek dat de asmaat niet klopt, de wielen die in mijn AI-tje zitten hebben een kleinere asmaat. Geen idee of dat bij de latere modellen gewijzigd is, maar zeker is dat ze niet passen. Ook blijken er diverse wielen bij te zitten met een wat vreemd aantal tanden.
Jammer dus.
Wat is de asmaat? Misschien passen ze wel op mijn DR1, ik mis er nog een paar.
Ik zal het morgen opmeten, ik ga er dan ook eentje van de machine afhalen, dan weet ik zeker dat die de juiste asmaat heeft, ik heb nu vergeleken met 3 losse tandwielen die ik er bij heb gekregen, maar wie zegt dat die wel goed zijn.
Hanshembrug
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 jul 2020 16:25
Locatie: WELLERLOOI (L)

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Hanshembrug »

benkr schreef: 06 apr 2021 23:23 Ik zit nog te dubben over de maat Multifix snalwisselaar die ik er op wil hebben, ik kan denk ik kiezen uit de A, de B of de E versie, ze ontlopen elkaar in prijs niet zo heel erg veel. Ik heb erg goede ervaringen met de Paulimot Multifix snelwisselaars.

Hallo,ikzelf heb AXA maat A, werkt uitstekend,beitelmaat 20 mm, maar je kunt ook kleinere beitelmaat kiezen.

E ,is veel te groot, B ,ook.
Lang niet altijd waar,Groter is beter.
Je hebt er alleen maar last van, minder zicht op werkstuk en levert niets op.
Je moet naar het vermogen kijken van de draaibank en de beitelmaat die je hebt.
A is geschikt tot 2,2 KW.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

benkr schreef: 28 apr 2021 22:34
andrefc101 schreef: 28 apr 2021 22:13
benkr schreef: 28 apr 2021 22:00 Ik had gisteren een flinke set tandwielen gekocht, maar vandaag bleek dat de asmaat niet klopt, de wielen die in mijn AI-tje zitten hebben een kleinere asmaat. Geen idee of dat bij de latere modellen gewijzigd is, maar zeker is dat ze niet passen. Ook blijken er diverse wielen bij te zitten met een wat vreemd aantal tanden.
Jammer dus.
Wat is de asmaat? Misschien passen ze wel op mijn DR1, ik mis er nog een paar.
Ik zal het morgen opmeten, ik ga er dan ook eentje van de machine afhalen, dan weet ik zeker dat die de juiste asmaat heeft, ik heb nu vergeleken met 3 losse tandwielen die ik er bij heb gekregen, maar wie zegt dat die wel goed zijn.
De wielen die ik heb gekocht, ze zouden voor een AI moeten zijn, zijn asmaat 20 mm, de wielen in mijn draaibank, ook een AI, hebben een asmaat van 18 mm.
Ik heb dus niets aan de wielen die ik heb gekocht, als er hier niemand interesse in heeft dan gaan ze terug naar de verkoper.
De tandwielen hebben de volgende tandaantallen: 40-60-64-72-76-80-84-96-100 ik heb er 50 Euro voor betaald.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Hanshembrug schreef: 30 apr 2021 13:38
benkr schreef: 06 apr 2021 23:23 Ik zit nog te dubben over de maat Multifix snalwisselaar die ik er op wil hebben, ik kan denk ik kiezen uit de A, de B of de E versie, ze ontlopen elkaar in prijs niet zo heel erg veel. Ik heb erg goede ervaringen met de Paulimot Multifix snelwisselaars.

Hallo,ikzelf heb AXA maat A, werkt uitstekend,beitelmaat 20 mm, maar je kunt ook kleinere beitelmaat kiezen.

E ,is veel te groot, B ,ook.
Lang niet altijd waar,Groter is beter.
Je hebt er alleen maar last van, minder zicht op werkstuk en levert niets op.
Je moet naar het vermogen kijken van de draaibank en de beitelmaat die je hebt.
A is geschikt tot 2,2 KW.

Ik heb zojuist de A met 6 schuitjes besteld bij Palimot.de.
Plaats reactie