Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door spinningwheels »

Ben,
Heb je eerst gemeten of de runout overal gelijk is en op dezelfde plek zit?
Asje 10 er in, op hoogste punt even streepje op de klauwplaats . dan Asje 20-30-40-50- Of wat je maar voor handen hebt.
Als het hoogste punt altijd op dezelfde plek zit en nagenoeg evenveel is dan zou het wel te slijpen moeten zijn .
Varieert, het dus hoogste punt op andere plek en heel andere waardes dan is de klauwplaat of erg vervuild, of gewoon op.
Als een of andere halve wilde de klauwplaat steeds met goed geweld aangedraaid heeft is zo,n ding wel klaar.
Dan is het ronsel niet meer zuiver.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik vermoed dat er iets meer aan de hand is, ik denk dat mijn meetstaaf van rond 25 mm een hele kleine kromming heeft, de staaf is ca. 500 mm lang.
Door de staaf rond te draaien in de klauwplaat, steeds een stukje verder vind ik een punt waar de slingering op het einde van die as bijna 0 is, en ik vind een punt waar die ongeveer 0,4 mm is. Het feit dat het ronddraaien van die staaf verschil maakt doet mij sterk vermoeden dat beiden, de staaf én de klauwplaat een afwijking hebben, de staaf ga daarom ik ook nog eens nameten op mijn kleine draaibankje, ik ben benieuwd wat ik daar aan afwijking ga vinden, als het goed is moet ik uit beide meetresultaten ook iets kunnen concluderen.
De schroefdraad waarmee de klauwplaat op de hoofdas zit geschroefd heeft een beschadiging aan de voorzijde in de schroefdraad, ik vermoed dat daardoor de klauwplaat toch wat scheef gedrukt wordt, dat betekent dan dat de klauwplaat zelf slingert, ik ga die beschadiging er uit halen want die hoort daar zeker niet te zitten, ik had daar al speciaal een beitel en een paar wisselwielen die ik er niet bij had maar die nodig zijn voor deze spoed voor gekocht, het is M45 x 3 mm schroefdraad.
Voor ik verder ga wil ik eerst de hele klauwplaat nog uit elkaar halen, goed schoonmaken en smeren, en dan nog eens meten.
Waarschijnlijk zal ik de bekken dan ook weer opnieuw moeten slijpen, in ieder geval zeker als het opknappen van die schroefdraad een merkbare verandering brengt.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Nieuwe poging om het filmpje te plaatsen:
slijpen.mp4
(22.49 MiB) 131 keer gedownload
Ja, nu lukt het dus wel.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door xander janssen »

Misschien ben ik wel te paranoide, maar als ik slijp op mijn draaibank dek ik alles af met doeken/tissue/plastic en tape om te voorkomen dat het slijpstof overal op/tussen komt en in de toekomst als slijpmiddel tussen de geleidingen gaat werken.

Groet,

Xander
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

Dat doe ik ook en daarna gaat hij toch uit elkaar om schoon te maken. Indien mogelijk gebruik ik een spantang, dat is minder werk als de klauwplaat schoonmaken. Slijpen doe ik ook alleen op de kleine draaibank. Die is wat sneller (hanteerbaarder) om schoon te maken.
Ook de andere draaibank en freesmachine dek ik af want dat stof komt echt overal terecht. Die krijgen na het slijpen alleen een korte schoonmaakbeurt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ook deze draaibank moet ik helaas gaan verkopen, past niet in de telefooncel die bij een hedendaags appartement hoort.
Als je interesse hebt hoor ik het wel.
Wytze
Donateur
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Wytze »

Hallo Ben,

Ik heb best wel interesse, maar geen haast.
Zolang je die schuur hebt moet je die machine daar laten staan en er leuke dingen mee doen.

Gr, Wytze
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Wytze,

Ik heb vanmorgen bericht gekregen dat wij een appartement kunnen krijgen in Valkenswaard, dat is nog heel pril en niet definitief, maar dat zal heel waarschijnlijk wel goed komen, dus het is tijd om beslissingen te gaan nemen. Als je interesse hebt kom je maar langs, dan bespreken we de details.
Ik moet minimaal nog 1 dingetje maken op de draaibank, maar dat kan makkelijk deze week nog dus staat eigenlijk niets in de weg om een deal te maken. Je weet waar de draaibank nu woont.

Ben
Wytze
Donateur
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Wytze »

Hoi Ben, Laat je snel weten wanneer ik kan komen kijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Vanmiddag is Wytze de draaibank komen bekijken, hij gaat naar Wytze.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door kawarider »

Proficiat Wytze, mooie machine
Wytze
Donateur
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Wytze »

ben er ook erg blij mee
Plaats reactie