Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 23 mei 2021 13:06 Helaas mag ik er verder niets over zeggen, maar het is wel super, dit zal veel mensen blij maken.
Oh, zit je in een geheim comité? Dus het kwam toch door jou dat het forum een week lang helemaal ruk was!
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door joopbos »

Arie Kabaalstra schreef: 28 mei 2021 18:33 . zou je ook "Trabantium"kunnen gebruiken. je weet wel.. Fenolhars/Katoenvezel (dat spul maakten ze ook Trabantjes van).. vroeger veel van dat spul gebruikt voor lasmallen..
Is dat het zelfde als Celleron?
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door RoBie »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

joopbos schreef: 28 mei 2021 22:20
Arie Kabaalstra schreef: 28 mei 2021 18:33 . zou je ook "Trabantium"kunnen gebruiken. je weet wel.. Fenolhars/Katoenvezel (dat spul maakten ze ook Trabantjes van).. vroeger veel van dat spul gebruikt voor lasmallen..
Is dat het zelfde als Celleron?

Ja!.. die naam was ik even kwijt.. Celleron is een handelsnaam voor "Trabantium"
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 28 mei 2021 20:32
benkr schreef: 23 mei 2021 13:06 Helaas mag ik er verder niets over zeggen, maar het is wel super, dit zal veel mensen blij maken.
Oh, zit je in een geheim comité? Dus het kwam toch door jou dat het forum een week lang helemaal ruk was!
Dat mocht ik dus niet zeggen snap dan dan toch ook.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 28 mei 2021 22:44
joopbos schreef: 28 mei 2021 22:20
Arie Kabaalstra schreef: 28 mei 2021 18:33 . zou je ook "Trabantium"kunnen gebruiken. je weet wel.. Fenolhars/Katoenvezel (dat spul maakten ze ook Trabantjes van).. vroeger veel van dat spul gebruikt voor lasmallen..
Is dat het zelfde als Celleron?

Ja!.. die naam was ik even kwijt.. Celleron is een handelsnaam voor "Trabantium"
of tufnol en novotex , ook handelsnamen.

Dus in principe 'hardweefsel', wordt toch vaak als 'antiek' materiaal gezien en dus zal er wel iets beters zijn, niets is minder waar. Als materiaal miskent talent vind ik altijd.
gewikkeld als staf, of als plaat verkrijgbaar. Moet je soms wel rekening mee houden.

Die 2 tandwieltjes om de voedingsrichting om te draaien zijn ook van hardweefsel.

http://www.hemimex.nl/page/technische_k ... rdweefsel/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door xander janssen »

Let wel op dat je hardweefsel of hardpapier gebruikt en geen glasvezel of carbon gevuld materiaal. Dat is namelijk veel abrasiever naar je materiaal waar je het langs laat schuiven.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door motormuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 mei 2021 07:08
Arie Kabaalstra schreef: 28 mei 2021 22:44
joopbos schreef: 28 mei 2021 22:20
Is dat het zelfde als Celleron?

Ja!.. die naam was ik even kwijt.. Celleron is een handelsnaam voor "Trabantium"
of tufnol en novotex , ook handelsnamen.

Dus in principe 'hardweefsel', wordt toch vaak als 'antiek' materiaal gezien en dus zal er wel iets beters zijn, niets is minder waar. Als materiaal miskent talent vind ik altijd.
gewikkeld als staf, of als plaat verkrijgbaar. Moet je soms wel rekening mee houden.

Die 2 tandwieltjes om de voedingsrichting om te draaien zijn ook van hardweefsel.

http://www.hemimex.nl/page/technische_k ... rdweefsel/
ik maak regelmatig tandwielen van hardweefsel
wat Hugo schrijft klopt tandwielen worden altijd van plaat gemaakt bij een gewikkeld staf snij je alle weefsel door
Hans
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

motormuis schreef: 29 mei 2021 14:53 bij een gewikkeld staf snij je alle weefsel door
Inderdaad, ik heb onlangs een stukje ø16 "Trabantium" besteld, en daar is duidelijk te zien dat het weefsel opgerold in de staaf zit, geimpregneerd is met hars, en daarna samengeperst.. helemaal rond is het niet.. maar dat draaien we er wel af.. en voor draaiwerk is rondstaf dan weer wel geschikt..
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag 2 nieuwe blokjes gefreesd van 12 x 12 x 6,3 mm, gat er middenin van 5,8 mm en de staafjes er in geperst onder de kolom boormachine, ging eigenlijk veel sneller dan ik verwacht had. Het materiaal wat ik gebruikt heb was redelijk hard, erg goed te frezen en zwart van kleur, ik denk iets van POM of......
Toen moest die gaffel weer terug op zijn plaats, daar waren mijn armen te kort en te weinig flexibel voor, ik kom er van onder af zo bij, maar dan kon ik aan de bovenkant niet meer kijken wat ik aan het doen was.
Toen maar een paar stukken elektrodraad gepakt, de gaffel er aan vastgemaakt en die zo van boven af opgetrokken, toen kon ik tenminste van boven af kijken wat er gebeurde. Na enig duwen, trekken en meer van dat soort bewegingen zat het eigenlijk binnen een paar minuten op zijn plaats. Weg speling en perfect schakelend.
Daarna afgemaakt waar ik mee bezig was voor deze problemen begonnen en ik moet zeggen dat ik wederom helemaal happy was met mijn draaibankje.

Daarna maar weer door met het verder opruimen van mijn hok, ik denk nog een paar uur nodig te hebben en dan is één van beide ruimtes opgeruimd, de andere is denk ik stukken sneller gebeurd, met 2 middagen ben ik daar wel doorheen, gelukkig wel. Dan ik ga daar ook wel de hele elektra nog een keer goed aanpakken, maar dat is voor een latere datum.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik kreeg vandaag een prijsopgave van Schinfa voor die glijblokjes, ze kosten 87 Euro ex. per stuk!
Ik blij dat ik ze al gemaakt heb en dat ze er al in zitten, heb ik zaterdag toch nog goed verdiend.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door pieter dr200 »

sommige dingen kun je beter zelf maken, bij de latere aitjes zijn ze van nylon gemaakt.
zorg er wel voor dat het wat speling heeft, als de spil draait mogen de blokjes niet aanlopen anders smelten ze.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

pieter dr200 schreef: 31 mei 2021 22:25 sommige dingen kun je beter zelf maken, bij de latere aitjes zijn ze van nylon gemaakt.
zorg er wel voor dat het wat speling heeft, als de spil draait mogen de blokjes niet aanlopen anders smelten ze.
Wat is speling, ze passen goed, dus zal er wel speling zijn, maar meer als 0,2 mm zal het niet zijn.
Probleem is dat mijn schuifmaat niet op de plek kan komen waar ik zou moeten meten, dus meer trial and error gedaan.
Ik zie wel hoe het zich houdt. Het zit flink in het vet dus dat warm worden zal wel meevallen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door spinningwheels »

Als dat materiaal wat je gebruikt heb niet houd heb ik nog wel wat stukjes teflon liggen,
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie