Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door HD13 »

benkr schreef: 12 jun 2021 00:07 Heel mooi gemaakt, ik ben alleen wel benieuwd wat de VFD er van vindt als er snel geschakeld wordt, zeker zo'n Huang VFD, en vooral dat pool-omschakelen.
Heb me er verder niet in verdiept, maar denk dat alle schakelfuncties via de Huang lopen.
H schakelaar functies worden dan alleen gebruikt in het struurstroomcircuit.
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

De afgelopen week naast allerlei andere dingen ook de sturing voor de servodrive opgebouwd.
Omdat ik de drive (en dus ook de motor) niet aan het draaien kreeg daar vandaag maar eens speciaal voor gaan zitten.
Hembrug servodrive.jpg
Na een tijd allerlei vreemde dingen gemeten te hebben kwam ik er achter dat het probleem in een 44 polige connector zat, die connector geeft de benodigde stuursignalen door aan de drive.
connector servodrive.jpg
Wat bleek, pinnetje 3, juist de pin waar de enable van de drive door wordt doorgegeven was zodanig verbogen dat deze naast het corresponderende contact uitkwam in plaats van er in.
Na deze pin weer in het gelid te hebben gebogen werkte de drive meteen wel goed, gelukkig.

De volgende keer moet ik de zaak nog wat fatsoeneren en er nog een schakelaartje bij bouwen, dan kan het paneel in de draaibank gebouwd worden en kan de motor op zijn plek worden gebouwd, dan heeft de Hembrug voortaan een servo aandrijving, linksom - rechtsom en regelbaar van 0 tot 2500 rpm. (motortoerental) Ik moet nog even bekijken hoe ik de overbreng verhouding tussen de motor en de draaibank ga kiezen, ik heb 4 keuzes, welke het wordt bepaal ik wel als de motor bijna op zijn plek zit, waarschijnlijk ga ik de originele poelie gebruiken, ik kan dan op het laatste moment bepalen waar ik de riem ga leggen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ben,

Volgens de documentatie moeten de zijkanten van de driver 40 mm vrij blijven t.b.v. de koeling. Het lijkt alsof de zijkant op de plaat ligt!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 18 jun 2021 23:29 Ben,

Volgens de documentatie moeten de zijkanten van de driver 40 mm vrij blijven t.b.v. de koeling. Het lijkt alsof de zijkant op de plaat ligt!
Klopt helemaal, maar daardoor vergroot ik juist het koeloppervlak, hij ligt tegen een flink grote en dikke aluminium plaat aan.
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Vandaag eindelijk de tijd genomen om de motor onder de machine vandaan te halen, volgende stap zou het monteren van de servomotor moeten zijn, maar ik heb meteen al een probleem, de asdiameters van de huidige motor en van de servomotor komen niet overeen.
Er moet dus een verloopbus gedraaid worden, maar..... mijn draaibank heeft nu dus geen motor.

Nu kan ik hier wel vragen om deze verloopbus voor mij te draaien, maar de kans dat dat gaat passen is denk ik minimaal, het laatste stukje passen en meten gaat dan niet.
Ik ga dus eerst maar eens tekenen wat ik precies nodig heb, en dan hoop ik met de nieuwe motor en de bestaande poelie in de hand die verloopbus ergens te kunnen (laten) draaien.

Dan heb ik nog een probleem, die riemschijf, een 4 voudige, heeft een beschadiging, van een van de riemwangen is een stuk uitgebroken. Nu lijkt het mij dat dit leidt tot ernstige slijtage van de V-riem, hoe kan ik dat het beste repareren?

Met epoxy of zoiets zou kunnen, maar ik verwacht dat de riemschijf best wel warm zal worden en dan zal er wel spanning gaan optreden tussen het metaal en de epoxy, gevolg is dan dat het epoxy stukje er uit zal vallen.
Oplassen zou kunnen, maar ook dat geeft spanningen, geen idee of dat tot gekke dingen kan gaan leiden.
Riemschijf 1.jpg
Riemschijf 2.jpg
Laatst gewijzigd door benkr op 27 jul 2021 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag ook het bedienpaneeltje eindelijk in elkaar kunnen zetten, het is niet perfect, maar ik ben er wel tevreden mee.
Bedienpaneel draaibank.jpg
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

benkr schreef: 27 jul 2021 19:11
Dan heb ik nog een probleem, die riemschijf, een 4 voudige, heeft een beschadiging, van een van de riemwangen is een stuk uitgebroken. Nu lijkt het mij dat dit leidt tot ernstige slijtage van de V-riem, hoe kan ik dat het beste repareren?

Met epoxy of zoiets zou kunnen, maar ik verwacht dat de riemschijf best wel warm zal worden en dan zal er wel spanning gaan optreden tussen het metaal en de epoxy, gevolg is dan dat het epoxy stukje er uit zal vallen.
Oplassen zou kunnen, maar ook dat geeft spanningen, geen idee of dat tot gekke dingen kan gaan leiden.
Riemschijf 2.jpg
Riemschijf 1.jpg
Niemand een idee hoe ik deze riemschijf het beste kan repareren?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

Zo'n riemschijf is niet kritisch wat maten betreft. Na oplassen en netjes afdraaien zal dat ding wel weer als nieuw zijn.
Die riemschijf zal wel gegoten zijn en zich niet zo gemakkelijk laten lassen.
Op de draaibank een nieuwe draaien!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 27 jul 2021 22:23 Zo'n riemschijf is niet kritisch wat maten betreft. Na oplassen en netjes afdraaien zal dat ding wel weer als nieuw zijn.
Die riemschijf zal wel gegoten zijn en zich niet zo gemakkelijk laten lassen.
Op de draaibank een nieuwe draaien!
Daar is de riemschijf van, hij is er nu af en heb nu dus geen draaibank tot mijn beschikking.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

Leg hem er weer op, 3 van de 4 schijven doen het!

Draai het uit aluminium, gaat ook wel een hobby leven mee.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de motor weer teruggeplaatst. Ik heb wel de hele motormounting verbouwd, wat er in zat was in mijn ogen echt prutswerk. Ik heb nu een adapterplaat gemaakt waarop zowel de oude motor als de nieuwe motor past. De oude motor zit nu dus op de nieuwe adapterplaat.
Ik kan nu een verloopbus gaan draaien waarna de nieuwe motor er op kan en ik een echt variabel toerental heb en ook vooruit - achteruit kan draaien.
Omdat de spiebaan in de poelie er echt niet uitziet heb ik besloten om de hele spiebaan te laten vervallen en de verloopbus vast in de poelie te lijmen. Ik ga wel een spiebaan in de verloopbus maken om de verloopbus op de servomotor te kunnen zetten. Als de poelie dan van de motor moet kan dat nog.

Ik heb voor het repareren van de poelie speciale lijm gekocht, die is speciaal bedoeld voor dit soort dingen.
Als het niets uithaalt kan ik altijd nog proberen of oplassen iets uithaalt, anders is de volgende optie een nieuwe poelie draaien, maar dan moet ik nog wel een stukje aluminium scoren.
JanSr
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door JanSr »

Als je zo'n prachtig regelbare servo plaatst, waarom is dan nog een drietraps riemschijf nodig?
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

JanSr schreef: 30 jul 2021 09:22 Als je zo'n prachtig regelbare servo plaatst, waarom is dan nog een drietraps riemschijf nodig?
Die is niet nodig, maar dat is wel wat ik heb. Ik weet nog niet wat nu de ideale poelie diameter is, ik denk inderdaad dat de twee grootste diameters er best af mogen, maar dat zou ik pas doen als alles werkt en ik daar een goed gevoel bij heb, voorlopig houd ik graag alle wegen nog even open. Die grootste diameters laten het alleen maar harder draaien terwijl ik eigenlijk vooral langzamer wil.
Het is overigens zelfs een viertraps riemschijf.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door assink »

Dan koop je straks toch gewoon een normale riemschijf en pas je die aan?
En als je van plan bent om die grote diameters niet te gebruiken, dan laat je het toch zo?
Ik zie het probleem eigenlijk niet, voor de balans zou je aan de andere kant ook wat materiaal kunnen verwijderen.
Plaats reactie