Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Volgende vraag aan een AI bezitter:
op de langsslede, rechts net naast de dwarsslede achterop zit een M10 bout met een vierkante kop, die zit eigenlijk flink in de weg om daar een glasliniaal te plaatsen. Heeft iemand een idee waar die bout voor dient? Hij zit muurvast aangedraaid, maar als hij nooit los hoefde was het wel een inbusbout geweest, die vierkante kop doet mij vermoeden dat die bout voor het een of ander vaker los moet.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door joopbos »

Ik ken zo een bout om de langsslede vast te zetten op het bed.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

joopbos schreef: 22 mei 2021 23:14 Ik ken zo een bout om de langsslede vast te zetten op het bed.
Ja maar dan zit die aan de voorkant, niet achterop, en deze zit echt muurvast zonder dat er merkbaar iets veranderd al ik hem losdraai, ik vermoed dat het iets heeft te maken met een optie voor het een of ander.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door joopbos »

Er zijn ook AI's waar een conischlineaal achterop kan. ???
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

joopbos schreef: 23 mei 2021 00:05 Er zijn ook AI's waar een conischlineaal achterop kan. ???
Klopt, maar dan wordt zowat de hele bovenkant van de slede vervangen, op de tekeningen kan ik niets vinden van een functie voor die bout.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is toch echt een klemming. Mag er wel af.
23530

Dit is dan weer uit de documentatie van het nieuwere type, blijkbaar is er wel een beetje geschoven in die constructies.

aha, de onderste regel bij het plaatje werkt dus wel. Die met url=https.....
Die hoef je alleen maar te plakken, de bovenste regel doet het ook, die moet je met het "afbeelding invoegen " symbooltje gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb het idee dat mijn bankje er toch net wat anders uitziet, op jou tekening, die ik overigens ook zelf heb, zit daar inderdaad een soort van klem mee vast, de zelfde klemmen zitten ook voorop en daar kun je inderdaad de hele slede mee vastzetten als je wil. Het blokje links voor was kennelijk te ver afgesleten en deed zijn werk niet meer, daar heb ik ca. 0,5 mm vanaf gefreesd, nu doet die het weer perfect en is ook de speling op de slede weg.
Bij mij zit er achter i.p.v. die blokjes een soort van strip onder die met 2 bouten vast zit, de bout die mij in de weg zit is er daar eentje van, die zit pal naast de dwarsslede, en niet zoals op deze tekening helemaal rechts achter.
Ik zal er binnenkort wel een foto van maken, dan wordt het wat duidelijker.

Hugo, ik snap deze opmerking niet
aha, de onderste regel bij het plaatje werkt dus wel. Die met url=https.....
Die hoef je alleen maar te plakken, de bovenste regel doet het ook, die moet je met het "afbeelding invoegen " symbooltje gebruiken.
Kun je die nog wat verder toelichten?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 23 mei 2021 10:52 Ik heb het idee dat mijn bankje er toch net wat anders uitziet, op jou tekening, die ik overigens ook zelf heb, zit daar inderdaad een soort van klem mee vast, de zelfde klemmen zitten ook voorop en daar kun je inderdaad de hele slede mee vastzetten als je wil. Het blokje links voor was kennelijk te ver afgesleten en deed zijn werk niet meer, daar heb ik ca. 0,5 mm vanaf gefreesd, nu doet die het weer perfect en is ook de speling op de slede weg.
Bij mij zit er achter i.p.v. die blokjes een soort van strip onder die met 2 bouten vast zit, de bout die mij in de weg zit is er daar eentje van, die zit pal naast de dwarsslede, en niet zoals op deze tekening helemaal rechts achter.
Ik zal er binnenkort wel een foto van maken, dan wordt het wat duidelijker.
omdat jij het over een vierkante kop hebt, en dat komt overeen met die nieuwere

Hugo, ik snap deze opmerking niet
aha, de onderste regel bij het plaatje werkt dus wel. Die met url=https.....
Die hoef je alleen maar te plakken, de bovenste regel doet het ook, die moet je met het "afbeelding invoegen " symbooltje gebruiken.
Kun je die nog wat verder toelichten?
O, dat had met het plaatsen van plaatjes te maken, in het verleden hoefde je alleen dat image nummer te plakken, maar daar krijg je nu alleen maar 'Gallerij linkjes'. Was gewoon een algemene opmerking. En met die andere link mogelijkheid komt wel het plaatje direct bij de tekst. Ik heb die 3 mogelijkheden nooit begrepen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Hier een foto van mijn bankje.
Bout met vierkante kop 2.jpg
Bout met vierkante kop 1.jpg
Goh, er is wel echt iets veranderd sinds die update, super merk ik nu.
Helaas mag ik er verder niets over zeggen, maar het is wel super, dit zal veel mensen blij maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

joopbos schreef: 22 mei 2021 23:14 Ik ken zo een bout om de langsslede vast te zetten op het bed.
Als ik onder de slede voel dan zit daar een soort van plaatje met links en recht een bout die dat plaatje tegen de slede trekt, pal naast die bouten zit een stelschroefje, kennelijk om de speling er uit te kunnen stellen, de bout met de vierkante kop zit daar zo'n beetje tussen in, die zal dus inderdaad wel zijn om de hele slede vast te kunnen zetten en dat sluitplaatje zal wel, net als dat ene blokje aan de voorkant, een beetje afgesleten zijn waardoor het niet meer klemt.
Ik twijfel nu wat te doen, uit elkaar halen en ook daar wat af frezen of maar zo laten tot ik er last van ga ondervinden.

Ik ga in ieder geval de glasliniaal zo monteren dat ik nog makkelijk bij die bout kan.

Een oud collega heeft zijn Sino glaslinialen met de ijzerzaag op lengte gemaakt, zonder verdere dingen uit te bouwen of zo, hij heeft dus ook de echte glasliniaal met de ijzerzaag mishandelt.
Ik ga dat ook maar eens proberen, maar dan met de cirkelzaag. Als dat lukt dan kan de bout gewoon blijven zitten. Ik heb nog een andere achter de hand voor als het echt mis gaat, daar was de leeskop van kapot.
Het is een oude Mitutoyo liniaal waar een 1V sinussignaal uitkomt. Ik heb een printje gemaakt waarmee dat 1V sinussignaal wordt omgezet naar een 5V TTL signaal wat gewoon op mijn Ditron D50 uitleesunit kan worden gebruikt.
De liniaal moet ook nog met 12V gevoed worden, dat heb ik ook meteen op datzelfde printje geregeld, wekt perfect.
Ik had ook nog een andere liniaal liggen die ook op 12V werkte en waar een 12V bloksignaal uit kwam, ook die doet het nu gewoon ook op mijn uitleeskastje met dat printje er tussen.
Laatst gewijzigd door benkr op 23 mei 2021 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 23 mei 2021 13:06 Helaas mag ik er verder niets over zeggen, maar het is wel super, dit zal veel mensen blij maken.
Dan zal het wel zijn dat je foto's nu direct in je bericht kunt slepen of plakken?
Als dat zo is hebben we die drie verschillend manieren waar Hugo het over had (ik wist niet eens dat er meerdere manieren waren ;-) ) niet meer nodig...

Het zou wel fijn zijn als de plaatjes in de oude berichten nog weer eens zichtbaar werden zonder dat je op de galerij link hoeft te klikken.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Inderdaad je kunt nu plaatjes gewoon in je topic schuiven vanaf een andere locatie, toppie toch?

Ik heb vandaag een glasliniaal ingekort door die gewoon onder (eigenlijk op) de cirkelzaag te leggen en er een stuk af te zagen.
Het eigenlijke glasding breekt als het ware en is niet scherp en recht maar een beetje gebrokkeld, maar dat allemaal slechts over een lengte van 2 a 3 mm, daar komt die leeskop toch nooit, dus experiment geslaagd, de glasliniaal past nu perfect op de dwarsslede en laat de stelbout ook ruim vrij. Nu nog een paar gaatjes boren en tappen dan kan de liniaal op zijn plek.

Ook heb ik van hout een soort van spanenvangscherm gemaakt aan de achterkant van de bank, nu komen die spanen tenminste daar waar ze horen, in de bak onder het bed en niet achter de bank op de grond waar je er nauwelijks nog bij kunt komen.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Vandaag wilde ik weer iets afdraaien en had ik meteen weer het probleem met dat tandwiel wat niet goed wilde koppelen, dus maar meteen verder op onderzoek uit. En ja, ik heb het gevonden.

De schakelvork heeft 2 schuifblokjes die het schuifdeel verplaatsen, de ene stand dot het helemaal niet, de andere stand koppelt het de tandriem poelie met de doorgaande as en dus ook de klauwplaat.
De blokjes die in de schakelvork zaten waren totaal versleten / versplinterd, het zijn nu eigenlijk alleen nog maar stukken, maar wel genoeg om de oorspronkelijke maten te kunnen herleiden.
Morgen dus maar nieuwe maken, de originele zijn denk ik van hardpapier of zoiets, ik ga ze denk ik maken van POM of zoiets, ik heb iets liggen wat best hard is en ook wel slijtvast lijkt mij. Als het niet goed werkt kan ik altijd nog andere blokjes maken. het zijn kleine blokjes van 12 x 12 x 6 mm met daar een gat in van 6 mm. de pennen die er in zitten zijn enigszins opgestuikt zodat ze er niet vanzelf uitvallen, met een beetje geweld druk je die er zo in als het gat een beetje past.
Tandwielen.jpg
{attachment=0]Hembrug 2.jpg[/attachment]
Hembrug 1.jpg
Bijlagen
Hembrug 2.jpg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gelukkig dat het op te lossen is.. in plaats van delrin of hardpapier, zou je ook "Trabantium"kunnen gebruiken. je weet wel.. Fenolhars/Katoenvezel (dat spul maakten ze ook Trabantjes van).. vroeger veel van dat spul gebruikt voor lasmallen.. 't kan best wel wat hebben..
Plaats reactie