Binnendraaibeitel hoek?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Binnendraaibeitel hoek?

Bericht door Firehunter »

Wat is de juiste positie/hoek voor binnendraaibeitels? Ik heb bijvoorbeeld een S07K, S12M en S20R van AliExpress. Deze wou ik in m'n beitelhouders doen, maar daarbij viel het mij op dat het uiteinde waar het beitelplaatje op zit onder een hoek staat. Op de schacht van de beitels zit boven en onder een platte zijde. Als ik de beitel gewoon daar op bevestig, staat het beitelplaatje onder een behoorlijke hoek:

23097

Hoort dit zo?
Zo ja, waarom? Het puntje van de wisselplaat zit zo verticaal ongeveer in het midden, maar is zo'n "negatieve spaanhoek(?)" niet nadelig?
Zo nee, hoe moet hij wel?

En hoe krijg je een dergelijke beitel op de juiste hoogte?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Binnendraaibeitel hoek?

Bericht door hfjbuis »

Ik weet niet beter dan dat de vlakke kant van de beitelhouder horizontaal moet staan.

Die grote hoek is nodig omdat anders de onderkant van de beitel (plaatje) de binnenkant van het werkstuk raakt.
En hoe krijg je een dergelijke beitel op de juiste hoogte?
Je kunt de voorkant draaien van een stuk aluminium. Aan het puntje dat blijft staan, zie je of de hoogte goed is.
Dat is mij teveel werk, daarom doe ik het zo
20043
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Binnendraaibeitel hoek?

Bericht door Firehunter »

Oke, dus gewoon wegens "ruimtegebrek" staat hij zo schuin.

Oh ja, dat waterpasblokje had ik al eens gezien. Moet ik ook maar even gaan maken.
Maar dan moet eerst de draaibank op z'n definitieve plek komen, hij staat nu nog niet waterpas.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Binnendraaibeitel hoek?

Bericht door hfjbuis »

Als de bank niet waterpas staat, stel je de beitel zo af dat het waterpasje even scheef staat als de draaibank. Staat de beitel toch op center hoogte.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Binnendraaibeitel hoek?

Bericht door jgvanderveen »

Volgens mij is die schuine stand van de binnen draaibeitel (boorbeitel) normaal.
Tenminste als die beitel bedoeld is om mee te boren, dus in de axiale richting te verspanen.
Ik heb ook zo’n beiteltje en gebruik die ook wel voor andere bewerkingen. Dan kan ik hem wel horizontaal stellen door de ronde schacht in een uitwendig vierkant spanblokje onder de juiste hoek te klemmen.
Plaats reactie