Kobaltboren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Kobaltboren

Bericht door abs02 »

Als dat zo is dan weet hij met geen van 2 de soorten te werken. Laat staan met andere merken etc.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kobaltboren

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 02 mei 2021 17:17 Hoe weet je dat? Eerste al gemold
Haha, ik vroeg het me ook al af... Volgens mij heb ik de laatste 3 jaar geen boortje meer gebroken.

Toegegeven, als je met de hand boort gebeurd het wel een stuk sneller dan in de frees of kolomboormachine. Dat doe ik dan weer nauwelijks.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kobaltboren

Bericht door hfjbuis »

Ach, bij het boren van aluminium met dunne boren (1.5 mm), met de losse kop, sneuvelt er wel eens een. Dat kan ik voorkomen door een losse geleiding te gebruiken en de boorkop met de hand vast te houden, maar te lui.... en dan gaat het mis.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Kobaltboren

Bericht door bartL »

JanSr schreef: 02 mei 2021 11:39 Breken wel iets gemakkelijker dan waaibomenboren.
Beter toch? Ik heb liever een boor die in 1x krak zegt als een boor die zich zonder het te melden onderin het gat staat te versmelten met het werkstuk. Als je zo'n geintje in een stuk 42CrMo hebt kom je er daarna nooit meer met iets doorheen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kobaltboren

Bericht door andrefc101 »

bartL schreef: 02 mei 2021 20:25
JanSr schreef: 02 mei 2021 11:39 Breken wel iets gemakkelijker dan waaibomenboren.
Beter toch? Ik heb liever een boor die in 1x krak zegt als een boor die zich zonder het te melden onderin het gat staat te versmelten met het werkstuk. Als je zo'n geintje in een stuk 42CrMo hebt kom je er daarna nooit meer met iets doorheen.
Misschien is het dan handig om niet aan zo’n karwei te beginnen met een prutsboor?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Kobaltboren

Bericht door bartL »

andrefc101 schreef: 02 mei 2021 21:39
bartL schreef: 02 mei 2021 20:25
JanSr schreef: 02 mei 2021 11:39 Breken wel iets gemakkelijker dan waaibomenboren.
Beter toch? Ik heb liever een boor die in 1x krak zegt als een boor die zich zonder het te melden onderin het gat staat te versmelten met het werkstuk. Als je zo'n geintje in een stuk 42CrMo hebt kom je er daarna nooit meer met iets doorheen.
Misschien is het dan handig om niet aan zo’n karwei te beginnen met een prutsboor?
Mwah, als het gat erin moet dan gaat het toch echt gebeuren. En nu ben ik gelukkig gezegend met een partij hele goeie boren maar als het toevallig toch een keer een gat moet worden waarvan ik alleen een el-cheapo variant heb dan moet dat maar. Meestal is het gewoon een kwestie van genoeg vreten en drinken en dan is er weinig aan de hand.
Aan de andere kant moet ik wel bekennen dat voor mijn opmerking een stukje eigen ervaring is geraadpleegd :lol:
Plaats reactie