Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 07 apr 2021 10:59
benkr schreef: 07 apr 2021 10:25 Bij de Öfficial Lichuan Store" kies je voor verzending via DHL en dan wordt het allemaal voor je geregeld.
Vraag me niet hoe het werkt, maar het gebeurd wel zo.
Ik heb er wel steeds een bericht aan vooraf laten gaan, maar dit is de manier die ze zelf voorstellen.
Ik heb het pasgeleden weer gevraagd en kreeg wederom dit antwoord, ook vertelden ze mij dat het de vorige keer toch ook goed was gegaan, ze kenden me dus nog zelfs.
Dan hebben ze misschien de waarde <$25 gezet ofzo, dan zou het wel kunnen.
Mijn ervaring met DHL was minder positief zo van we hebben bovenop de waarde ook nog eens zelf de waarde geschat van de verzendkosten via ons als je vanuit EU naar china shipped, dat is nog eens een extra $150 dus mogen we even van te voren vangen? :lol:
Maar wel mooi als het zo goed werkt voor je 8)
Ik denk dat het verschil is dat Lichuan dit regelt met DHL China, wij moeten het doen met DHL Nederland.
Misschien is dit wel de truuk die altijd werkt, geen idee.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door benkr »

Tolp2 schreef: 07 apr 2021 15:03
benkr schreef: 06 apr 2021 23:14 Ja, alle connectoren zitter er standaard bij, evenals een boekje.
Bij de tweede die ik bestelde zat een verkeerde connector en een verkeerd boekje, na hierover te hebben geklaagd kreeg ik erg snel de juiste spulletjes nageleverd. Wat dat betreft hebben ze een perfecte service.
Ik wil nog één keertje proberen een servoset die ik hier thuis heb liggen aan de praat te krijgen anders ga ik wederom bij hun een 2,6kW servosetje bestellen voor mijn draaibank.
Welke servo-driver zit bij jouw in het pakket? Moet nog kiezen tussen een A4 en een A6. Voordeel van de A6 is dat deze werkt met een absolute encoder, wat een home-switch overbodig maakt op je spindel. Als je een dag later verder gaat met je werkstuk dan is het nulpunt nog steeds hetzelfde. Heb even gevraagd naar het prijsverschil...
Ik heb er nu 3 besteld bij hun, allemaal met de A4 drive.
Volgens mij heeft ook Spinningwheels een A4 drive bij zijn 2,6kW motor.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door Kjelt »

Tolp2 schreef: 07 apr 2021 15:03 Voordeel van de A6 is dat deze werkt met een absolute encoder, wat een home-switch overbodig maakt op je spindel.
Check wel even of je dan nog steeds een Z (index) puls krijgt (1ppr output).
Voor lineaire beweging heb je die niet nodig maar zover als ik weet (ben absoluut geen draaibank expert) voor oa draadsnijden wel, afhankelijk van je sturing.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door Tolp2 »

Kjelt schreef: 07 apr 2021 18:00 Check wel even of je dan nog steeds een Z (index) puls krijgt (1ppr output).
Voor lineaire beweging heb je die niet nodig maar zover als ik weet (ben absoluut geen draaibank expert) voor oa draadsnijden wel, afhankelijk van je sturing.
Zowel de A4 als de A6 hebben een Z-puls.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de A6 servo drive. De kosten zijn USD 210 voor de set met de 600 Watt motor. Hier komen dan nog USD 70 voor de 'tax-free' verzendkosten bij.

Ter vergelijking. Op AliExpress staat dezelfde set te koop voor EUR 220, met gratis verzending. Dus voor 14 Euro extra koop je een enorm stuk geruststelling dat er geen naheffing komt ..... als het goed is.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door benkr »

Dat er geen naheffing komt heb ik zelf, en ook Spinningwheels, ervaren. Ook het feit dat het nu met DHL komt scheelt je in de verzendtijd, het duurt een week of zo voordat er beweging komt, maar dan ligt het pakje binnen een paar dagen bij thuis op de mat.
Ik ben heel benieuwd hoe die absoluut encoder bevalt.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door benkr »

Je gaat deze motor toch gebruiken om je hoofdspindel aan te drijven hé? Waar heb je dan een home sensor voor nodig?
Je komt toch met elke encoder al goed uit, of heb ik dat mis?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door Tolp2 »

benkr schreef: 08 apr 2021 22:52 Je gaat deze motor toch gebruiken om je hoofdspindel aan te drijven hé? Waar heb je dan een home sensor voor nodig?
Je komt toch met elke encoder al goed uit, of heb ik dat mis?
Met een 1-op-1 poelie wil ik eigenlijk de servo alle pulsen laten genereren. Als de machine tijdens een job uitvalt / uitgezet wordt of anders zijn positie verliest, wil ik het draadsnijden weer op dezelfde plek laten beginnen. Liefst zonder extra sensor hiervoor te installeren. Vandaar deze aanpak. Of ik het ook ga gebruiken, ik weet het niet. Maar het prijsverschil was erg klein, dan maar voorbereid op de toekomst.

Daarnaast denk ik dat ik met deze keuze ook niet ronde vormen kan snijden op de draaibank (ja, het is experimenteel)...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door DaBit »

Ik zou toch de indexpuls van de hoofdas zelf af laten komen. In zo'n (tand)riem waar je een paar honderd W doorheen jaagt zit stiekum toch nog wel iets rek. Daar is mee te leven, ware het niet dat een simpel schijfje met een gat of sleuf erin en een lichtsluisje zo verrekte simpel en goedkoop is dat er eigenlijk geen goede reden is om het niet te doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tolp2 schreef: 08 apr 2021 23:39 Als de machine tijdens een job uitvalt / uitgezet wordt of anders zijn positie verliest, wil ik het draadsnijden weer op dezelfde plek laten beginnen.
Draadsnijden werkt altijd met 1 index puls. Ik ga er van uit dat als je vanavond de machine uitzet, morgen nog eens die draad wilt nasnijden dat dat gewoon op dezelfde gang gebeurt. Net als het nulpunt van je werkstuk op dezelfde positie zit nadat je gerefereerd bent.

Die eventuele extra pulsen zijn alleen voor de nauwkeurigere synchronisatie tijdens toeren schommeling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door Tolp2 »

DaBit schreef: 08 apr 2021 23:48 Ik zou toch de indexpuls van de hoofdas zelf af laten komen. In zo'n (tand)riem waar je een paar honderd W doorheen jaagt zit stiekum toch nog wel iets rek. Daar is mee te leven, ware het niet dat een simpel schijfje met een gat of sleuf erin en een lichtsluisje zo verrekte simpel en goedkoop is dat er eigenlijk geen goede reden is om het niet te doen.
Dank voor deze overweging. Wellicht toch het gaten schijfje weer terug laten komen met een lichtsluis en de Z-puls van de servo laten varen.
hugo stoutjesdijk schreef: 09 apr 2021 08:59 Draadsnijden werkt altijd met 1 index puls. Ik ga er van uit dat als je vanavond de machine uitzet, morgen nog eens die draad wilt nasnijden dat dat gewoon op dezelfde gang gebeurt. Net als het nulpunt van je werkstuk op dezelfde positie zit nadat je gerefereerd bent.

Die eventuele extra pulsen zijn alleen voor de nauwkeurigere synchronisatie tijdens toeren schommeling.
Het idee is/was om de Z-pulse van de encoder af te laten komen. Met een incrementele encoder had ik geen idee of de Z-pulse een fysiek streepje is op de encoder of dat dit 'gewoon' de positie is waar de encoder wordt aangezet. Ondertussen dit uitgezocht in de manuals van Lichuan: de encoder op de servo geeft zelf inderdaad Z-pulse af.

Conclusie: voor de Z-pulse heb je dus geen absolute encoder nodig.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindel-aandrijving: servo of 3-fase motor met VFD?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tolp2 schreef: 09 apr 2021 23:06 Dank voor deze overweging. Wellicht toch het gaten schijfje weer terug laten komen met een lichtsluis en de Z-puls van de servo laten varen.
Het zit er allemaal al op, waarom zou je het niet gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie