HTD poelie op spline as, hoe dan?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door Tolp2 »

In mijn EMCO5 is het uiteinde van de spindel een spline. Het is een vreemde maat met 20 tanden, en een bore van 23.15 mm. Ik kan hier geen bus voor vinden.

De HTD poelie is voorzien van een gat, wat op maat gemaakt kan worden. Maar hoe dit te monteren op de spline?
  • liever niet afdraaien van de spline, want ik wil de as zo origineel mogelijk houden;
  • toepassen van een TRANSLOCK® STANDARD LOCKING BUSHES 24mm x 45mm . Contact met de leverancier gehad, durft niet te garanderen dat het niet gaat slippen;
  • spline aanbrengen in poelie, maar iets met budget....
Iemand een idee om dit netjes op te lossen?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door Sven »

Lijmen met loctite voor ronde passingen?

Ik heb de poeli van mijn 4e as gelijmd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door Zee&Zee »

https://www.maedler.nl/product/1643/spa ... perbuchsen

Dit draait niet, worden veel zwaardere dingen mee vastgezet. Zitten ook in de pullyeys die mijn brug van 400 kg bewegen.
CNC you later
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door Kars-cnc »

Als je een goede klembus, in de juiste maat, kunt kopen zou ik daar gewoon voor gaan.

Het voelt een beetje tegen-natuurlijk om een bus bedoeld voor een ronde as op een spline te klemmen maar ik ben er van overtuigd dat de kans op slippen veel kleiner is dan bij gebruik een ronde as.

Is de HTD poelie die je nodig hebt met het Taper Bush voor 23mm leverbaar? Met een beetje geluk gaat die er nog op en anders is zo'n bus wel iets uit te draaien (ze zijn niet gehard of zo).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar dan moet de buitenkant van die spline wel rond zijn, en de passing met de klembus moet ook kloppen.
Waar is het originele wiel wat op die spline zat?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door Tolp2 »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 apr 2021 08:12 Maar dan moet de buitenkant van die spline wel rond zijn, en de passing met de klembus moet ook kloppen.
Waar is het originele wiel wat op die spline zat?
Het originele wiel zit nog in de Emco 5. De buitenkant van de spline is rond en heeft een diameter van 24 mm.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou die klembus wel aandurven als het rond en nauwkeurig is.
Andere optie is die originele poelie opofferen, daar een naaf van draaien en die in de HTD poelie lijmen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door assink »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 apr 2021 09:04 Ik zou die klembus wel aandurven als het rond en nauwkeurig is.
Andere optie is die originele poelie opofferen, daar een naaf van draaien en die in de HTD poelie lijmen.
Yep, dat lijkt me eigenlijk nog de beste optie.
Andere methode, met een gevulde epoxy op de as lijmen, eventueel nog een dwarspinnetje erdoor?
Heb zelf ook goede ervaring met spanbussen, maar alles valt of staat met een goede passing.
Dus die as moet nog wel rond zijn op de toppen van de spline, en ook nog zuiver van maat.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door mlrs »

Ik heb zo'n poelie liggen maar bij die zit er maar op een klein stukje de spline. Ik denk zo'n 5mm. De rest is gewoon cilindrisch.
Heb je er toevallig een plaatje van?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door Tolp2 »

mlrs schreef: 09 apr 2021 09:55 Ik heb zo'n poelie liggen maar bij die zit er maar op een klein stukje de spline. Ik denk zo'n 5mm. De rest is gewoon cilindrisch.
Heb je er toevallig een plaatje van?
Ik ga vanavond de poelie er af halen, dan zal ik hier een afbeelding plaatsen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door bartL »

Je zou nog kunnen overwegen een gat in de pulley te boren ter grootte van de steekcircel van de spline en de as vervolgens in de pulley te persen. Heb ik ook al eens eerder gedaan en zit als een huis. Het is dan wel belangrijk dat je hem goed recht kan houden.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door Tolp2 »

mlrs schreef: 09 apr 2021 09:55 Ik heb zo'n poelie liggen maar bij die zit er maar op een klein stukje de spline. Ik denk zo'n 5mm. De rest is gewoon cilindrisch.
Heb je er toevallig een plaatje van?
Hierbij een plaatje van de as en de poelie.

23250

23249

Het klopt, de spline is maar over een kort deel van de poelie aanwezig. De rest is cilindrisch (met een behoorlijke speling :shock: van 25 mm bore-diameter en 24 mm diameter over de tanden van de spline). Het is ook volgens mij geen metaal, het klinkt erg plastic als ik er op tik. Zeker weten doe ik het echter niet...

Ik denk dat ik voor een spanbus ga, weet nog niet of het Taperlock of Translock wordt.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: HTD poelie op spline as, hoe dan?

Bericht door xander janssen »

Als ik zie hoe sterk loctite603 is: moest door een foutje iets uit elkaar halen :evil: en omdat de delen toch verloren waren, eens een test gedaan. Dat ging koud echt niet uit elkaar, zelfs niet met geweld. Alleen sterk verhitten ging het los.

Ik zou de poelie schuifpas (0.05 mm in de plus tov buitendiameter spline) uitdraaien, beide goed reinigen en verlijmen.

Of een krimp of pers passing uitrekenen:

https://amesweb.info/press-fit/interfer ... lator.aspx

Bij perspassing wel helft van de lengte schuifpas maken voor rechtgeleiding bij persen. Bij krimpen is dat niet nodig.

Door de spline heb je maar de helft van het oppervlak, maar 1/2 × heel sterk is nog altijd sterk. Bij de krimppassing zal het aluminium van de poelie zich ook nog iets tussen de tanden trekken, zou mij niets verbazen als hij daardoor nog beter tegen rotatie vast zit
Plaats reactie