Vervangen lagers: samen aankopen 7006 lagers

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vervangen lagers: samen aankopen 7006 lagers

Bericht door Tolp2 »

Vandaag mijn spindle uit mijn Emco 5 gedemonteerd, aangezien er een nieuwe poelie op komt. De lagers (6006-series) die er uitkwamen, die zagen er zo uit:
23248

Wellicht met wat schooonmaken te verhelpen, maar het is natuurlijk ook een goede kans om de groeflagers (6006) te vervangen door nieuwe hoekcontactlagers (7006). Ik heb deze gevonden op de volgende website:
b7006-c-2rsd-t-p4s-ul, vertaald is dat een 7006 lager, 15 graden hoek, 2-zijdig afgeschermd, plastic kooi, ABEC7 / ISO class 2 precisie

Verschil tussen twee lagers kopen en 4 lagers kopen is 10 Euro. Dus als iemand ook zijn lagers wil vervangen: wellicht samen kopen?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vervangen lagers: samen aankopen 7006 lagers

Bericht door hfjbuis »

Dat zijn best dure lagers ABEC7. Als de originele 6006 lagers waren, dan is de maat van de as een perspassing. Als je daar HC lagers op gaat zetten, kom je ze er "op aan het persen". Ik denk dat, gezien alle andere onnauwkeurigheden in het draaiwerk, het weinig extra toevoegt aan de nauwkeurigheid van het draaiwerk!

Ik heb, uit nieuwsgierigheid, mijn HBM DC300 6206ZZ lagers ooit vervangen door "gewone" 7206B ZZ van deze firma, voor € 10,-- per stuk. De runout van de spindel was voor en na de vervanging kleiner dan 0.005 mm.
Plaats reactie