ER collet adapter voor Emco Compact 8

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

ER collet adapter voor Emco Compact 8

Bericht door Oscar f1 »

23255

Dit zijn de maten van de spindelkop van mijn
Emco compact 8 draaibank.

De kop heeft zelf een MT3 in de as en gaat verder met een gat van 20mm diameter.

Nu wil ik er graag een ER collet adapter op zetten,
ER32 of ER40 ( als er maar 20mm rondstaf doorheen kan.)

Ik vind alleen andere maten adapters,
en mijn Emco heeft ook nog een klein stukje conische aansluiting op de montageplaat.

Heeft iemand dit eerder gedaan voor een Emco compact 8 ? ( en met succes?)
of ben ik het wiel opnieuw aan het uitvinden?
Bij alle adapters die ik vind is de binnendiameter van de adapter te groot voor mijn 41,73mm mini conus.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ER collet adapter voor Emco Compact 8

Bericht door DaBit »

Er was ergens een hele mooie te koop. Ik meen deze: https://www.rcm-machines.com/en/rcm-pro ... rcszfe8-32

Ze geven aan dat je de flens zelf af moet draaien tot het ding puur op de conus rust. Prijs vind ik wel meevallen; daar win je met zelf-doen niet zoveel meer mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ER collet adapter voor Emco Compact 8

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb op mijn Emco 8 ongeveer wat Dabit aangeeft. Die waarschuwing voor wat betreft het afdraaien klopt. Bij mij kan ik hem zo'n 0.02mm heen en weer schuiven. Eerst wilde ik dat gaan corrigeren maar de adapter zelf heeft een kleine rondloop fout en de ER32 collets die ik heb zijn ook niet zo geweldig. Ik gebruik die speling nu om de laatste rondloop fout uit het werkstuk te klokken.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: ER collet adapter voor Emco Compact 8

Bericht door xander janssen »

Ik zou hem niet of toch zeker niet teveel afdraaien. Gebruik de speling inderdaad om hem mooi rond te laten lopen.

Als hij op de buitenrand echt vrij komt te liggen en alleen op de conus aan ligt, dan komt hij zeker scheef te liggen door aantrekken van de bouten die buiten de conus diameter liggen.

Mijn Orac (tweelingbroer van Compact 8, geen goedkope kloon) heeft dezelfde neus en mijn tussenflens tussen neus en klauwplaat is ooit door een vorige eigenaar te ver afgedraaid en die wipt nu op en neer over de spindelneusconus. Hels karwei om die mooi rond én vlak te laten lopen. Ga een nieuwe tussenplaat maken waar vervolgens wen pasrand aan zit waarop ik mijn nauwkeurige 3-, 4-klauw en ER40 houder van mijn Proxxon kan zetten
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: ER collet adapter voor Emco Compact 8

Bericht door hfjbuis »

xander janssen schreef: 10 apr 2021 15:46 Als hij op de buitenrand echt vrij komt te liggen en alleen op de conus aan ligt, dan komt hij zeker scheef te liggen door aantrekken van de bouten die buiten de conus diameter liggen.
De conus dient alleen voor het centreren. Het pasvlak met de boutgaten, dient voor het vastzetten.
Als de conus van de montageplaat te groot is, kun je de montageplaat dunner draaien om de speling tussen de conussen te verkleinen!
xander janssen schreef: 10 apr 2021 15:46 Gebruik de speling inderdaad om hem mooi rond te laten lopen.
Bij mij zit alles gemonteerd met een adapterplaat die een "strakke conus" heeft. De klauwplaat/collet houder zit met een zeer ruime passing met bouten vast op deze adapterplaat. De speling op deze zeer ruime passing gebruik ik om (eenmalig) te centreren. Een rode stip op de adapterplaat en de spindel zorgt ervoor dat ik telkens op dezelfde boutgaten monteer.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: ER collet adapter voor Emco Compact 8

Bericht door xander janssen »

hfjbuis schreef: 10 apr 2021 16:08 De conus dient alleen voor het centreren. Het pasvlak met de boutgaten, dient voor het vastzetten.
Als de conus van de montageplaat te groot is, kun je de montageplaat dunner draaien om de speling tussen de conussen te verkleinen!
Klopt precies, maar bij die van mij heeft iemand hem 0.2 mm te dun gedraaid waardoor de pasvlakken elkaar niet meer kunnen raken doordat hij altijd aanligt op de conus.

Vandaar mijn waarschuwing, beter iets minder afdraaien dan iets te veel.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: ER collet adapter voor Emco Compact 8

Bericht door Oscar f1 »

DaBit schreef: 10 apr 2021 14:27 Er was ergens een hele mooie te koop. Ik meen deze: https://www.rcm-machines.com/en/rcm-pro ... rcszfe8-32

Ze geven aan dat je de flens zelf af moet draaien tot het ding puur op de conus rust. Prijs vind ik wel meevallen; daar win je met zelf-doen niet zoveel meer mee.
Ik heb ze een berichtje gestuurd of die ook op de
compact 8 past.
Er staat voor de Compact 8E.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ER collet adapter voor Emco Compact 8

Bericht door serum »

Ik had bij mijn 8.6 twee van dergelijke exemplaren met er20, die zitten dusdanig strak om de spindelneus dat hij binnen de 0,01 bleef met spantang. Heb jaren geleden 1 vd 2 reeds verkocht. Ik heb er nog een ander systeem bij dat je door de as heen een holle aantrekstang kan gebruiken icm een soort c5 collets. Dat systeem heeft mijn persoonlijke voorkeur.
Plaats reactie