ombouwen optimum D180 x 300

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Arie Kabaalstra »

een 3-in-1 driver zou ik persoonlijk niet willen, als er ééntje stuk gaat, kun je ze allemaal vervangen..

die 4.5 Nm op de Z-as hebben we gekozen omdat de 240x500 bij ons op de zaak ook productie moet draaien.
Ik heb in USBCNC een programmaatje gemaakt met een Dialoog, hierin geef je start en eind maten op, alsmede snedediepte en voedingen.

kogelomloop spillen bijvoorbeeld, hebben een gehard oppervlak, en als je daar doorheen moet draaien, dan heb je wel "power"nodig.

op de Z-as zit uit mijn hoofd een 20 mm spil ( een restantje wat we nog hadden liggen ), de X-as heeft een 16 mm vanwege de beperkte ruimte in de slede
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

optimum zelf gebruikt een 6.4 Nm op de Z-as, maar een 4.5 direct gekoppeld blijkt genoeg te zijn.

is die 6.4 zwaar overbemeten, of spelen daar andere factoren nog bij mee?

wat betreft een 3 in 1 driver.... volgens mij blaas je alleen het driver-ic op als het mis gaat, en die kun je voor een paar euro vervangen, een hele complete driver vervangen is dan een stuk duurder

bovendien heeft mijn team-haase Cut 2000 profi mij nog nooit in de steek gelaten, die heeft ook een 3 in 1 driver van 2.5 A waarbij 1 stappenmotor zelfs een 3 A exemplaar is


bij sommige losse drivers zie je dat ze wel 128 microsteppen hebben. dan zou je zeggen dat hij nauwkeuriger wordt. is dat ook zo, of is het een schijn resolutie die hij niet vol kan houden ( en dus doordraait naar de dichtsbijzijnde 1/8 stap bijv ). en wordt je motor dan niet enorm traag
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Arie Kabaalstra »

die microsteps zijn niet "zomaar voor de lol", mijn machine gaat met microstepping naar een 0.001 mm resolutie, en naar wat ik heb kunnen meten, haalt ie dat ook gewoon.
helemaal precies zijn die tussenstappen niet, maar 't verschil tussen 0.0008 en 0.0012, nee.. dat kan ik ook niet meten, en 0.2µm lig ik heus niet wakker van..

mijn vuistregel : Stel de besturing in op een resolutie 10 keer zo klein als wat je wilt kunnen meten.. zelf heb ik meetgereedschappen op 0.01, dus wil ik een resolutie van 0.001
die 6.4 Nm op de Z-as is gewoon overgedimensioneerd.. met de 4.5Nm heb ik nog geen stappenverlies kunnen meten in mijn werkstukken, terwijl ik er ook gehard stalen assen mee bewerk.. kogelomloopspillen bewerken we indien nodig "in house"
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

een kogelomloopspindel kan ik helaas niet kwijt op mijn X-as, dus dat wordt een 12mm trapezium spindel.

ik wil er dan een vast en een los lager opzetten, is een Angular Contact Bearing 5200ZZ zoals damencnc ze verkoopt dan geschikt als vast lager, en een Groove Ball Bearing als los lager?

kan ik dan het beste een 12mm gebruiken voor het losse lager, zodat hij over de spindel heenschuift, of zal ik een 8 mm gebruiken, en het einde van de as afdraaien?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Arie Kabaalstra »

de as afdraaien naar 8 mm is wel het beste.. de buitendiameter van een 12 mm schroefdraad is zelden precies 12..
mogelijk kun je voor het losse lager een 608 2Z gebruiken, die hebben een binnendiameter van 8 mm
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

608 2Z ? 608 ZZ had ik zelf in gedachte, die staat al wel op de site van keven

maar nog even voor de zekerheid: Angular Contact Bearing 5200ZZ is deze geschikt voor een vast lager?, dus zowel radiale als axiale krachten?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Damocles »

2Z staat voor twee keer Z dus ZZ. Dat is het type afdichting. Z is metale afdichting als ik het goed voor heb.

En een hoek contact lager, ofwel angular contact bearing, is door zijn bouw (zie foto) inderdaad geschikt voor zowel radiale als axiale krachten.

Afbeelding
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Arie Kabaalstra »

't verschil met het plaatje is echter dat het 5200ZZ lager dus 2 angular contact bearings in één behuizing heeft.. da;s dus een lager zonder axiale speling, speciaal om zowel axiale als radiale krachten op te nemen.

dit lager hoef je dus niet af te stellen, alleen maar axiaal op te sluiten op de as.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

wat is de beste manier om de X-as uit te lijnen? gewoon een stukje metaal in de 3-klauw monteren, x as er bijna tegenaan, 3-klauw 180 graden draaien, en de andere kant nameten?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stukkie vlakdraaien, en dan nameten met een haarliniaal, zo deed ik het op mijn werk altijd..

gewoon op een vlakplaat leggen verteld je ook wel of't een beetje vlak draait.. maar wat zou je uit kunnen lijnen met een zwaluwstaart?...
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

de zwaluwstaart komt te vervallen, voor de X ga ik een HIWIN 15R gebruiken, dus die moet ik wel uitlijnen
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door klaas van gemerden »

@rkr leg een ronde staaf in je zwaluwstaart, en vervolgens lijn je je slede uit door op de wagen een meetstandaard met klok te zetten die langs die staaf beweegt.

Uiteraard moet dat stukje rondstaf wel behoorlijk zuiver zijn. Misschien een nieuw stukje zilverstaal of anders iets uit de hydrauliek wereld b.v. een zuiger.

Gr. KvG
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

ik leg mijn wagens ondersteboven, en laat de rails er ondersteboven doorheen lopen. nu kan ik simpelweg de wagens tegen het restant van de zwaluwstaart aanleggen, maar ik lijn hem liever uit aan de 3-klauw, dus mijn vraag blijft staan... werkt het als ik een stukje metaal inspan, bijna tegen de ene wagen aan, 180 graden draaien, en de andere wagen controleren ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Arie Kabaalstra »

dás één methode..

je kunt het ook met één wagentje doen.. da's het meest zuivere, zo schakel je eventuele maatafwijkingen tussen 2 wagens uit.

wat je ook nog kan doen.. zet op je drieklauw een meetklokstandaard met een poupi-taster (ook wel zwenktaster genoemd..
laat de taster 't zijvlak van de rail raken, en zet de klok op 0, draai de klauwplaat 180°, en meet het zijvlak van de rail aan de andere kant van je slede..

hoe verder je de rail, en dus ook de klok laat uitsteken, hoe zuiverder je meting...
Plaats reactie