ombouwen optimum D180 x 300

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

hallo

ik wil mijn optimum draaibankje om gaan bouwen naar cnc, maar dan op een iets afwijkende manier

ipv de bestaande dwarssupport en draaibaar langssupport te gebruiken, wil ik een compleet nieuwe dwarssupport, maar dan met een langere beweging, ongeveer 30 cm

hierop kan ik dan de normale roterende toolhouder plaatsen, een gang tool, of een lichte freesmachine, later wil ik dan nog de mogelijkheid maken om een hoogte support te monteren, met een beweging van 15 cm zodat ik nog een leuk klein freesmachientje heb.

als dwarsgeleiding dacht ik aan deze: http://www.drylin.com/wpck/default.aspx?pagenr=1994 ze zijn niet te hoog, dus ik lever bijna niets in op de maximaal te draaien diameter. ik dacht zelf om de geleideblokken ondersteboven naast de bestaande zwaluwstaart geleiding te monteren, en dan de rails ondersteboven in de blokken, plaat aluminium of staal op de rails en je hebt meteen een stevige geleiding.

is dit idee praktisch, stabiel, en haalbaar, of zie ik een paar belangrijke dingen over het hoofd?
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Robo »

Hai... leuk project dat ik zeker ga volgen...

Heb alleen wel me twijvels over de geleiding die je wilt gebruiken...
Zelf hem ik een HBM 250x400 en heb hierop ook een myford hoogte support...
Het hebben van een hoogte support is zeker ideaal zolang je nog geen frees machine hebt, "Maar"
Je merkt wel dat een draaibank niet voor een frees doorgaat, waar ik op doel is dat er heel veel krachten op komen.
Zeker als je staal freest merk je dat, en denk dat in dat geval de delrin geleiding niet volstaat...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

ik verwacht ook geen wonderen van de machine hoor, het is hobby, ik heb geen haast; als hij er maar komt

als ik in de datasheet kijk http://www.drylin.com/wpck/default.aspx?PageNr=2002 dan lijkt het erop dat hij 250N in de ene richting en 1200N in de andere kan verdragen dat is 25kg om 120 kg er komen 4 lagers op, dus 2x25 + 2x120 = 290 kg aan kracht voordat het misgaat, ik geloof niet dat ik dat op kan brengen met een paar stappenmotoren

heeft iemand al met deze geleidingen gewerkt? ben wel nieuwsgierig naar hoeveel krachten ze op kunnen nemen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Arie Kabaalstra »

krachten zullen het probleem niet zijn denk ik.. maar nauwkeurigheid wordt een ander verhaal..
ik denk dat je beter met 15 mm kogelomlooprails kunt werken.,. die zijn iets minder compact, maar kunnen veel meer hebben met behoud van nauwkeurigheid..
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

als ik zo de gegevens van die lagers bekijk, dan lijkt het erop alsof het metalen blokken zijn, met een kunstof glij-gedeelte, en aangezien ze ook losse kunststof 'dingetjes' verkopen vermoed ik dat je die dus kunt vervangen als je teveel speling krijgt.

dan zou af en toe wat kunststof onderdelen vervangen niet eens zo'n heel slecht idee zijn toch?

gezien het feit dat die kogelomlooprails ongeveer 4 x zo duur uit gaat komen, kan ik de glijlagers dus 4 x vervangen, of alleen die kunststof lagertjes wel 200 x. geloof dat tegen die tijd de kogelomlooprails al redelijk versleten zal zijn, of zie ik nu iets groots over het hoofd?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een kogelomlooprail heeft een bijna te verwaarlozen slijtage, er glijdt namelijk niets.. alles rolt.
tevens hebben de "wagentjes"allemaal afdichtingen, dus de kans dat er vuil inkomt is klein..
die Drylin geleidingen hebben dat niet.. daar kan dus van alles ( klein stof ) tussen raken, met alle gevolgen van dien..

die kunstof "inserts" kun je inderdaad vervangen ja, maar je rails slijten ook.. dus ook die zijn na verloop van tijd aan vervanging toe.

't enige nadeel van een kogelomloop is dan alleen nog zijn prijs, in eerste instantie dan.. voor de rest heb je er tot in lengte van dagen geen omkijken meer naar..
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

kan zo'n kogelomlooprail ook ondersteboven gebruikt worden? dit lijkt me wel handig ivm vuil op de rails

als je de slede helemaal naar rechts beweegt zou anders de linkerkant bereikbaar zijn voor vuil, als je hem ondersteboven monteert dan heb je alleen maar last van vuil dat aan de onderkant blijft plakken?

dit lijkt mij ook beter ivm de stevigheid

het geheel wordt gemonteerd op een langsslede die 15 cm breed is, als ik daar de lagerblokken op monteer en er een rails van 45 doorheen laat lopen ( 30 cm beweging ) dan werkt de rails mee aan de stevigheid van de dwarsslede

zou ik hem normaal monteren, dan komt een 60 cm lange rails op een 15 cm brede langsslede wat natuurlijk niets meehelpt aan de stevigheid van de langsslede, maar ook niet van de dwarsslede
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja, rails kun je ook ondersteboven monteren.. ( anders zou een freesbank in Australie toch ook niet kunnen?? :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Robo »

Haha jij bent echt aan vakantie toe...

Maar inderdaad ik denk ook dat je nu beter iets meer uit kunt geven als voor goedkopere geleidingen gaan.
Een draaibank, en zeker een kleinere/lichtere, heeft al wat sneller kans op trillingen tijdens frezen als een echte frees, en kwa nauwkeurigheid kun je dan beter zo'n rails gebruiken...

Sterker nog, ik heb zelf ook al spijt dat ik geen rails ben gaan gebruiken bij mijn portaal project,
Laatst gewijzigd door Erik op 24 jun 2009 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd, reageer a.u.b. met de reageer-knop
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

denk dat ik het toch maar meteen 'goed' ga doen, kogelomloopspindels en kogelomlooprails

maar nu... waar zal ik de Z-stappenmotor het beste kunnen plaatsen?

1. helemaal rechts : nadeel machine neemt meer ruimte in beslag
2. rechts aan de achterkant: nadeel lange riemschijf nodig
3. links, tussen tandwielkast en klauwplaat: nadeel, geen koppeling meer mogelijk dmv tandwielen
Afbeelding

optie 3 lijkt mij het beste, als hij eenmaal cnc is, dan gebruik ik die tandwielen toch niet meer, en op deze manier zit de motor meteen mooi beschermd
Laatst gewijzigd door rkr op 28 jun 2009 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Robo »

Kijk hier eens misschien heb je daar wat aan....

http://www.optimum-maschinen.de/produkt ... index.html
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

die had ik al gezien

deze vond ik ook wel mooi http://cnczone.com/forums/showthread.php?t=80960

echter op deze 2 locaties is de motor onbeschemd, en neemt kostbare ruimte in beslag, locatie 3 benut juist ongebruikte ruimte waar je toch weinig mee kunt beginnen, en de motor is mooi afschermd.

ik vroeg me af of er redenen zijn om deze plek niet te gebruiken, omdat je daar eigenlijk zelden een motor geplaatst ziet
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb onlangs op mijn werk een Optimum 240x500 omgebouwd, motor op optie 3 is in mijn ogen ook het mooiste.

professionele draaibanken hebben allemaal hun Z-as motor op die plaats.
De Optimum op mijn werk echter, heeft em rechts aan de machine, direct gekoppeld, met een 4.5 Nm motor, loopt primagoed.

de motor voor de X-as hebben we aan de achterkant gemonteerd, zodat je niet een halve meter van je machine hoeft te staan
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: ombouwen optimum D180 x 300

Bericht door rkr »

@ arie

wat voor spindel wordt daar gebruikt? en welke spoed heeft die? ik wil nl het vermogen bepalen dat ik nodig ga hebben voor mijn Z-as

je zou zeggen dat als je van 240x500 naar 180x300 gaat dat je dan iets van 3 of 3.6 Nm nodig hebt, maar dat weet ik niet zeker

3.6 Nm is net een vervelende maat. dan zit je vaak vast aan 3A stroomverbruik, dus moet je losse drivers gaan gebruiken, terwijl iets kleinere motoren ook aan te sturen zijn met een 3 in 1 driver ( 2.5 A max ), en aangezien mijn andere assen wel lichter uit zullen vallen had ik de hoop op een 3 in 1 driver, maar dat gaat dan misschien niet door
Plaats reactie