Tos MN 80

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Tos MN 80

Bericht door Guzzzy »

Hallo,

zijn er hier ook bezitters van een Tos MN 80 A draaibankje, ik heb wat vragen hierover.
En zoek nog een vaste bril.

Dank bij voorbaat, Frans
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Tos MN 80

Bericht door RoBie »

Hallo Frans,

Ik ben ook in het rijke bezit van een TOS MN80A. Vele jaren geleden kunnen kopen, stond in een advertentie in de ViaVia.
Ik heb geen vaste bril maar wel een meelopende bril, verder heb ik er zeer veel onderdelen bij.
Mijn bank draait op 230 volt. Denk erover een andere motor te plaatsen met een VFD.

Als je vragen over de bank heb hoor ik het wel.

Groet,
Rob
Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Re: Tos MN 80

Bericht door Guzzzy »

Hey Rob,
Ik heb de MN80 nog niet lang, waar ik mee zit is dat het toerental zakt als ik een tegencenter (meedraaiend) gebruik.
Ook bij het aanzetten van de beitel gebeurt dat, tot stilstand toe. Ik heb de spindel eruit gehaald, bleek dat het voorste glijlager slordig gemonteerd zat. Ik was bang een puinhoop te vinden, maar de lagers zagen er picobello uit. Het draaibankje heeft heel weinig uren gelopen denk ik. Nadat alles weer in elkaar zat, was er duidelijk verbetering. Toch is het niet helemaal weg, de spindel heeft axiaal een speling 0,01mm, regel ik dat helemaal weg, ja dan loopt hij niet meer. Ik zet maar heel weinig voor, bij de Emco 8 zet ik met gemak een halve mm voor, dat lukt nu niet.
Wat is jouw ervaring?
MVG Frans
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Tos MN 80

Bericht door RoBie »

Hallo Frans,

Ook mijn bankje heeft dat probleem met de glijlagers. Mijn banje heeft ook heel weinig uren gemaakt. Ook de lagers zo goed mogelijk afgesteld maar speling blijft inderdaad 0,01 ander loopt hij niet meer. Mijn machine draait op 230 en je hebt ze ook op krachtstroom, waar draait jouw bank op?
Zoals ik al zei denk ik erover om de motor te vervangen door een 230 versie met een VFD en dan hoop ik wat meer kracht over te houden. Andere lagers monteren heb ik jaren geleden eens uitgezocht maar dat is vrijwel niet te doen.

Groet,
Rob
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Tos MN 80

Bericht door RoBie »

Bij welk materiaal wil je 0,5mm voorzetten? Bij messing of aluminium lukt dat bij mij makkelijk. Staal of rvs wordt wat lastiger.
Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Re: Tos MN 80

Bericht door Guzzzy »

Rob,
de mijne loopt op 3X220V via een VFD, dat helpt niet echt. Ik draai voornamelijk staal, soms ook rvs en zilverstaal.
Zou het niet helpen om een druklager te plaatsen, tussen het voorste lager en de spindelkraag. Want ik denk dat de spindelkraag tegen het glijlager gedrukt wordt. Maar dan wordt de spindel te kort, en een stuk van de kraag afdraaien, liever niet. Ik ga eens proberen met teflon of zoiets, om de wrijving te verminderen.
Aan de motor ligt het niet, die hou je niet tegen.

groet, Frans
Bijlagen
Mn80 10.jpg
Mn80 10.jpg (40.49 KiB) 2063 keer bekeken
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Tos MN 80

Bericht door xander janssen »

Glijlagers hebben per definitie speling nodig. Te strak en je krijgt veel wrijving, slechte smering en alles draait uiteindelijk kapot.

Wat voor een type motor zit erop? Als dat er een is met een bedrijfscondensator die oud is kan vervangen een wereld van verschil zijn. Met e ern slechte condensator draait hij wel maar heeft dan weinig vermogen/koppel
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Tos MN 80

Bericht door RoBie »

Hoi Frans,
Op de spindel zit de poelie geklemd met twee ringen, 1 aan iedere kant. Door de de ring aan de spindelneus kant iets te lossen, de poelie wat op te schuiven richting spindelneus en de achterste ring dan wat aan te draaien, verplaats je de poelie iets op de spindelas. Bij mij liep die achterste ring tegen het glijlager aan waardoor er teveel wrijving ontstond.

Rob
Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Re: Tos MN 80

Bericht door Guzzzy »

Rob,
dat is nuttige info, ik ga alles goed controleren, want het zit in kleinigheden denk ik.
Maar vroeger had ik een Myfordje, en die was volgens mij, niet zo gevoelig. Die had toch ook glijlagers.
Ter info, ken je deze website? Tumlikovo.cz Leuke site voor Tos en Schaublin bezitters, voor onderdelen en hopen info.
Je kan ook in Nederlands laten vertalen, wel zo nuttig. Tenzij je vloeiend Tjsechisch spreekt.

Frans
Tumlikovo.jpg
Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Re: Tos MN 80

Bericht door Guzzzy »

Xander Janssen,
Bedankt voor het meedenken, ik gebruik een 3 phasen motor. Maar het verklaard wel een probleem dat ik vroeger heb gehad. Ik heb weinig of geen kennis van de huidige digitale technieken. Dat is een handicap, maar ik ben van bouwjaar 1944. Het zit er niet meer in om cnc kennis te gaan verwerven. Wel zou ik graag de langsvoeding van mijn Emco compact 8 electronisch regelen. Al weet ik niet wat en hoe ik dat moet doen. Als ik de leias loskoppel (mechanisch), moet het toch kunnen om met een motor verschillende voedingsnelheden te kiezen. (zonder telkens andere tandwielen te steken).

Groetjes vanuit Gent, Frans
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12032
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tos MN 80

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is de buitenkant van die glijlagers een kegel, bedoeld om de speling in te stellen.
Dat doe je met 2 moeren (voor de voorste lager zijn dat 27 en 28)
Als je lager zwaarder gaat lopen wanneer je axiale kracht uitoefent op de hoofdas, staat de moer 27 niet strak genoeg (wel eerst 28 losser zetten)
De hoofdas wordt axiaal opgevangen door het voorste lager.
Guzzzy schreef: 19 mei 2021 21:01 Zou het niet helpen om een druklager te plaatsen, tussen het voorste lager en de spindelkraag. Want ik denk dat de spindelkraag tegen het glijlager gedrukt wordt.
Een druklager zal op die plek niets veranderen, zolang dat tegen het glijlager aan drukt.

Zo is de constructie nu eenmaal, moet alleen wel goed afgesteld worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Re: Tos MN 80

Bericht door Guzzzy »

Dat is helemaal juist Hugo, er is ook nog zwaluwstaart die door de schroef 26 omhoog getrokken wordt, en zo het lager openspant. Dat zet het lager ook vast, volgens mij. Ook de ring 34 achter de pouli mag niet te vast staan, dan zit de boel ook klem. Als schroef 26 goed vast staat, wat nodig is volgens mij, loopt de spindel weer beter. Het is een eenvoudige konstruktie, maar je moet op een boel dingen letten.

Groetjes Frans
Wig.jpg
Plaats reactie