zware voet voor frees of draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

zware voet voor frees of draaibank

Bericht door rkr »

hallo

als ik nu een machine vastbout op een zware plaat, dan wordt de machine wat stabieler, en zal hij minder trillingen doorgeven aan de ondergrond ( wel zorgen dat je je machine niet kromtrekt )

nu had ik het idee om een bekisting te maken, alvast wat draadeinden erin, en dan volstorten met asfalt.
is net zo zwaar als beton, maar wel flexibel ( tot op zekere hoogte )

zou dit een goed idee zijn?


p.s. het is voor mijn optimum d180x300 draaibankje, waarvan de lekplaat 70x30 cm is bij dat formaat een plak asfalt van 10 cm dik is ongeveer 50 kg zwaar, dus nog goed te tillen
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door wstoof »

Ik heb een 30 mm dike stalen plaat van dezelfde maat als de lekbak onder mijn Opti D180 zitten.
Dat houdt hem wel in bedwang :-)
Was zeker de moeite waard om e doen, is nu lekker stabiel...
Geheel staan vervolgens weer op trillingsdempende ruber voetjes...
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door rkr »

van de week heb ik een mooie bekisting gemaakt, draadeind erin, en toen maar wachten op asfalt

vandaag kwamen de jongens langs, en aangezien ze toch 500 ton gingen storten, gingen ze de 50 kg die ik nodig had niet missen zeiden ze

- smeer je schep en hamer in met diesel, dan plakt het asfalt niet zo
- vul je mal voor de helft; pas op, asfalt vers uit de hopper is HEET
- stamp het asfalt goed aan
- zet de draadeinden recht, en vul de rest aan
- stamp alles goed aan
- wacht tot asfalt afgekoeld is

na 3 uur voelde het hout behoorlijk heet aan, buitenste laag vertoonde droogte scheurtjes, en het allerergste; de bouten die uitsteken zijn HEET

50 kg de trap optillen naar de hobbykamer valt nog niet mee, maar hij is er, draaibankje staat erop, en voor m'n gevoel draait hij nu een stuk rustiger, maar de tijd zal het leren
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door assink »

Beton doet het anders ook wel goed, gewoon te koop per 25 kg.
Water toevoegen, en is goed voor 15 liter beton.
Kun je voor 15 euro een voet storten van zeker 75 kg.
En geen last van hitte en je kunt in een keer je mal volstorten.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door rkr »

beton had ook gekund, alleen het idee was dat asfalt door z'n bitumen wat flexibel is, en dus trillingen nog beter dempt en omdat het flexibel is, misschien ook minder snel zal brokkelen ( er zijn wel hele bekende beelden van een betonnen brug, die wel flexibel is, maar daar loopt het niet zo goed mee af geloof ik )


en asfalt kun je na 8 uur al gebruiken, beton moet 4 weken uitharden ( of 28 dagen )
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door wstoof »

Ben erg benieuwd hoelang het duurt voordat de bitumen zijn uitgedampt ...
Naja... voorlopig zul je geen last hebben van muggen....
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door BriBis »

Pas alleen op dat er niets vanuit je lekbak op het asfalt terecht komt, dit trekt er behoorlijk snel in (door de open structuur van asfalt). Eenmaal in het asfalt kan het je vloer van de hobbykamer behoorlijk ruineren!

Trouwens wel een apart idee om asfalt te gebruiken! ;-)

Maare beton... je hebt ook sneldrogend hoor, dit duurt zeker geen 28 dagen! :mrgreen:
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door rkr »

het asfalt zit aan alle kanten nog steeds ingepakt in de bekisting, en die laat ik zitten ook, je ruikt er helemaal niks van.. schuurpapiertje erover en een likje verf en het ziet er helemaal mooi uit

sneldrogend beton droogt snel, het uitharden tot zijn volledige eindsterkte zal zeker 2 weken zijn, maar ik vermoed ook gewoon 4 weken
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

wel eens aan Epoxymortel gedacht?.. maak een mooie mix van zand en fijn grind, en meng dit met Epoxy Hars, uitgehard in een paar daagjes, en door de epoxy ook nog wat flexibel..

ik heb onlangs een testje gedaan met een Koolvezel versterkte houder voor mijn GPS ontvanger.
de Koolvezel is gelamineerd met Epoxy, stijf genoeg om niet te vervormen, maar flexibel genoeg om niet te scheuren..
( als ik een grote autoclaaf zou hebben, dan zou ik een koolvezel draaibankje overwegen.. :) )
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door BriBis »

@Arie

Let wel: Koolstof schermt het GPS-signaal af van de antenne als deze te ver "over" de antenne valt.

Maar dat wist je vast al wel :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

BriBis schreef:@Arie

Let wel: Koolstof schermt het GPS-signaal af van de antenne als deze te ver "over" de antenne valt.

Maar dat wist je vast al wel :P
nee.. wist ik niet, maar de houder zit om de body van de ontvanger, en de antenne steekt er bovenuit.. deze GPS heeft geen "Flat Patch" antenne, maar een Spiraal..
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: zware voet voor frees of draaibank

Bericht door rkr »

aan epoxymortel had ik ook gedacht, dat lijkt heel veel op 'leefgrind' dat heb ik in de huiskamer op de vloer liggen, dat is fijn grind met epoxy, pracht spul, alleen een beetje prijzig.
asfalt had ik toevallig voorhanden, dus de keuze was vrij makkelijk, zeker gezien de werking van het materiaal... zoveel mogelijk massa toevoegen

de tijd zal moeten leren of dit een goed idee was, of dat het logisch is dat er geen mensen zijn die hetzelfde materiaal gebruiken
Plaats reactie