Kleine hobby draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door benkr »

Natuurlijk is die gewoon goed te gebruiken, dat die schaalverdelingen niet kloppen, boeie, gewoon een DRO er op van 130 Euro compleet en dat probleem is de wereld uit. Ook al kloppen de schaalverdelingen wel, ik zou niet zonder willen werken.
Ik heb toevallig deze week een medeforumlid zo'n ding laten kopen, compleet met 2 glaslinialen naar elke gewenste lengte.
Werd binnen één week geleverd vanuit Spanje.
Het enige wat dan nog een probleem kan zijn zijn de tandwielen voor draadsnijden maar dat was niet aan de orde.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jmol schreef: 26 mei 2021 17:12 Ik heb niet echt een specifieke toepassing voor een draaibank daarom zoek ik een ook "Do-ALL" bankje.
Doall.jpg
Best een fijne draaibank, ben bang dat je die niet gaat vinden.
Zijn er volgens mij 2 stuks in Nederland verkocht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mei 2021 17:57
Jmol schreef: 26 mei 2021 17:12 Ik heb niet echt een specifieke toepassing voor een draaibank daarom zoek ik een ook "Do-ALL" bankje.
Best een fijne draaibank, ben bang dat je die niet gaat vinden.
Zijn er volgens mij 2 stuks in Nederland verkocht.
"Hij maakt em gewoon!! " :lol: Ik kende DoAll eigenlijk alleen van de slijpmachines..
Jmol schreef: 26 mei 2021 17:12 Waarom geen myford? Deze hebben ze uitgebracht in een imperial en metrische.
Als alle boutjes dan ook Metrisch zijn.. dan moet ik mijn oordeel over Myford bijstellen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door spinningwheels »

Waarom geen myford.
Eigenlijk heel eenvoudig.
Het ding is ergens in de 30r jaren ontworpen als hobby bankje, en eigenlijk niet zo heel erg veel veranderd.
Geen gehard bed, bronzen lager bussen met losse oliepotjes er op. zeer laag toerental.
Niet heel stabiel,
Eigenlijk niet echt geschikt om met wisselplaten te draaien, dus zelf beitels slijpen , je moet er maar zin aan hebben.
Komt nog bij dat het een soort van cult lijkt te zijn een Myford dus heel erg veel geld voor wat je feitelijk koopt.
In theorie kan ik praktisch alles
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

Dus al met al blijft er niet veel over, anders dan een Hbm of Emco of Huvema?

Zo'n huvema lijkt erg veel op een emco. Is dat een goedkope versie van de emco?

Bijvoorbeeld zo'n huvema hu450
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

't lastige is en blijft.. een klein draaibankje kost in verhouding meer dan een grotere.. als ik een budget zou hebben van 1000,- dan zou ik gaan sparen.. want.. een EMCO Compact 5 kost je al snel dat bedrag.. en dat zijn kleine draaibankjes..

Ik zie op Marktplaats EMCO Unimat SL's voor 400,- voorbij komen.. en een "SL" is formaatje Puntenslijper.. beste bankjes hoor.. dat wel.. maar eigenlijk alleen geschikt voor onderdelen die in Horloges thuis horen (ja.. ik heb dat getest, en je kunt horlogeonderdelen maken op een SL.

EMCO Compact 8.. dat begint een beetje een leuke machine te worden.. 't blijven relatief lichte machines, maar ze zijn wel zuiver..
Huvema.. 't is een kloon.. heb er maar beperkt mee gewerkt.. te kort om er een goed oordeel over te vellen.. Ik kreeg alles wel op maat.. maarja.. dat is me ook wel gelukt op machines die nog veel ouder waren, en flink versleten..

Wat heb je zoal op hobbyformaat?.. maar dan wat groter.. dan kom je in de machines die je niet meer op tafel zet.. EMCO Maximat 11, Weiler Praktikant, Kleine Colchestertjes, Shaublins, AI-tjes.. een verdwaalde Leinen.. "Meterbankies" zeg maar..
maar die zijn dan ook weer flink aan de prijs.. en je moet 400 V hebben in je schuurtje..
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

Ik heb nog 2 bankjes op het oog.

is een Myford Super 7B met tandwielkast en veel extra's. Incl. Onderkast etc.

De andere is een emco maximat 7 met freeskolom en onderkast, echter heeft deze wel schade op het achterste bed net onder de klauw. Hoe ernstig kan dit zijn? Is dat nog te repareren?

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door benkr »

Zo te zien zit dat op een plaats waar je bijna nooit gaat komen met je slede dus zal het wel meevallen.
Maar..... het blijft een kleine Emco, het blijft in mijn ogen kinderspeelgoed.

Myford ken ik niet, maar als ik naar dat bed kijk dan krijg ik toch het idee dat zelfs die Emco nog beter is.

Ik zou gewoon rustig afwachten, er komt echt wel een keer een heel leuk bankje voorbij, probleem dan is om er snel genoeg bij te zijn, je bent niet de enige die zoiets zoekt.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door JanSr »

Vraagje: heeft zo’n metrische Myford toevallig spindels met een spoed van 2,5 mm? Dat is metrisch, maar één keer rond is bijna 1/10 inch.
Ik kon daar maar niet aan wennen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

de EMCO Maximat 7.. da's toch wel een andere categorie dan de Compact reeks.. 4 toerentallen te schakelen met hendels op de vaste kop..
Bed met blokgeleidingen.. duidelijk wel wat ouderwetsch., maargoed.. dat heeft een Myford ook..


Als je snel een draaibankje wilt, en je hebt niet veel eisen.. :

https://link.marktplaats.nl/m1709952629

Hobbymat MD 65, Oostduits draaibankje, niet de meest stabiele, maar hij kost ook niet veel
Leuk bankje om mee te beginnen.. 't is dat ik al 5 Draaibanken heb.. anders... hoewel... als vervanger van de HBM C1... Nee.. ik moet een keer ophouden met kopen..
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mei 2021 23:21 hoewel... als vervanger van de HBM C1... Nee.. ik moet een keer ophouden met kopen..
Goh, ik had niet verwacht iets van HBM bij jou aan te treffen, je bent altijd zo fel op HBM spul.
Valt me eigenlijk toch een beetje tegen van je.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 26 mei 2021 23:39
Arie Kabaalstra schreef: 26 mei 2021 23:21 hoewel... als vervanger van de HBM C1... Nee.. ik moet een keer ophouden met kopen..
Goh, ik had niet verwacht iets van HBM bij jou aan te treffen, je bent altijd zo fel op HBM spul.
Valt me eigenlijk toch een beetje tegen van je.
Nee hoor..ik ben niet zo fel op HBM spulletjes.. mijn eerste draaibank kwam ook bij Herman vandaan, maar toen zat zijn winkeltje nog in hartje gouda..
Daar kocht ik mijn Contimac 8 (EMCO Compact 8 kloon), en dat was een prima draaibankje.. verder heb ik er heel wat freesjes en dergelijke gekocht, mijn eindmaten set komt daar ook vandaan,
Diamant wetsteen, heb ik daar ook gekocht, evenals mijn Lasapparaat, ook een prima ding,

Wat de machines betreft.. ik heb de C1 zelf eerst uit elkaar gehaald, alles schoongemaakt en gesmeerd, daarna alles afgesteld.. maar dat is eigenlijk iets wat je altijd wel moet doen.

Alle waar is naar zijn geld.. het probleem is momenteel gewoon dat er geen kleine draaibankjes van hoge kwaliteit gemaakt worden, of.. je betaalt anderhalf fortuin.. een Bergeon Draaibankje (echt niet groter dan een EMCO Compact 5 kost je zo 25 mille...)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TOS MN80-A
TOS-MN80-A.jpg
Is ook een leuk bankje, zie je misschien niet zo veel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door JanSr »

Gezien het budget is een HBM voor net onder de €1.000 te overwegen.
Net even gekeken, daarvoor heb je een HBM 210 x 400 Vario.
Alleen: Opvallend is, dat bij alle banken onder de €1.000 staat vermeld: Tijdelijk uitverkocht.
Die zitten waarschijnlijk in dat containerschip dat het Suezkanaal blokkeerde. Dat schip ligt daar aan de ketting.

Ooit (jaren '70) begon ik met een sleetse Atlas 250 x 750, in metrische uitvoering. Nog uit de Marschall hulp. Lijkt technisch erg op een Myford. Je kon er mee draaien, maar daar was ook alles mee gezegd.
Het ding vijftien jr geleden verkocht voor € 500.
HBM 250 x 1000 aangeschaft voor ik meen € 1.200. Onmiddellijk het ondermaatse 230V motortje vervangen door een 2.2 kW motor met VFD.
Daar tien jaar lang van alles op gemaakt. Maar ja, HBM. Een stuk RVS afsteken zat er niet in.
Dat ding weer verkocht voor € 500, binnen drie dagen, dus te weinig gevraagd.

Inmiddels al jaren erg blij met een Harrison M250 met als bijzonderheden 1.000mm tdc en een freeskolom. 80-3000 rpm.
Gekocht voor € 2.200 contant.

Starten met een HBM hoeft geen straf te zijn, zeker niet voor een beginnende amateur. Je leert er erg goed mee wat je mist.

Bijvoorbeeld een metaalzaag. Als je draait heb je staf nodig. Als je niet voor elk stukje naar de winkel wil, zorg je voor een voorraadje populaire maten. En ja, dan moet je zagen.
Plaats reactie