Kleine hobby draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Latere EMCO's waren ook echt niet van plaatstaal.. er zat wel veel plaatstaal omheen, maar intern is het al gietijzer wat de klok slaat..

Als je een EMCOturn 120 "uitkleed" hou je bijna niets over.. daar zit heel veel plaatstaal omheen. maar wat je overhoudt?.. da's allemaal Gietijzer, veel en zwaar..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 27 mei 2021 00:41 een Bergeon Draaibankje (echt niet groter dan een EMCO Compact 5 kost je zo 25 mille...)
18 ;-)
https://www.marktplaats.nl/a/antiek-en- ... sPage=home
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb nog een Hembrug AI staan, is ook geen groot draaibankje en mag ietsje goedkoper weg.
Jonge jonge wat een prijzen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

18 mille voor zo'n Bergeon is gewoon TE DUUR.. ok.. er zitten wel heel veel toebehoren bij.. maar dit is maar een "miezertje".. kijk eens naar dat bed.. 'da's niet meer dan een stukkie rond met een platte kant eraan.. "hobbymat" constructie.

Ik vermoed dat ie ook maar een 6 mm spindeltje heeft.. (doorlaat), en da's in veel gevallen gewoon te klein..

een Leinen met een WW80 bed (vergelijkbaar met de mijne, da's een oudere van Boley, en die zijn identiek) da's al een stuk degelijker, kost NIEUW zonder motor "Slechts" €2516,-
en dan heb je de Poelies niet IN, maar Achter de vaste kop, zodat snaren wisselen veel makkelijker is.. ook als je een nieuwe snaar moet plaatsen, hoef je niet of de snaar eerst door de kop te rijgen alvorens em te lassen.. je kunt ook gewoon een paar snaren op voorraad houden, als er een breekt (en dat gebeurt nog wel eens), dan gooi je er een andere op.. je last de eerste, en terwijl die ligt af te koelen, kun je lekker verder.. ik moet regelmatig mijn draaiwerk onderbreken, om een net gelaste snaar af te laten koelen, anders kun je em elke 2 minuten gaan lassen.. en daar wordt een mens alles behalve vrolijk van

een Bergeon Type A, met de nodige toebehoren.. €16000,- nieuw in een keurige houten kist.. zelfde model als die op marktplaats aangeboden wordt, echter zonder motor..

de Bergeon's waar ik eerder aan refereerde, die van 25000,- zijn zwaardere uitvoeringen, met een bed met prismageleidingen en standaard een kruistafel.. zeg maar formaatje Emco Compact 5.. maar dan NOG zuiverder, en wat stabieler (je moet er tenslotte ook gehard staal mee kunnen draaien..

Voor horlogemakers werk.. wil je toch 't liefst een machine met een WW80 bed, en een 8 mm spindel.
de mijne is een "oud beestje" met glijlagers, dus voor 't beginnen, druppie olie erin.. en de speling in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 14 jun 2021 23:46 Ik heb nog een Hembrug AI staan, is ook geen groot draaibankje en mag ietsje goedkoper weg.
Jonge jonge wat een prijzen.
Als ik een zak munten had.. kwam ik em halen.. al is het voor mij wel een grote machine.. :lol:

Eigenlijk.. ik heb em vandeweek behoorlijk veel gebruikt.. ben ik nogal in mijn nopjes met de EMCOturn 120.. ja.. 't is CNC.. maar dit is tenslotte ook een CNC Forum.. de "voorbereidende regels" heb ik zo'n beetje in mijn hoofd zitten, en de meest gebruikte Cyclus: G84 inmiddels ook.. dus dat "klop" ik uit het hoofd zo in...
't vastleggen van het werkstuknulpunt.. dat gaat me ook al behoorlijk snel af.. dus als ik even snel wat te draaien heb.. Ja.. dan de "120".. stukkie materiaal erin.. "Execute" <G53, T0101> [cycle start], "Manual", Joggen tot tegen het werk, 1-2 mm van de Z-as coordinaat aftrekken (hoofdrekenwerk), "Edit" <Position Shift> G1[enter][enter] waarde invullen[enter] terug naar "Execute" <G54> [cycle start> en dan moet de Z-coordinaat op 1-2 mm staan.. zo ja?.. end weg joggen.. "Edit" O[nummer] [enter] Code inkloppen.. "Auto" Cycle start.. Koffie!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 15 jun 2021 00:04 18 mille voor zo'n Bergeon is gewoon TE DUUR.. ok.. er zitten wel heel veel toebehoren bij.. maar dit is maar een "miezertje".. kijk eens naar dat bed.. 'da's niet meer dan een stukkie rond met een platte kant eraan.. "hobbymat" constructie.
Dat maakt helemaal niet uit, deze is voor in de vitrinekast, niet om er iets mee te gaan maken 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zo'n ding hoort niet in de vitrine, maar op de werkbank. .

Ik zie al genoeg horlogemakersgereedschappen die verworden zijn tot decoratie...enu dat is gewoon zonder in mijn ogen.. net zoals. S die Schaafbank die hier in het dorp in een tuin staat weg te rotten
Plaats reactie