Knurlen met een kraspen (geslepen pin)

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Knurlen met een kraspen (geslepen pin)

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik een "kraspen" (geslepen pin) voor het knurlen. Met één tool kan ik daarmee "alle" patronen maken op willekeurige diameters. Voor hardere metalen gebruik ik i.p.v. de "kraspen" een pencil grinder met een 60° V-bit.
https://youtu.be/m7CJ_B-7JhA
Iets om over na te denken....

Instellingen bij de video: 60° hoek, 1.2 mm tussen de lijnen, 0.2 mm diep, 500 mm/min in aluminium van 9 mm.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Knurlen met een kraspen (geslepen pin)

Bericht door rien1959 »

Ik vind het een zeer omslachtige methode die een slecht resultaat geeft. Wil je het perse zo doen dan kun je beter een beitel slijpen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Knurlen met een kraspen (geslepen pin)

Bericht door Kars-cnc »

Ik vind het wel een leuk alternatief voor een kartelapparaat. Je hebt veel meer controle over het patroon en de diepte zo te zien. Het resultaat kan waarschijnlijk nog wat verfraaid worden door even met schuurpapier of een vijl de bramen weg te halen (even na-draaien misschien?).

En hardere materialen kun je met een dremel ook doen begrijp ik. Met mijn kartelapparaat kan ik sowieso geen hardere materialen aan. Maar goed, dat zal ook met mijn low-cost kartelapparaat te maken hebben...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Knurlen met een kraspen (geslepen pin)

Bericht door DaBit »

Met een draadsnijbeiteltje (zelf geslepen/gekocht/wisselplaatje) lukt het ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Knurlen met een kraspen (geslepen pin)

Bericht door hfjbuis »

rien1959 schreef: 25 mei 2021 06:59 een zeer omslachtige methode
Tool plaatsen en een minuutje kerven!
Kars-cnc schreef: 25 mei 2021 08:17 Het resultaat kan waarschijnlijk nog wat verfraaid worden door even met schuurpapier of een vijl de bramen weg te halen (even na-draaien misschien?).
Dan zijn de bramen weg en ziet het beter uit, maar dan is ook het oppervlak minder stroef. In aluminium zijn die bramen bij normaal gebruik al snel weg.
Kars-cnc schreef: 25 mei 2021 08:17 En hardere materialen kun je met een dremel ook doen begrijp ik
In automatenstaal gaat het ook, voor meer diepte 2 keer kerven. Voor C45 is wel een dremel/v-bit nodig.
DaBit schreef: 25 mei 2021 08:33 Met een draadsnijbeiteltje (zelf geslepen/gekocht/wisselplaatje) lukt het ook.
Een draadsnijbeitel gaat ook, tot de spoed van de beitel. Als het CNC programma het ondersteund, kun je dit ook doen door een multistart schroefdraad te snijden, een keer links en een keer rechts.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 25 mei 2021 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Knurlen met een kraspen (geslepen pin)

Bericht door hfjbuis »

Even een aanvulling:

Ik doe dit nu al een paar jaar zo en heb nooit meer de behoefte gehad aan een kartelapparaat. Bovendien zijn mijn draaibanken vanwege de stijfheid (desktop modellen) alleen geschikt voor een schaar model kartelapparaat.

De led verlichting doet wat af aan het resultaat, maar een gerolde kartel op een as diameter die past bij de pitch van de kartel, ziet er veeeeel fraaier uit. Als het kartelen over een grote lengte moet (handvat) dan duurt het ook langer dan met een gewoon kartelapparaat.

Ook al kan ik alles instellen, ik gebruik altijd een hoek van 60°, een pitch van 1.2 mm en een diepte van 0.15 mm. Bij grotere diameters pas ik de pitch aan naar 1.5 mm en zet de diepte op 0.25 mm.

Het belangrijkste voordeel voor mij is dat het probleemloos werkt met een altijd "goed" resultaat!
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 25 mei 2021 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13506
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Knurlen met een kraspen (geslepen pin)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben het eens met diegenen die zeggen/schrijven dat je een beiteltje moet gebruiken in plaats van een kraspen.

Ik zou zeggen.. slijp die kraspen eens tot de hartlijn weg.. en kijk wat ie dan doet..
't hele proces doet mij denken aan Guilloche.. maar dan CNC.. interessante benadering.. je kunt namelijk ook andere patronen frezen..
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Knurlen met een kraspen (geslepen pin)

Bericht door jgvanderveen »

Graveerpennen die aan de top tot op de middellijn zijn afgeslepen, kun je toch gewoon kopen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6315
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Knurlen met een kraspen (geslepen pin)

Bericht door Kjelt »

Ik vind het wel mooi te zien dat iemand wat anders doet dan anderen en dat het prima lijkt te werken 8)
Plaats reactie