Revisie EMCO Unimat SL

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

jgvanderveen schreef: 15 jun 2021 14:55 Leuke uitvoering. Ook de manier van schuitjes klemmen.
Ook een idee om hem toe te passen op een handbediende Emco C5?
Ja.. kan.. 'k heb dit model eerder gebouwd, maar dan een stuk groter..
Die had ik op mijn Compact 8 Clone staan, en daar had ik veel plezier van..

Simpeler dan dit kun je ze niet maken.. en de zwaluwstaarten heb ik destijds (bij mijn eerste werkgever) gemaakt met vingerfreesjes, en zaagfrezen.

de schuitjes heb ik gewoon in de klem gelegd en de aanlegvlakken van de zwaluwstaart gezaagd met een zaagfreesje, daarna onder een hoek in de klem, om de zwalustaart te maken met dezelfde zaagfrees.

de zwaluwstaart in het blok, die is gewoon met vingerfreesjes gedaan.. , gaatje boren, inzagen klaar.. meer moet dat niet zijn.. er wordt vaak veel te moeilijk over gedaan..

de schuine kanten aan de achterkant van het houderblok.. die staan onder 30°.. met een reden.. je zet em op dat vlak in de klem.. en dan staat de houder in de goede hoek om de zwaluwstaart te frezen.. gewoon eerst rechtop.. sleuf van 20 x 4 uitfrezen, dan onder een hoek, en tot 't randje frezen.. meer is het niet.. :)
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Klinkt erg goed, maar …
Ik heb alleen een Emco C5 en een bijbehorende freeskolom.
Dan is het nog niet zo eenvoudig!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

jgvanderveen schreef: 15 jun 2021 19:15 Klinkt erg goed, maar …
Ik heb alleen een Emco C5 en een bijbehorende freeskolom.
Dan is het nog niet zo eenvoudig!
Ik zie niet in waarom niet?.. je wilt niet weten met wat voor bijmekaargeraapt zooitje ik mijn exemplaar heb gemaakt voor de Compact 8..

Freesje 2, 3 mm moet het wel doen.. Machineklem, Hoekmeter, Sinustafeltje?.. die heb ik ook wel zelf gemaakt.. is ook niet zo heel spannend..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Kars-cnc »

Voor mijn Emco-8 heb ik ook iets dergelijks gemaakt. Voor de zwaluwstaarten heb ik gewoon een 45 graden zwaluwstaartfrees gebruikt.
QCTH-4a.JPG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 16 jun 2021 08:51 Voor mijn Emco-8 heb ik ook iets dergelijks gemaakt. Voor de zwaluwstaarten heb ik gewoon een 45 graden zwaluwstaartfrees gebruikt.

QCTH-4a.JPG
't is alleen .. dat je staal maar beter met zo'n frees niet te lijf gaat als je een Suhner of Kress spindel hebt.. dan stook je em op..

'k zat me vanmiddag trouwens te bedenken.. Men neme: een stuk staal, en daar boor je 2 gaten ø6 in, en in een ander stuk staal ook.. , dan frees je bij het ene stuk Tussen de gaten weg, en bij het andere stuk tot aan de gaten vanaf de zijkanten.. dan neem je 2 stukjes zilverstaal, gaatjes boren, en die schroef je dan in de "Halve gaten" in het ene blok dat vanaf de zijkant gefreesd is.. dan glijdt ie zo in het andere blok.. inzagen, boutje erin.. klem je'm zo vast.. heb je niet eens speciale freesjes voor nodig..
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Ik begrijp dat je tot de middens van de 6mm gaten moet frezen?
De asjes zilverstaal schroef je met een verzonken schroefje loodrecht dwars door het asje vast aan het ene blokje? Het erom heen vallende blokje met halve gaten glijdt dan passend vertikaal over de 2 asjes. Goed idee!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

jgvanderveen schreef: 16 jun 2021 21:24 Ik begrijp dat je tot de middens van de 6mm gaten moet frezen?
De asjes zilverstaal schroef je met een verzonken schroefje loodrecht dwars door het asje vast aan het ene blokje? Het erom heen vallende blokje met halve gaten glijdt dan passend vertikaal over de 2 asjes. Goed idee!
Precies dat ja..
ToolpostConcept.png
Ik heb in dit schetsje de pennetjes aan het schuitje getekend.. maar da's misschien niet het handigste.. want dan moet je elk schuitje van pennetjes voorzien.. beter is het dan om ze in de houder te schroeven, solderen zou zelfs nog kunnen..

we denken te vaak in te ingewikkelde oplossingen.. nergens voor nodig..
Ik heb er geen moeite mee om een zwaluwstaartje te frezen zonder zwaluxstaart frees.. dus maak ik em zo.. anders zou ik het ook met stukjes rond doen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanmorgen na de Havervlokken en de Koffie naar de zaak gestiefeld.. tegenwoordig neem ik eigenlijk niet eens meer de moeite om de fiets te pakken voor die 500 meter..

Aldaar aangekomen, stukkie staal in de klem.. progje ingeduimd
20210620_105651.jpg
en Hop.. een dreun op de grote groene knop..
20210620_130446.jpg
en een aantal stukkies staal, en wat progjes later..

Ohja.
20210620_140537.jpg
't originele sleuteltje van de originele EMCO boorkop, was in de loop van de jaren "onder't paard zijn buik geraakt".. gelukkig had de lokale ijzerwaren handel een aantal boorsleuteltjes, waarvan 1 exemplaar paste..

Mooi.. meteen maar een Rood "Doppie" op gemaakt, zodat je em tenminste ziet liggen..
20210620_140555.jpg
Eveneens 2 stalen pennetjes voorzien van een plastieken handvaatje.. , om het klauwplaatje te kunnen sluiten.. primamooi..
20210620_140605.jpg
en dan hebben we de toolpost in aanbouw.. zwaluwstaartje is gefreesd..
gewoon met een 2 mm VHM 2snijdertje..
20210620_140655.jpg
de twee schuitjes moeten nog gezwaluwstaart worden.. dat komt later wel.. eerst Formule 1 kijken... :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zo... dat was me het middagje wel.. 'k weet niet of jullie vanmiddag de "roep van de werkplaats" hebben kunnen weerstaan om de Formule 1 race te kijken?.. Ik in elk geval wel.. vanmorgen wat voorbereidend werk gedaan.. en na de race, die ik bij mijn ouders gekeken heb, een vorkje meegeprikt, en daarna naar huis gegaan, spullen gepakt, en naar de zaak gestiefeld..
20210620_223119.jpg
morgen alleen nog even de hap uit het linkse schuitje frezen.. 'k was mijn USB zetpil met het programma erop vergeten..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

20210620_235019.jpg
Lekker he?.. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 20 jun 2021 23:15 morgen alleen nog even de hap uit het linkse schuitje frezen.. 'k was mijn USB zetpil met het programma erop vergeten..
Kon je dat ter plaatse niet even induimen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Ziet er fantastisch uit!
Zoiets zou ik ook op mijn Emco C5 moeten hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat houdt je nog tegen dan?... je hebt gezien hoe ik het gedaan heb.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 jun 2021 07:30
Arie Kabaalstra schreef: 20 jun 2021 23:15 morgen alleen nog even de hap uit het linkse schuitje frezen.. 'k was mijn USB zetpil met het programma erop vergeten..
Kon je dat ter plaatse niet even induimen?

Ja en nee... Ja.. ik heb wel een Rechthoekige kamercyclus, maar het algoritme is niet optimaal voor langgerekte kamers.. daar moet ik nog eens in duiken.. heeft met de snedeopdeling te maken, dat kan eleganter en vooral veel sneller..

't was gisteravond al laat genoeg.. "morgen verder"..
Plaats reactie