Revisie EMCO Unimat SL

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 09 jun 2021 20:08 Zeker, al is het alleen maar om de veiligheid.
Daar ben ik het wel mee eens, zeker voor zo'n oud apparaat. Maar volgens de regels zou je misschien eerst moeten kijken of die motor een klasse-II isolatie heeft, dubbel geïsoleerd heette dat vroeger. Misschien zijn de regels veranderd doordat een aardlek gemeengoed geworden is maar mij is destijds geleerd dat "dubbel geïsoleerde" apparaten geen randaarde mogen omdat de kans dat er dan spanning op komt via de randaarde (door een defect elders) groter is dan dat het apparaat zelf faalt. Misschien weet jij hoe dat tegenwoordig zit Kjelt?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Kjelt »

Pfff niet direct want voor (industriele) machines in werkplaatsen gelden weer andere regels dan voor consumenten en huishoud elektronica.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door benkr »

Leuke anekdote:

Philips heeft ooit oscilloscopen gehad (PM3200 serie geloof ik) die dubbel geïsoleerd waren, die hadden dus ook geen 3 aderig netsnoer, maar een 2 aderig snoer met zo'n platte stekker, daar hadden wij er best een aantal van staan.
Op een gegeven moment was bij het calibratielab het muntje ook gevallen, alles moet NEN3140 gekeurd worden.
Prompt werden deze scoops allemaal afgekeurd omdat de behuizing niet aan aarde lag.
En denk je dat ze wilden luisteren dat dat beslist niet hoefde, sterker nog niet mocht, nee hoor want NEN3140 schreef dat voor, de eikels. En daar zat je dan, je scoop officieel afgekeurd, die mocht je dus beslist niet meer gebruiken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die motor die erop zit.. is feitelijk een "Naaimachine motortje", Niets geisoleerd aan dat ding.. gewoon een Zamak omhulsel in 2 delen, met het hele blikpakket van de stator er zo ingeschoven.. achterin de behuizing zitten de busjes voor de Koolborsteltjes, een slangtuletje en een trekontlasting.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden.. :lol:

Ik heb nog ergens een mooie lange tule liggen van een of ander apparaat.. die wil ik in de motorbehuizing frotten, en er een degelijker (3Aderig snoer aan maken.. met een schroefje hier, en een moertje daar kan ik dan ook de aarding wel in orde maken..
gaatje in de onderplank.. snoertje daarvandaan naar de schakelaar.. moet toch wel wat moois van te maken zijn...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eigenlijk is het wel grappig.. ik ben momenteel de handwieltjes aan het maken.. Gisteren de handwieltjes zelf op de "5" gedaan, en vanmorgen de Messing contramoertjes, en de Noniusringen voorgedraaid op de 120.

Zolang het draaiwerk nog "rechttoe-rechtan" is, dan is een programma niet meer dan 1,2, misschien 3 G84 Regels..
Je zet de machine gewoon voor't werk, en dan geef je met een G84 op wat eruit moet, en hoe..

'k heb ook wat Video geschoten vanmorgen.. die zal ik vanavond wel even monteren.. ofzo..
EMCO Parts 5.png
In elk geval heb ik nu op de motor na alles in de Hammerite staan..
Straks de Graveringen voor de Noniusringen ook even op orde maken, en even een adaptertje maken om ze op de 4de as te zetten..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vandaag dus middels EMCO Compact 5 CNC en EMCOturn 120 de Handwieltjes gedraaid..
20210610_182440.jpg
Nu alleen nog de Noniusringen graveren, een groefje in het handwieltje steken voor een sleepveertje, gaatje boren voor het hendeltje aan het handwiel, en een Karteltje erop maken.. 't afwerken zeg maar
20210610_182500.jpg
de Motorbehuizing is ook blauw nu.. dus 't meeste schilderwerk zit er nu op.. dus binnenkort komt het electro-gebeuren aan de beurt..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door bartL »

Dat doe je netjes Arie. Ik heb altijd wel bewondering voor mensen die zo netjes kunnen schilderen, mijn ding is het niet. Als ik eraan begin vind ik na 3 minuten vaak dat het wel weer klaar mag zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 10 jun 2021 19:52 Dat doe je netjes Arie. Ik heb altijd wel bewondering voor mensen die zo netjes kunnen schilderen, mijn ding is het niet. Als ik eraan begin vind ik na 3 minuten vaak dat het wel weer klaar mag zijn.
Laat je niet beetnemen door de mooie foto's... Hammerite is wel de meest vergevingsgezinde soort verf die er is.. als je daarmee geen nette laklaag kan leggen.. dan moet je ook niet zelfstandig de Mayo op je frieten doen.. :lol:
Hammerite.. da's gewoon een kwestie van Niet te zeikerig schilderen.. en dan "tamponneer" ik het geheel even zodat de streken van de kwast niet meer zichtbaar zijn.. stelt eigenlijk niets voor..

Vandaag dus wel de eerste werkstukjes gedraaid met de EMCOturn 120.. de mijne heeft in een vorig leven op een technische school gestaan, en eigenlijk alleen op open dagen schaakstukjes staan draaien.. de leerlingen vonden em te ingewikkeld..

sinds hedenmiddag besef ik... er is geen hoop meer voor de maakindustrie in Nederland..

Ingewikkeld?.. neh.. eerder wat omslagtig.. als je aan het programmeren bent.. regel 1 is eigenlijk strijk en zet "G53 G56"
Maar om dat in te geven.. de machine vraagt : "N0010 NEW?". dan geef je Enter.. dan G53 [Enter], gevolgd door G56 [Enter].
na elk woord met een waarde moet je een [Enter] ingeven, en aan het eind van de regel [Store/Next]
en dan komt ie met N0020 New?.. Ja wat dacht je?.. 'k moet nog maar eens kijken of het bijgeleverde RS 232 snoer goed werkt.. dan knuppen we d'r een computertje an, zolang ie nog niet omgebouwd is..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Diep in de handwieltjes zitten de Contramoertjes, oorspronkelijk waren dat dopmoertjes, maar daar is door de gewijzigde constructie met de verstelbare Noniusringen geen ruimte meer voor
(er zit een boring van ø9 in, 16.5 mm diep.. uitgedraaid.. met een binnendraaibeiteltje dat ik een tijdje geleden uit een oude frees ø6 gevonkt heb.. , moest em eerst middels een vlakdraai cyclus uitdraaien naar 8.5, alvorens er genoeg ruimte was aan de binnenkant.. vanwege het M5 gat wat erin zit, was de startdiameter ø4.2, en ik heb geen ø3 binnendraaibeiteltjes met voldoende uitsteeklengte (7xD.. waar hebben we het over!)
20210610_222703.jpg
Goed.. die contramoertjes, daar moest dus een zaagsnede in voor de schroevendraaier.. da's middels een zaagfreesje gedaan, en ik heb de machineklem op een wat "Creatieve" manier "effe snel" op de machine gezet:
20210610_222743.jpg
In de sparing van de Quadrails, van de zijkant aange"knepen" middels middels mijn "Bullies"
20210610_231114.jpg
'k heb ook vanwege de diameter van de Nonius ring, heb ik ook nog even een paar Messing ringen gestoken.. wel fijn zo'n EMCOturn 120.. 'k had nog geen boortje 5 in de "120" zitten.. dus een peukie messing in de "5", voorkant vlakken.. gat ø5 erin.. op de "120" voorkant raken.. Offset overnemen in de tabel, Progje induimen.. gewoon 3 keer steken met G01.. M30 aan het eind.. grote groene knop.. en "plok, plok, plok".. 3 ringen in 't bakkie.. mooi..
20210610_231518.jpg
Morgen nog even een groefje in de handwieltjes maken voor het veertje, de Noniusringen graveren, en de hendeltjes draaien.. Ik denk dat ik die van Messing ga maken.. op de "5" want op die machine kan ik makkelijk een radiusje programmeren, eerst de "achterkant" draaien, met M5 erop, en dan een adaptertje in de klauwplaat met M5 erin.. handvaatje erop schroeven, en dan de voorkant draaien.. op de "120" Gaat dat niet.. die draait de andere kant op.. en dan komt ie los..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

DONE.jpg
Klaar!!... 😁😂🤣




Kijk mij eens lol hebben...🤪 dit is een rendering.. geprojecteerd op mijn rommelige werkbank..

Maar.. even een vraagje.. die Aarding.. Ik kan toch ook gewoon "ergens verstopt aan de onderkant van de machine" een aarding aanleggen?.. die hoeft toch niet aan de motor te zitten?..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 11 jun 2021 10:53 Maar.. even een vraagje.. die Aarding.. Ik kan toch ook gewoon "ergens verstopt aan de onderkant van de machine" een aarding aanleggen?.. die hoeft toch niet aan de motor te zitten?..
Dat kan alleen als de weerstand tussen het motorhuis en het door jou gekozen punt laag genoeg is, anders werkt die aarding alsnog niet. Met mogelijk meerdere bouten, framedelen ed er tussen in loopt de overgangsweerstand al snel op

Maar als de kabel al naar de motor gaat is het toch een kleine moeite die aarddraad ergens met een oogje aan de motor vast te maken ? Mooi punt zou zijn op de deellijn, oogje door een van de schroeven die de helften tegen elkaar trekken. Wel even controleren of je daar goed contact hebt... multimeter in ohm bereik, lager == beter.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Multimeter heb ik.. 'k ga het hele machien wel even meten.. als ik een "piep" heb tussen frame en motor.. dan zit ik goed (=lage weerstand).. meer dan een paar Ohm mag het niet zijn..
Original.jpg
Jammer dat ze de Originele kleur niet meer hebben van Hammerite..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Handwielen zitten er ook op.. gepiel met veertjes om de Noniusringen wat weerstand te geven.. 'k weet nog niet of dit de definitieve oplossing is.
20210611_191942.jpg
Spoed van de spilletjes is 1 mm, dus ik heb een verdeling van 0.05 mm gemaakt, 0-2 op de X-as, en 0-1 op de Z-as en op de Pinole
20210611_191939.jpg
Handvaatjes van ø6 mm Messing eraan.. dat moet het wel zo'n beetje zijn..
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Mooi geworden!
Plaats reactie