Revisie EMCO Unimat SL

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Mooie plaatjes!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

jgvanderveen schreef: 08 jun 2021 22:32 Mooie plaatjes!
Je gaat je haast afvragen wat je hiervoor kan "Vangen" als je met deze plaatjes adverteert op Marktplaats.. :lol:
maargoed.. het maken van Renderings.. de eerste paar keren was ik uren bezig.. nu?.. 10 minuutjes materialen toewijzen.. en em 5 minuutjes door laten rekenen..

Voor mijn horloges is't ook wel handig dat ik een idee kan geven wat het gaat worden als ik een ontwerp in 3D heb.. Even door Keyshot trekken, en ik heb een goed beeld.. en wat om potentiële klanten lekker mee te maken.. :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanmorgen even kwistig de kwast gehanteerd.. teneinde het fysieke apparaat het zelfde uiterlijk te geven als de Renders
EMCO Parts 3.png
Het machinebed
EMCO Parts 1.png
De losse Kop, de Vaste Bril, en de slede
EMCO Parts 2.png
en het Schortje..
't lijkt wel modelbouw.. zulke kleine onderdeeltjes.. ik heb wel modellen gebouwd, groter dan deze hele draaibank!
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Mooie kleur blauw. RALxxxx?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

jgvanderveen schreef: 09 jun 2021 12:25 Mooie kleur blauw. RALxxxx?
Nee. Hammerite H128
'k heb alleen de motor, de vaste kop, en frees/zaagtafel nog te schilderen, de Freeskop-adapter is helaas "Vergaan".. Zinkpest.. en niet te zuinig ook
Zinkpest.png
Die's niet meer te redden... Maargoed.. 'k heb een freesbank.. dus dat kan ik durven, zodra ik daar een geschikt stuk Alu voor heb.. én mijn draadvonkmachine het weer doet, of.. ik moet het uitkotteren van de gaten doen op een grotere freesbank met een langzamere spindel..
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door RoBie »

RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door RoBie »

Vond ik op op www.emcounimat.nl. Weet niet of het er nog is maar wellicht mailtje of telefoontje waard?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 09 jun 2021 13:15 Het uitkotteren van de gaten doen op een grotere freesbank met een langzamere spindel..
Kotterkop in de spil van de draaibank en het product op het support van de draaibank doe ik wel eens. Vooral als de exacte plaatszuiverheid niet belangrijk is. "Beetje goed" uitrichten binnen de materiaal toegift en gaan met die banaan.

In jouw geval maakt het m. i. ook niet uit of het gat 0.1 verschoven is, als het maar recht en haaks tov dat vlakke stuk is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

RoBie schreef: 09 jun 2021 13:32 Vond ik op op www.emcounimat.nl. Weet niet of het er nog is maar wellicht mailtje of telefoontje waard?
Wellicht.. 20,-.. daar kun je haast niet voor tobben..
xander janssen schreef: 09 jun 2021 14:01 Kotterkop in de spil van de draaibank en het product op het support van de draaibank doe ik wel eens. Vooral als de exacte plaatszuiverheid niet belangrijk is. "Beetje goed" uitrichten binnen de materiaal toegift en gaan met die banaan.

In jouw geval maakt het m. i. ook niet uit of het gat 0.1 verschoven is, als het maar recht en haaks tov dat vlakke stuk is.
Hmm...daar breng je me net op een idee.. , laat ik het zo stellen.. als ik zoiets maak.. dan is het zeker wel binnen 0.1 mm.. en haaks ook.. daar heb ik wel wat trucjes voor.

'k moet daar ook nog maar eens over nadenken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

EMCO Parts 4.png
Eigenlijk alleen de motor nog een likje verf geven, maar eerst wil ik eigenlijk even kijken of ik er een nieuw snoer aan kan zetten..

er zit nu een 2-aderig "lampensnoertje" aan.. voor 95 Watt wel voldoende, maar zo'n 2 aderig snoertje wordt snel vuil, en ik vind het armetierig staan.. 'k barst van de aansluitsnoeren, maar die zijn allen 3 aderig.

Daarom de vraag aan de "Vonkentrekkers": Heeft het zin om de machine te aarden?.. Ik denk van wel, maar denken is niet zeker weten.

'k heb hier nog een stofdichte schakelaar liggen, en ik wil even kijken of ik die op een nette manier in de grondplaat kan verwerken.. Ik heb nog een stuk 27 mm beukenhout waar ik de machine op wil monteren..
EMCO Box.png
Ik heb de originele verpakking nog. maar da's altijd een crime om alles er in te krijgen.. ik denk eraan om een nieuwe houten kist te maken (degelijker, dus je kunt er ook wat op zetten)
de zijkanten schuin doorzagen, zodat de zij-en achterkanten meteen een "chiptray" vormen, en in het deksel wat haken en ogen maken om de toebehoren in op te bergen.. paar sluitingen aan de zijkant.. machine op tafel zetten, deksel eraf.. en gaan.. na gedane arbeid de accessoires weer in het deksel hangen, stoffertje door de onderkant, bovenkant erop.. sluitingen dicht.. machine in de kast..
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Papaatje »

Goed bezig Arie! :P ;-)
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Moet het voor vaderdag (20-6) allemaal klaar? ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vaderdag, daar doen we niet aan.. Mijn vader is de 25ste jarig.. ik heb dus 5 dagen "extra"..

ik ben momenteel de motorbehuizing aan het voorbereiden, da's t laatst grote onderdeel dat blauw moet.. 't eerste handwiel is inmiddels ook gedraaid.. , de Noniusringen en de contramoeren nog niet.. maar.. eerst eten.. :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 09 jun 2021 15:06 Daarom de vraag aan de "Vonkentrekkers": Heeft het zin om de machine te aarden?..
Zeker, al is het alleen maar om de veiligheid.
Als de fase draad breuk krijgt of los schiet en tegen het chassis aankomt te liggen wil je niet dat de lekstroom eerst door je vader naar aarde loopt, je wilt dat het meteen over en uit is, met de aardlekschakelaar of zekeringautomaat niet met je vader dus ;-)
Plaats reactie