Celtic 14 opknappen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RobbeM
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2021 23:06

Celtic 14 opknappen

Bericht door RobbeM »

Hoihoi!

Enkele weken geleden een Celtic 14 aangekocht, machine is op leeftijd maar na heel wat lezen leek dat me toch een beter koop dan een HBM of andere bank uit het verre oosten. Ik heb leren draaien op school op een Celtic 12 dus het conventionele draaien is me niet helemaal onbekend. Momenteel nog student in het hoger onderwijs en dus de komende maanden tijd om deze bank op te knappen. Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik geloof dat hier heel wat leden zijn met veel kennis over draaibanken en jullie advies goed van pas kan komen bij dit project. Jammer genoeg nog geen duidelijke foto's van de volledige machine gemaakt, gekocht net voor de examen periode en dus gewoon in de schuur neergezet. Volledige foto's volgen dus zeker nog. Ik zou willen beginnen met het aanpakken van het bed en de sledes om te zorgen dat dit allemaal mooi soepel loopt en werkt. Het bed heeft wel wat geleden, zoals te zien is op de foto's. Op enkele fora al geleden dat dit het best kan aangepakt worden met een 'Machinist stone' om de hoge plekken er uit te krijgen. Is er iemand die zo'n steen kan aanraden of een andere methode heeft om dit aan te pakken?

Alvast bedankt!
203390710_162177812621842_1054172517621800740_n.jpg
202997912_1214449975729321_7756375468995029720_n.jpg
202678605_1390978971274690_6313618988787453098_n.jpg
202153619_517397699709881_5229897251806502687_n.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Celtic 14 opknappen

Bericht door hfjbuis »

@RobbeM,

Welkom op dit forum en heel veel plezier met je draaibank gewenst.
RobbeM schreef: 20 jun 2021 15:27 Op enkele fora al geleden dat dit het best kan aangepakt worden met een 'Machinist stone' om de hoge plekken er uit te krijgen.
Met een wet steen de hoge kanten van de kraters er af slijpen is niet zo spannend. Dat zijn toch maar een paar halen met een fijne wetsteen. Daar kun je niet zo snel schade mee aanrichten en dat kun je zeker doen voor dat je gaat stellen en schoonmaken.

Daarna, zou ik de huidige status vast leggen. Dat wil zeggen schoonmaken, smeren stellen en dan bepalen hoe versleten (bol/hol) en scheef dat is het is. Dat is toch iets wat je regelmatig kunt doen om problemen voortijdig te signaleren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Celtic 14 opknappen

Bericht door XL500SZ »

Heb een Celtic 12 met handleiding, als je wilt kan ik daar wel een scan van maken. Volgens mij zijn deze types in grote lijnen hetzelfde opgebouwd.

Zou proberen een beetje een vlakke wetsteen te vinden, sommige zijn nieuw al zo krom als een hoepel, dat werkt niet lekker voor de hoge punten wegslijpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Celtic 14 opknappen

Bericht door benkr »

In dit topic staan wat links naar manuals, ook Janplastiek heeft kennelijk een manual in PDF format, benader hem eens.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=17038
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Celtic 14 opknappen

Bericht door janplastiek »

et voilà, hier ist al
Bijlagen
Celtic 14 handleiding zonder A3.pdf
(1.1 MiB) 113 keer gedownload
Celtic 14 A3 tekeningen small.pdf
(10.95 MiB) 115 keer gedownload
Breek de dag, frees een lijntje.
RobbeM
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2021 23:06

Re: Celtic 14 opknappen

Bericht door RobbeM »

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties en in het bijzonder aan Jan voor de manuals!

Wat betreft de wetsteen, ik neem aan dat dit dan ook best met (leibaan)olie gedaan kan worden ipv water.
Wat is jullie advies van korrelgrote en zijn hier ook merken in die kwaliteit stenen leveren of zou een steen van HBM voldoende moeten zijn?

En is er iemand die een onderstel onder zijn machine heeft staan? Ik denk er namelijk aan om een soort stalen pallet uit hoekprofielen (80x80x8) te maken om de bank makkelijk te kunnen verplaatsen met een pompwagen. Tevens zou die extra hoogte het ergonomisch ook wat beter maken maar ik heb nu wat twijfels wat betreft het pas zetten van de bank.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Celtic 14 opknappen

Bericht door Arie Kabaalstra »

RobbeM schreef: 21 jun 2021 21:34 Wat betreft de wetsteen, ik neem aan dat dit dan ook best met (leibaan)olie gedaan kan worden ipv water.
Wat is jullie advies van korrelgrote en zijn hier ook merken in die kwaliteit stenen leveren of zou een steen van HBM voldoende moeten zijn?
Ik heb wetstenen van Norton, die zijn over het algemeen wel vlak, Ik gebruikte vroeger in de gereedschapmakerij altijd snij-olie, want dat was daar ruimschoots voorhanden
maar met Petroleum/lampenolie gaat het ook prima.. hoe dikker de olie, hoe fijner het Resultaat..
RobbeM schreef: 21 jun 2021 21:34 En is er iemand die een onderstel onder zijn machine heeft staan? Ik denk er namelijk aan om een soort stalen pallet uit hoekprofielen (80x80x8) te maken om de bank makkelijk te kunnen verplaatsen met een pompwagen. Tevens zou die extra hoogte het ergonomisch ook wat beter maken maar ik heb nu wat twijfels wat betreft het pas zetten van de bank.
Nou je dat zo aanhaalt.. Ja.. Dat wil zeggen.. Ik heb een stalen frame voor mijn Freesbank gebouwd, onder de "grote draaibank", een EMCOturn 120 staat af-fabriek al een plaatstalen frame, maar daar heb ik nog een "pallet" onder gezet.. de machine werd bij mij afgeleverd op een pallet.. en die extra hoogte vond ik, gezien ook mijn lengte van 1.93 wel fijn.. dus van staal een soort Pallet gemaakt, en dat eronder geschoven, zodat ik ook die machine met een palletwagen kan verplaatsen..

de besturingskast van die machine heeft eveneens een stalen onderstel gekregen, maar in die besturingskast komt in de toekomst mijn EMCO Compact 5 CNC Draaibankje, dat gaat passen.. en dan staat die ook lekker hoog..

Als je er voor zorgt dat je onderstel voldoende stijf is, is er niets aan de hand.. Weiler en EMCO draaibanken stonden ook vaak op een uit plaatstaal gezet onderstel.. en dat voldeed prima.. die kleine "prutsbankjes" van ons zijn toch al onevenredig stijf te noemen vergeleken met Grotere draaibanken
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Celtic 14 opknappen

Bericht door hfjbuis »

RobbeM schreef: 21 jun 2021 21:34 Wat is jullie advies van korrelgrote en zijn hier ook merken in die kwaliteit stenen leveren of zou een steen van HBM voldoende moeten zijn?
Mijn beste wetsteen is zo'n 40 jaar oud. Ik heb geen idee van de korrel groottes, maar als ik dat vergelijk met andere stenen, denk ik dat de grove kant zo'n 500 zal zijn. De fijne kant (die ik hier voor gebruik), zal zeker 1000 of meer zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Celtic 14 opknappen

Bericht door assink »

RobbeM schreef: 21 jun 2021 21:34 Alvast bedankt voor jullie snelle reacties en in het bijzonder aan Jan voor de manuals!

Wat betreft de wetsteen, ik neem aan dat dit dan ook best met (leibaan)olie gedaan kan worden ipv water.
Wat is jullie advies van korrelgrote en zijn hier ook merken in die kwaliteit stenen leveren of zou een steen van HBM voldoende moeten zijn?

En is er iemand die een onderstel onder zijn machine heeft staan? Ik denk er namelijk aan om een soort stalen pallet uit hoekprofielen (80x80x8) te maken om de bank makkelijk te kunnen verplaatsen met een pompwagen. Tevens zou die extra hoogte het ergonomisch ook wat beter maken maar ik heb nu wat twijfels wat betreft het pas zetten van de bank.
Dan mag je wel een heel stijf onderstel hebben dat absoluut niet tordeert.
Met zo'n dinky toy draaibank als een emco zal het wel kunnen, maar met een staande draaibank met de losse kolommen met daar tussen een relatief "slap" bed zou ik het absoluut niet aanbevelen, dan krijg je gegarandeerd conische werkstukken.
Tenzij je 'm elke keer opnieuw waterpas gaat stellen.
Plaats reactie