Emco maximat standard oppervlakkige roest verwijderen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Emco maximat standard oppervlakkige roest verwijderen

Bericht door Jmol »

Beste forumleden,

Mijn draaibankje vorige week opgehaald en zeer tevreden met de aankoop.
Er zit echter wat oppervlakkig roest op het bed omdat het lange tijd niet gebruikt is. Ik merk het ook als ik de langsslede heen en weer haal dat die iets schroever gaat op bepaalde plaatsen.

Wat is de juiste manier om de roest weg te halen zonder het bed te beschadigen of te polijsten.
Bijlagen
DSC_0538.JPG
DSC_0537.JPG
DSC_0536.JPG
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco maximat standard oppervlakkige roest verwijderen

Bericht door hfjbuis »

Ik zie niet alleen roest, maar geen olie. Zonder olie, gaat alles stroef en krijg je slijtage.

Met de groene kant van een nieuwe schuurspons en wat olie, kun je geen schade aanrichten. Is het echt hardnekkig, dan gebruik ik zelf fijne staalwol en olie.
De geleiders van het bed aan de bovenkant onderkant en zijkanten, helemaal schoon maken en in de olie zetten. Als je hebt, leibaanolie anders schone motorolie.

Ook de cross slide en de topslide moet je goed schoonmaken, in de olie zetten en afstellen. De spil van het zadel ziet er ook droog uit.

Eigenlijk moet de draaibank helemaal uit elkaar, schoonmaken, smeren (olie/vet) en afstellen, in het kort de jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Veel plezier met je nieuwe draaibank....
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Emco maximat standard oppervlakkige roest verwijderen

Bericht door Jmol »

Bedankt voor de tips. Ga ermee aan de slag. Nieuwe leibaanolie heb ik staan van de Shell
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Emco maximat standard oppervlakkige roest verwijderen

Bericht door Kjelt »

IPv standaard schuurspons heb je 3 soorten 3M schuurspons bij de bouwmarkt in diverse grofte.
ICM wat WD40 gaat dat prima alleen roest is een vervorming dus je krijgt het nooit meer zoals het was, de putjes kun je laten zitten maar wat er boven het bed uitkomt zou je met een geslepen fijne slijpsteen nog even willen na - aaien.
Geen standaard slijpsteen gebruiken die zijn veel te grof en niet vlak genoeg.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Emco maximat standard oppervlakkige roest verwijderen

Bericht door joopbos »

afgezien van het roest ziet de bank er mooi uit. Zo te zien weinig gebruikt ik zie nog duidelijk de schraapsporen. Je hebt er ook de verticale kolom bij, zie ik. Boven op het langssupport zitten drie schroeven dat zijn smeeropeningen.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Emco maximat standard oppervlakkige roest verwijderen

Bericht door Jmol »

Klopt ja, bank is echt super compleet, verticale freeskolom heb ik er ook bij. Verdeeltafel en vele accessoires. Losse tandwielen voor schroefdraad draaien etc.

Enige wat ik niet heb is de optionele slijpinrichring en de norton kast. Die zou ik nog wel heel graag willen hebben
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13480
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco maximat standard oppervlakkige roest verwijderen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Staalwol en petroleum (lampenolie) zijn zo'n beetje de standaard "ontroesters"

Voor de rest.. 't beste is demonteren, schoonmaken, ontroesten, en smeren, monteren en opnieuw afstellen..
Plaats reactie