AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

NelisST
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2021 16:01
Locatie: Amsterdam Noord

AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door NelisST »

Goedendag allen,

Ik had mijn onderwerp in het verkeerde Topic pagina gezet, dus ik plaats ook even het onderwerp waar die hoort te staan. Ik heb al de nodige informatie van forumleden gekregen, maar ik hoop hier nog een beter beeld te kunnen verzamelen voor ik aan de slag ga.

Ik heb een AI Hembrug DR1 waarvan de tandwielhuishendel is afgebroken, omdat ik hem door onoplettendheid niet goed in de vertanding heb gezet. Door deze actie is niet alleen de hendel verpest, maar ook de breektandwielen en wellicht ook huis. Alleen kan ik dat pas ontdekken als ik het tandwielhuis is zijn geheel heb kunnen demonteren.

Ik weet dat het huis demonteerbaar is via de motor van de Hembrug, maar dat is vrij nauw en je komt er niet zo goed bij. Kortom, heeft er iemand tips om het tandwielhuis uit een AI Hembrug DR1 te demonteren en waar ik op moet letten?


Alvast bedankt,

Niels
Bijlagen
AI-keerwielen.jpeg
AI-keerwielen.jpeg (16.39 KiB) 2116 keer bekeken
hembrug
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 aug 2020 13:19

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door hembrug »

Beste Niels
Ik begrijp dat je een handleiding heb .
Vlog die stap voor stap dan komt het goed .
Het enge wat je in de gaten moet houden als je bout 4 eruit draait dan wil de spie er uit vallen .
Die klein is en valt op de bodem of door een gat op de grond onder de machine .
Dus eerst goed schoon maken of afdekken
Het is goed te doen maar zorg voor licht binnen in de machine .
Ik gebruik daar voor vaak een lampje van een zaklantaren voor waar draadjes aan soldeer .
Dat werkt heel goed bij dit soort klusjes

Mvg Hembrug
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hembrug schreef: 29 jun 2021 23:22 Ik gebruik daar voor vaak een lampje van een zaklantaren voor waar draadjes aan soldeer .
Dat werkt heel goed bij dit soort klusjes
"k heb een poosje geleden een soort "Mini-Maglite" gekocht, zo'n zaklampje waar 1 AAA batterijtje in gaat, met een Clip eraan zodat je'm aan je broekzak kan hangen..
Laat die clip nou net zo breed zijn als de zwaluwstaart van een Taster?.. ergo.. ik kan em zo in een Magneetstatief schuiven, en em daardoor overal opzetten, en richten naar waar ik licht nodig heb..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door hainjedaf »

Epoxyhars of 3dprinter en magneten van AliExpress....
Kan je leuke dingen mee om licht ergens te maken.

Hugo had leuk kneedbaar plastic om zijn viltstiften van een vaste standplaats te voorzien.
Lijkt me daar ook geschikt voor.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door benkr »

benkr schreef: ↑28 jun 2021 18:30
Daar pal naast zit de hefboom schakelhendel voor het 'dubbel werk', die moest er uit, nu was het er uit niet zo'n probleem, maar er weer in, dat was de uitdaging. Ik heb er 2 lange stukken elektra draad aangeknoopt, met wat experimenteren lukte het om de schakelhendel weer terug op zijn plekje te krijgen. Achteraf viel het best mee, zat binnen 10 minuten terug op zijn plaats.
Maar via die motorruimte gaat je niet lukken denk ik, mijn armen waren in ieder geval te kort, bovendien zie je totaal niet meer wat je aan het doen bent, als je er al bij kunt komen heb je een tweede stel ogen nodig om aanwijzingen te geven.

In de manual staat beschreven hoe je een V snaar moet vervangen, je moet dan een deel van de hoofdas uitbouwen, wellicht komt er daardoor ook wat meer ruimte vrij om die schakelhefboom te kunnen vervangen, die zit daar best wel dicht bij.
NelisST schreef: ↑29 jun 2021 09:59
Ik snap de eerste deel van de zin niet zo goed... "Daar pal naast zit de hefboom schakelhendel voor het 'dubbel werk'", heb je het hierover de v-snaar as?

Bedoel je dat ik de v snaar as eruit moet halen om makkelijker bij het tandwielhuis te komen en die te laten zakken, zodat ie bij de motorruimte eruit gehaald kan worden?
schkelhendel AI.JPG
schkelhendel AI.JPG (14.37 KiB) 2002 keer bekeken
Nee, ik bedoel de hendel die vlak naast de hendel zit die nu bij jou kapot is, die heb ik er uit gehad. Dat was net zo'n goocheltruuc als de hendel die jij er uit moet zien te krijgen.Op het tekeningetje hierboven is het de rechter hendel.

Als je een deel van de hoofdas kunt verwijderen krijg je daardoor ook meer ruimte om bij jouw hendel en tandwielen te komen denk ik, maar ik heb er geen ervaring mee, het is alleen een gedachte.
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door lblade »

Hoi Niels.
Ik heb nog een setje nieuwe breektandwielen liggen.
Bij interesse graag PB.

Succes, Grt van Leo
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door benkr »

lblade schreef: 30 jun 2021 20:51 Hoi Niels.
Ik heb nog een setje nieuwe breektandwielen liggen.
Bij interesse graag PB.

Succes, Grt van Leo
Ligt natuurlijk aan de prijs, maar als de TS geen interesse heeft dan heb ik mogelijk wel interesse.
Ik kan me niet voorstellen dat ik die tandwielen onbeperkt heel kan houden, dan kan ik ze maar beter al vast hebben liggen.
NelisST
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2021 16:01
Locatie: Amsterdam Noord

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door NelisST »

hembrug schreef: 29 jun 2021 23:22 Beste Niels
Ik begrijp dat je een handleiding heb .
Vlog die stap voor stap dan komt het goed .
Het enge wat je in de gaten moet houden als je bout 4 eruit draait dan wil de spie er uit vallen .
Die klein is en valt op de bodem of door een gat op de grond onder de machine .
Dus eerst goed schoon maken of afdekken
Het is goed te doen maar zorg voor licht binnen in de machine .
Ik gebruik daar voor vaak een lampje van een zaklantaren voor waar draadjes aan soldeer .
Dat werkt heel goed bij dit soort klusjes

Mvg Hembrug
Super bedankt voor je reactie. Ik heb ooit een handleiding op het internet gevonden, maar weet niet of dat de juiste is. Wellicht heb jij er een liggen, zodat ik wat vergelijking materiaal heb of niet omdat ze hetzelfde zijn.

Ik heb zelf een handig lampje met magneet er aan, dus licht creëren binnen in de machine moet geen probleem zijn.


mvg niels
NelisST
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2021 16:01
Locatie: Amsterdam Noord

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door NelisST »

lblade schreef: 30 jun 2021 20:51 Hoi Niels.
Ik heb nog een setje nieuwe breektandwielen liggen.
Bij interesse graag PB.

Succes, Grt van Leo
Aaaah dat is top...! ik heb helaas nog geen tijd gehad om het huis er uit te vissen, maar dat de tandwielen stuk zijn kan ik zo zien. wat moeten ze kosten?

gr niels
NelisST
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2021 16:01
Locatie: Amsterdam Noord

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door NelisST »

hembrug schreef: 29 jun 2021 23:22 Beste Niels
Ik begrijp dat je een handleiding heb .
Vlog die stap voor stap dan komt het goed .
Het enge wat je in de gaten moet houden als je bout 4 eruit draait dan wil de spie er uit vallen .
Die klein is en valt op de bodem of door een gat op de grond onder de machine .
Dus eerst goed schoon maken of afdekken
Het is goed te doen maar zorg voor licht binnen in de machine .
Ik gebruik daar voor vaak een lampje van een zaklantaren voor waar draadjes aan soldeer .
Dat werkt heel goed bij dit soort klusjes

Mvg Hembrug
Als ik zo in de handleiding kijk.. moet ik de machine dan vanaf de het hoofdspil onderdeel demonteren om uiteindelijk bij het tandwielhuis te komen?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door benkr »

Nee, zoals hier al meerdere keren is geroepen moet je er vanaf onder, door het motorluik, bij kunnen komen.
Het is dan wel een "op het gevoel" exercitie, ruimte om er ook je hoofd in te steken is er denk ik niet, het is toch al een aardig eind de machine in voordat je arm op de juiste plaats is. Vandaar dat ik al opmerkte dat je eigenlijk een tweede stel ogen nodig hebt om aanwijzingen te geven. Maar oefening baart kunst, als je het eenmaal één keer gedaan hebt dan is de volgende keer een stuk makkelijker, ik hoop alleen voor je dat het niet nodig is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je moet gewoon die deksels die bovenop de hoofdspil zitten losschroeven en je gezonde verstand gebruiken.
Goed lezen wat de manual zegt, die maakten ze in die tijd nog best goed, dat je 2 versies tegenkomt lijkt me zo goed als uitgesloten. (Dat Ben nu net de mazzel heeft een model te treffen welke ouder is dan de bulk DR1's die er ooit gemaakt is)
Via de motor ruimte er uit halen wil niet zeggen dat je niet met je vingers vanaf de bovenkant mag sleutelen, alleen het onderdeel past waarschijnlijk niet bovenlangs er uit, omdat daar de hoofdas zit. En die hoofdas zou ik absoluut niet demonteren als daar de noodzaak niet voor aanwezig is. (afgaande op jouw (de)montage skills).
Zoals eerder gemeld heb ik ooit die tandwielen vervangen, zeker te weten niet langs de motor, dus je moet er bij kunnen.
(Alweer een jaar of 40 geleden, dus de details zijn inmiddels wat vervaagd )

En waar blijven de foto's, volgens mij heb je helemaal geen draaibank staan, maar ben je ons gewoon een beetje aan het testen. :lol:

Trouwens, als je je lokatie in je profiel zet, is de kans ook aanwezig dat er iemand roept, : ik rij wel even langs om het aan te wijzen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door benkr »

De verschillen tussen mijn DR1 en de latere modellen is niet echt groot, maar er zijn wel degelijk verschillen.
Bovenlangs gaat zeker weten niet lukken, daar zitten die tandwieltjes en het huis er omheen te diep voor, maar de kap moet er wel af om nog een klein beetje te kunnen zien wat je aan het doen bent.
Ik heb bij mijn machine geprobeerd om met mijn hand de schakelhefboom die bij mij kapot was te bereiken, maar dat bleek geen goed idee, je arm zit er dan zo diep in dat je echt niet meer ziet wat je aan het doen bent, het is dan echt puur op het gevoel werken, en dat dan ook nog een met maar één hand. Daarom roep ik ook dat een tweede paar ogen wel makkelijk kan zijn, zeker als je dit nog nooit gedaan hebt, als er iets uit valt probeer er dan maar eens achter te komen waar het vandaan komt en hoe je het weer terug plaatst. De spie is al genoemd, zorg er als eerste voor dat de spiebaan boven staat, dan is vallen een stuk minder een probleem.
Maar gewoon beginnen en niet bang te worden om zwart te worden is de enige manier, met flink wat geduld en doorzetten lukt het vast wel.
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Re: AI Hembrug DR1 | Tandwielhuis verwijderen

Bericht door lblade »

Hoi Niels.
Graag een PB naar mij.
Grt Leo
Plaats reactie