DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Jackdalton »

Welke 0-10volt pwm kaart werkt er absoluut wel op de delta servodrive asda b2 als hoofdspindel voor een draaibank???

Want die van eding cnc is een ellende..
Bijlagen
cpu5b_pwm_to_volt.png
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door hfjbuis »

Ik kan mij niet voorstellen dat de kaart van eding niet voldoet!!!
Want die van eding cnc is een ellende..
Wat heb je voor problemen?

Ik ga mijn draaibank spindel aansturen met PWM. Nu zit er een DC motor met controller in met een potmeter maar dat gaat een Lichuan servo motor worden die in speed mode draait voor draaiwerk en in step/dir mode voor positie gestuurde zaken (rigid tapping, graveren, kartelen, etc).

Omdat ik bij voorkeur gebruik maak van betaalbare standaard onderdelen, heb ik voor onderstaande PWM naar 10V converter gekozen. Ik heb er een aantal besteld, maar ze zijn nog niet binnen.
PWM naar 10V omzetten is echt geen hoogstandje. Ik verwacht dan ook dat deze module probleemloos werkt. Zo niet, dan maak ik er zelf wel een.

https://nl.aliexpress.com/item/40001280 ... 776184A8rv
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Jackdalton »

ik heb een delta servodrive asda b2 die ik gebruik als spindel op mijn draaibank maar met de damen of eding 0-10volt print krijg ik er geen beweging in... aangesloten op vele manieren maar niks werkt.. wel klapte er tot twee x toe een 1FW transistor eruit op mijn CPU v5b eding cnc .. moest ik vervangen solderen en weer verder..

ellende dus...

ik wil M3 en M4 oftewel cw en ccw draaien en de juiste toerentallen die ik invoer ook werkelijk dat ook draait..

wordt er gek van..
Laatst gewijzigd door Jackdalton op 15 aug 2021 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Jackdalton »

Foto van mijn CPU.... R6 klapte eruit..
zit een beetje scheef nu.. maar werkt weer...
ik wil niet mijn CPU verrot hebben met deze 0-10volt pwm kaart van eding... nergens word uitgelegd hoe je deze kaart aansluit op een servodrive.. vandaar... ellende...
Bijlagen
20210815_195936.jpg
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Kjelt »

Gaat niet werken.
De ASDAB2 heeft +/-10V nodig en dat levert Eding niet.
Dus heb je een andere servodriver nodig die + 0-10V in heeft en een extern signaal voor CW/CCW.
Misschien zijn er converter printjes voor maar dat weet ik niet.
Bijlagen
5E8E4B13-175D-4118-B005-90183ADA7AA0.jpeg
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Jackdalton »

jawel hoor kan die wel Kjelt... extern analog..
Intern via P1-09 P1-10 P1-11...
zie foto..
Bijlagen
20210815_203731.jpg
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Jackdalton »

lees maar..
Bijlagen
20210815_204832.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door hfjbuis »

Jackdalton schreef: 15 aug 2021 20:04 Foto van mijn CPU.... R6 klapte eruit..
zit een beetje scheef nu.. maar werkt weer...
Die "transistor" zal wel een fetje zijn. Die zijn gemaakt om (industrie standaard) 20mA te kunnen schakelen en dat is ruim voldoende om een PWM naar 10V module te kunnen aansturen. Waar ze echt niet tegen kunnen, is een verwisselde voedingsspanning! Dan krijg je het door jou geschetste probleem.
Even controleren met een voltmeter. Als die maar een positieve spanning aangeeft, is de polariteit goed!

Op de meeste drivers kun je de analoge ingang kalibreren naar de gewenste snelheid en ook een "dead zone" instellen voor absolute stilstand. Ik kan 0 RPM op 5V zetten en 1000 RPM op 10V. Ik verwacht (nooit geprobeerd) dan dan bij 0V dat ding met -1000 RPM gaat draaien.
De kalibratie op de servo driver is een 2 punt kalibratie. Wil je meer, dan moet de CNC controller daar voor zorgen.

Op mijn servo driver zit ook een CW/CWW signaal, dat ga ik gebruiken voor de richting.
Jackdalton schreef: 15 aug 2021 20:04 nergens word uitgelegd hoe je deze kaart aansluit op een servodrive.. vandaar... ellende...
Leg deze vraag bij eding neer, die zal vast vaker gesteld worden en je krijgt zeker een reactie.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Kjelt »

Jackdalton schreef: 15 aug 2021 20:38 jawel hoor kan die wel Kjelt... extern analog..
Intern via P1-09 P1-10 P1-11...
zie foto..
Daar staat -10V tot 10V
De polariteit bepaalt de draairichting.
Eding kan alleen 0-10V en heeft een dir ttl uitgang voor de richting.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Kjelt »

Op welke pinnen van CN1 heb je de spanning aangesloten ?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door keesfrees »

Het kostte me even moeite om dit printje te vinden op de site van Edingcnc, maar dit moet 'm zijn :
https://edingcnc.com/products.php?productid=90
Als ik me niet vergis dan is dat hetzelfde ding wat ik gebruik om de freesmotor mee aan te sturen, daar heb ik geen problemen meer mee.
Even zoeken naar een oud verhaaltje er over : viewtopic.php?p=95793#p95793

Maar ik denk niet dat je er iets mee op zal schieten, dus ter info dan maar.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Jackdalton »

ben benieuwd KeesFrees... want om weer een smak geld uit te geven voor alleen maar cw en ccw te kunnen draaien is van de gekken..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jackdalton schreef: 15 aug 2021 19:58 maar met de damen of eding 0-10volt print krijg ik er geen beweging in... aangesloten op vele manieren maar niks werkt.. wel klapte er tot twee x toe een 1FW transistor eruit op mijn CPU v5b eding cnc .. moest ik vervangen solderen en weer verder..

ellende dus...
ik proef hier vooral frustratie..
Nou heb ik (nog) geen Servomotor op mijn draaibank, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo'n probleem zal zijn om het aan te sluiten..
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: DELTA SERVODRIVE ASDAB2

Bericht door Jackdalton »

voor mij wel.. ik heb dat ding volgens Kevin damen zijn schema te vinden op zijn site en niets werkt..
Plaats reactie