CPU5B

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

CPU5B

Bericht door Jackdalton »

Is er iemand die ook een CPU5B van Edingcnc heeft en even voor mij wilt nameten wat voor voltage eruit de cnc-out poort komt tussen pin 1 PWM en pin 10 GND..

En ook wat voor voltage eruit pin 3 Tool en pin 4 Tool-dir

kortom wat het behoort te zijn qua voltages..
Bijlagen
20210816_164905.jpg
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CPU5B

Bericht door Swake »

Jack,

Ik heb zo geen bord, maar je schrijft zelf dat pin 1 een PWM poortje is. Daar komt niet zomaar een 'voltage' uit.
PWM staat voor Puls Wide Modulation. Er komt dus een soort wisselspanning uit opgebouwd uit variërende pulsen. Het is die variatie in die pulsen dat het signaal uitmaakt. Het is een digitaal signaal.

Als je aan zo'n pin al iets wilt meten dan moet je er een oscilloscoop aan hangen.

Eventueel de top-top spanning meten met een hele snelle multimeter. Met de veronderstelling dat je zo'n multimeter hebt met deze functie, want deze zijn echt niet gangbaar. Meestal krijg je RMS of een gewoon gemiddelde. Dat geeft je alleen de informatie dat er een signaal is, maar je weet totaal niet of dat signaal ook iets doet voor jou.
When it fits stop using the hammer.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: CPU5B

Bericht door Floppy »

Volgens de documentatie van de cpu5b zijn dat open collector uitgangen, daar staat dus geen spanning op.
cpu-5b.jpg
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: CPU5B

Bericht door Jackdalton »

Oke .. dan is mijn volgende vraag hoe dan een 0-10volt pwm module er voltages van 0 tot 10volt ervan maakt..
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: CPU5B

Bericht door keesfrees »

Ik ging een verhaaltje zoeken op dit forum maar dat deed ik al eerder zie ik nu :

viewtopic.php?p=241929#p241929

Niet wetende wat je probleem precies is, heb je dit gezien :
viewtopic.php?p=150310#p150310

( en misschien was het niet handig cq nodig om er een nieuw onderwerp voor aan te maken ? )

En je zou een ervaringsdeskundige op de koffie kunnen vragen, ware het niet dat we niet weten waar je huis woont.

Hier wat theorie :
https://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
Ik begin altijd op de engelse WP, die is vaak uitgebreider, maar je kunt vaak ook doorklikken naar de nederlandse.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CPU5B

Bericht door Kjelt »

Dan pak je bv een 1k weerstandje naar 5V die sluit je aan op de Eding uitgang. Dan krijg je dus een blokgolf van 5V als Eding uit niet aktief is en 0V als die wel aktief is.
Die PWM blokgolf daar maakt je een DC spanning van via een laag doorlaat filtertje (meestal een weerstand en een condensator), dan krijg je dus afhankelijk van de PWM setting bij 0% 0V en bij 100% 5V en daartussen alle andere waardes.
Die sluit je dan aan op een een rail-to-rail opamp die een 2x versterking heeft en een voedingsspanning (railspanning) die hoger is dan 10V. En daar komt dan je 0-10V uit.

Dit soort printjes kun je kant en klaar bij Ali kopen voor een paar $.
Maar ik dacht dat jij al zo'n printje had ?
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: CPU5B

Bericht door Jackdalton »

dat is t nu juist printje doet niks..
exact jaaaaah exact aangesloten zoals damen site vermeld...
servodrive jaaaahh exact aangesloten en parameters exact zoals
damen geprogrammeerd op hun site in de uitleg toont bij de asdab2
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: CPU5B

Bericht door Jackdalton »

https://www.damencnc.com/nl/documentati ... a809?c=119

bijlage openen en zoals wat daarin vermeld staat heb ik gedaan
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: CPU5B

Bericht door keesfrees »

O aha, -even zoeken- kijk eens hier :
viewtopic.php?p=95226#p95226
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: CPU5B

Bericht door Jackdalton »

had ik ook al gezien met pin 7 erbij dus 24volt op het oude kaartje werkte het ook niet.. draaide zowel m3 m4 dezelfde richting op.
Met het nieuwe kaartje werkt er nix
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: CPU5B

Bericht door Jackdalton »

Zonder de 0-10voltpwm kaart ertussen werkt spindel aan en uit gewoon wel..
heb dan alleen toerental regelen tot max 1100rpm.
met trafo ertussen van 0 tot 10 volt werkt t ook dan kan ik max tot 3000..(staat in eding op max 3000)
Plaats reactie