Wat is een goede compacte automatische gereedschapswisselaar?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Yellowbird33
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:32
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Wat is een goede compacte automatische gereedschapswisselaar?

Bericht door Yellowbird33 »

Ik kreeg bij mijn draaibank een complete optimum gereedschapswisselaar / turret met plek voor 6 gereedschappen. Als ik deze wil gaan gebruiken dan moet ik mijn machine te veel ombouwen. Die wisselaar gaat daarom in de verkoop. Ik zoek daarom een kleinere wisselaar voor minstens 6 gereedschappen. De bank heeft een zeer professionele retrofit gehad met kwaliteits servomotoren/besturing en mach3 en ik zou er graag daarom graag een goede kwaliteit wisselaar aan willen toevoegen. Ik heb echter weinig ervaring met turrets. In welke hoek moet ik zoeken? Zijn er merken die ik moet vermijden of juist wel naar moet kijken?

Ik zal de maatvoering nog even toevoegen aan dit bericht zodra ik weer in mijn werkplaats ben.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wat is een goede compacte automatische gereedschapswisselaar?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb hetzelfde probleem en ga er (t.z.t.) zelf een maken.
Emco heeft compacte wisselaars die soms (met complete machine) op marktplaats worden aangeboden.
Deze is zo compact, dat hij op mijn kleine HBM300 zou passen. Als ik het goed begrepen heb, maakt hij ze ook voor anderen.https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=241989#p241989
There are only 2 limits, the sky and your imagination
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Wat is een goede compacte automatische gereedschapswisselaar?

Bericht door xander janssen »

Ik ga dit volgen. Ben ook op zoek voor een ATC voor mijn Denford.

Wat zijn de afmetingen van deze? Misschien dat ik die kan overnemen?
Yellowbird33
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:32
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Re: Wat is een goede compacte automatische gereedschapswisselaar?

Bericht door Yellowbird33 »

xander janssen schreef: 05 sep 2021 09:43 Ik ga dit volgen. Ben ook op zoek voor een ATC voor mijn Denford.

Wat zijn de afmetingen van deze? Misschien dat ik die kan overnemen?
Deze wisselaar gaat te koop inderdaad. De 120cnc is geen grote machine. Misschien past hij bij jou wel. Hij is normaal te vinden op de optimum machines en ook op de Microkenetics CNC draaibank Model 1236 or 1340. Draait op 230v.

Montageplaat maten: als je tegen de kop aankijkt is de breedte ongeveer 16cm en diepte ongeveer 13cm.
Totale maten: De totale breedte gezien van de kop is ongeveer 20cm. De diepte is ongeveer 31cm van kop tot einde vd motor en de hoogte 19cm (incl montageplaat).
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wat is een goede compacte automatische gereedschapswisselaar?

Bericht door andrefc101 »

Had je een pb gestuurd…
Jackdalton
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 jun 2018 17:09

Re: Wat is een goede compacte automatische gereedschapswisselaar?

Bericht door Jackdalton »

Leuk he zo'n kleine turret..
Bijlagen
20210816_181119.jpg
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Wat is een goede compacte automatische gereedschapswisselaar?

Bericht door xander janssen »

Yellowbird33 schreef: 05 sep 2021 11:15
Deze wisselaar gaat te koop inderdaad. De 120cnc is geen grote machine. Misschien past hij bij jou wel. Hij is normaal te vinden op de optimum machines en ook op de Microkenetics CNC draaibank Model 1236 or 1340. Draait op 230v.

Montageplaat maten: als je tegen de kop aankijkt is de breedte ongeveer 16cm en diepte ongeveer 13cm.
Totale maten: De totale breedte gezien van de kop is ongeveer 20cm. De diepte is ongeveer 31cm van kop tot einde vd motor en de hoogte 19cm (incl montageplaat).
Dat is te groot voor mijn bank. Iets qua afmetingen als de wisselaar van een Emco Compact 5 CNC zou beter passen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is een goede compacte automatische gereedschapswisselaar?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk eens bij DamenCNC, voor een "V30" haakse reductiekast, ik heb zo'n dingetje op de freesbank als 4de as, maar daar zou je ook zelf makkelijk een "EMCO-style"en "EMCO-size" wisselaar van kunnen maken, Je schroeft er een plaat tegenaan, waar je een ratelpal infreest, Palwiel op de as van je wisselaar, Schijf ertegenaan, stappenmotortje erop.. en klaar..
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Wat is een goede compacte automatische gereedschapswisselaar?

Bericht door Leeuwinga »

https://www.youtube.com/channel/UCi2rCQ ... eaQGv2_kGQ

zelfbouw wisselaar, gebouwd met alu plaat stukjes etc.
idee/ontwerp van Duitse oorsprong. tekeningen heb ik beschikbaar op verzoek
Plaats reactie