Advies aankoop draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door JanSr »

En nog iets: Zodra je een draaibank hebt, kom je er achter dat je vaak wil zagen.
Een stuk rond met de haakse slijper te lijf gaan werkt wel bij diameters tot ca Ø12, maar bij Ø 50 wordt dat een heel ander verhaal.
De kwaliteitseisen voor een zaagmachine zijn gelukkig een stuk minder dan voor een draaibank. Waar het op aan komt is het zaaglint of zaagblad.
Voor een luttel bedrag heb je een lintzaag tot Ø 100.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door assink »

Zou ik liever voor zoiets gaan:
https://www.wolthuismachines.nl/product ... s450-.html
Weet alleen de prijs niet.
Maar dat zijn gewoon zeer degelijke gerenormeerde machines.
Of een weipert of weiler. Een tos SUI is misschien ook een goede optie.
Of een ZMM, gewoon europese machines waar nog van alles voor te koop is.
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Bedankt voor de reacties.

Wat maakt het nu moeilijker om kleiner draaiwerk op een grotere draaibank te doen? Is dat de grootte van de klauwplaat, de grootte van de beitels, het lagere maximum toerental of de 'lompere' bediening (misschien zijn er nog meer factoren)?

Het mooiste is natuurlijk voor elk draaiwerk een passende bank te hebben, maar dat wordt ondoenbaar. Het probleem is ook een beetje dat de werkzaamheden zich pas aandienen als je een draaibank hebt staan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

bij klein werk, sta je er vaak meer met de neus bovenop, en dat is op een grote machine niet zo lekker.. ik heb in het verleden wel onderdelen gefreesd van 30x 20 x 15 mm, op een Bridgeport VMC 800.. op mijn eigen freesbank is dat toch makkelijker, omdat ik overal beter zicht op heb..

Voor draaibanken geldt hetzelfde.. 'k heb er 4, waarvan 1 zelfs zonder beitelhouder, da's een horlogemakers draaibankje, de beitel hou je in de hand, en steun je op een leunspaan, 't ding heeft een 3klauwtje van 55 mm ofzo.. Horlogekasten en deksels kun je daar nog wel op kwijt.. ø60 is echt de max, en dan alleen maar om dingen "Na te kriebelen"
onderdeeltjes van 8 mm of kleiner?.. geen probleem.., die kriebel je zo uit een stukje staf (officieel heet alles dunner dan 8 mm draad, maar als ik er nog een gat in kan boren, dan is het voor mij staf.. en ik heb boortjes vanaf 0.1 mm, en spantangen vanaf 0.6)

Groot werk op een kleine draaibank heeft ook zo zijn "uitdagingen" ooit een Motorflens voor mijn Suhner freesspindel gedraaid op de EMCO Compact 5.. daarvoor moest ik de wisselaar van de machine halen, en er een gewone beitelhouder opzetten, omdat ik anders ruimte te kort kwam in de X-richting..

Grote klauwplaten is ook zo'n issue, die zijn vaak afgerond/afgeschuind aan de bekjes/bekken, en dan kun je klein werk al niet eens meer lekker beetpakken, bij kleine klauwplaatjes is alles scherper,

op een grote bank kom je dan voor klein werk met een spantang nog wel lekker uit..
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Oke. En wat is bijvoorbeeld het kleinste wat je nog fatsoenlijk kunt inspannen in een 160 mm klauwplaat? En 200 mm?

Andere vraag. De maximale diameter die je kunt draaien, kijk je naar de diameter boven het bed of naar de diameter boven de dwars slede?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door xander janssen »

Zoals Arie zegt zal dat van de afschuining van de bekken afhangen. Dat is bij elk merk anders. Noodgeval kun je een kleinere 3 of 4 klauwplaat in de grotere klauwplaat zetten.

Als je assen gaat draaien kijk je naar diameter boven slede. Voor schijven kun je groter i.e. diameter boven bed.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door spinningwheels »

Cornedraai schreef: 28 nov 2021 18:44 Bedankt voor de reacties.

Wat maakt het nu moeilijker om kleiner draaiwerk op een grotere draaibank te doen? Is dat de grootte van de klauwplaat, de grootte van de beitels, het lagere maximum toerental of de 'lompere' bediening (misschien zijn er nog meer factoren)?

Het mooiste is natuurlijk voor elk draaiwerk een passende bank te hebben, maar dat wordt ondoenbaar. Het probleem is ook een beetje dat de werkzaamheden zich pas aandienen als je een draaibank hebt staan.

Wat is klein?
Heb hier een meuser staan 165 mm centerhoogte en 80 TDC tot asjes van 10 mm gaat het prima, Kleiner kom ik echt toeren te kort.
Nadeel is de beitelhouder , Gebruik multifix B Als daar een klein beiteltje in moet dan moet ik al een dikke vulplaat gebruiken. voor klein werk pak ik een kleinere beitel met kleinere platen. Grote beitel grote platen kosten aardig meer en binnendraaiwerk in een busje van 20 mm gaat wat lastig met een boorbeitel van 25 of 40 mm dik.
Je vroeg eerder of een zak in het bed wenselijk is, Ik zou zegen ja kom vaker diameter dan max lengte te kort. En wat je niet benoemt een vol norton kast, als je evt nog een 100/127 tandwiel moet wisselen om inch draad te snijden is dat nog wel te doen. maar verder gaat het wisselen van tandwielen best wel heel erg snel vervelen.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door hfjbuis »

Cornedraai schreef: 28 nov 2021 21:08 En wat is bijvoorbeeld het kleinste wat je nog fatsoenlijk kunt inspannen in een 160 mm klauwplaat? En 200 mm?
In mijn 160 mm klauwplaat past iets van 1 mm. Als je dat dan vast zet, is het al niet meer rond. Meestal span ik de ER32 collet houder van de kleine draaibank in de drieklauw voor klein werk. Ik moet nog altijd een collet houder draaien voor dat ding.

De grote draaibank is super voor wat grotere dingen met name door de grotere 38 mm doorlaat en 160 mm klauwplaat. De kleine maakt meer toeren en heeft meer houders en beitels voor klein werk. Ook het opspannen van klein werk (inwendig) gaat eerder met een 80 mm klauwplaat dan een 160 mm klauwplaat. Voor de nauwkeurigheid maakt het niet uit, zolang je maar binnen de mogelijkheden van de draaibank blijft.

De lengte van de grote bank is handig, dan kan de losse kop bijna altijd blijven zitten. Op de kleine (300 mm) draaibank zit die wel eens in de weg.

De kleine kost nu nieuw € 500,-- de grote €2500 (of zo iets). Ook dat is een behoorlijk verschil.

De kleine pak ik onder de arm en een schoonmaak en afstel beurt kost een paar uurtjes. Voor de grote moet ik meer dan een dag uittrekken.

Onder de streep moet je keuzes maken die uiteindelijk het gemak waarmee je iets kunt maken, sterk beïnvloeden. Als je een grote bank kiest waarmee je bijna alles (formaat) kunt maken, dan heeft dat misschien als nadeel dat veel van de te maken dingen, op een kleinere bank gemakkelijker te maken zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door hfjbuis »

Cornedraai schreef: 28 nov 2021 21:08 Andere vraag. De maximale diameter die je kunt draaien, kijk je naar de diameter boven het bed of naar de diameter boven de dwars slede?
Dat hangt er vanaf of je het kunt inspannen. Daar is de klauwplaat meestal de beperkende factor. Op de kleine draaibank heb ik een opspanplaat gedraaid van 168 mm. 2 mm kleiner als de draaidiameter boven het bed. Daar ben ik wel een middag mee bezig geweest. De slag van de toolpost is voor zoiets te klein, maar het kan wel.

Als het groot wordt, is het meestal ook zwaar en daar moet je toch serieus rekening mee houden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 28 nov 2021 23:08 De slag van de toolpost is voor zoiets te klein, maar het kan wel.
Datzelfde prob... uitdagingkje had ik dus met die montageflens voor mijn Suhner spindel voor de freesbank.. daarvoor moest ik dus de wisselaar van de machine afhalen en een gewone toolpost monteren..

op mijn werk heb ik een soortgelijke "uitdaging" gehad, met draaiwerk dat wel boven het bed pastte, maar de toolpost kon niet ver genoeg naar buiten.. dat heb ik toen opgelost door een Boorbaar van 32 mm op zijn kop in een beitelhouder te zetten, en aan de buitenkant aan de Toolpost te hangen (dat was zo'n PARAT-Toolpost, met 4 identieke zijden.. )
je moet dan wel de bank de andere kant op laten draaien, maar dat ging prima..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door spinningwheels »

hfjbuis schreef: 28 nov 2021 23:08
Als het groot wordt, is het meestal ook zwaar en daar moet je toch serieus rekening mee houden.
Als het dan ook gewoon zo zwaar is dat je er niet over nadenkt om het zelf wel even te tillen dan valt het wel mee.
Het is juist het spul waarvan je denk dat je het zelf nog net wel kunt tillen wat best wel eens zeer kan gaan doen.
Stukje materiaal van een 25 a 30 kilo wat je zonder takel wel even in de klauwplaat in denk te kunnen spannen . en dat soort grappen .
In theorie kan ik praktisch alles
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door xander janssen »

Wat wil je gaan maken: materiaal, afmetingen, nauwkeurigheden?

Bedenk ook dat je wat ruimte rond de machine nodig hebt, om hem te bedienen, maar ook voor service. Sommige grote draaibanken kunnen niet tegen een wand staan ivm service deurtjes. Tenzijje bij elke smeerbeurt de bank wil verplaatsen waardoor je de machine weer vlak moet stellen.
Cornedraai
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:47

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Cornedraai »

Goedenavond,

Bedankt voor jullie adviezen. Misschien dat ik er enigszins tegen in ben gegaan, maar uiteindelijk ben ik toch bij de Microcut wezen kijken en deze heb ik meegenomen. Deze stond mij aan ivm de grotere doorlaat. Ook qua veiligheid (rem, afdekkingklauwplaat, nulspanning) etc zit het goed voor elkaar. Toerental keuze in 12 toeren (tussen de 30 - 2000) en zowel automatische langsvoeding als dwarsvoeding (dwars wist ik niet dat het ook kon).

https://www.dropbox.com/s/tcd9ckobmyt1c ... k.jpg?dl=0

Dit is inderdaad een bank van Buffalo Machinery Company Limited uit Taiwan. Het is het BL-1640. Op zich is hij niet verkeerd. Het eerste aanzicht is minder. De vorige eigenaar heeft per ongeluk het verkeerde schoonmaakmiddel gebruikt, wat normaal voor de vloer was en de tekstplaten uitgeveegd. Qua documentatie en tekstplaten wordt dit nog even een uitdaging.

Voor automatische voeding, ik was even in de war welke dit is. Is dit de spindel of de 6 kant die ronddraait langs de bank? Bij de spindel heb ik geen dwarsvoeding.

Verder ben ik nog op zoek naar een boorkop met MC4 opname. Er zijn verlopen van MC4 naar B16. Maar welke boorkop raden jullie aan? Bijvoorbeeld een snelspanner van Rohm? En dat tot 13 of tot 16 mm?

Qua meedraaiend center heb ik zoiets:
https://www.dba.dk/rulle-pinol-rohm-mor ... illeder/1/

Wat voor centerboor heb ik er voor nodig om in de as een putje te maken?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies aankoop draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Snelspanner (al dan niet van Röhm) is altijd fijn.
Zelf ben ik geen liefhebber van hele grote boorkoppen.. dus zou ik zeggen ga tot 13 mm, en pak voor alles daarboven een boor met Morseconus, dan hou je je boorkop ook heel, en de schacht van je boren...
Bovendien..maar ja.. da's dan weer mijn instelling. op mijn EMCOturn 120 is de dikste boor momenteel ø5.5 mm, alles dat groter moet, dat draai ik wel uit.. :lol:
Plaats reactie