project Baron Max

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 22 nov 2021 10:06 Ja hoor, die nul weer aansluiten, één van de fases kiezen en daar gewoon een nieuwe groep van maken, eigen hoofdschakelaar en zekering geven. (die grote 25A of grotere zekeringen laten de kleinere dingen zoals je besturing die op 230V werkt eerst volledig uitbranden voordat de zekering eruit floept)
Ik zou wel even in de stekker kijken of daar de nul wel aangesloten zit. :idea:


Ik vond laatst in een schakelkast alleen een 380 > 220 trafo, en verder geen 380 spul bij die machine, of in die kast.
Ik heb 2 redenen kunnen bedenken.
1. Die firma bouwt meestal met gestandaardiseerde kasten, en de meeste zijn 380.
2. Ze wilde dat 220 deel galvanisch gescheiden hebben, waar ik in die situatie dan het nut weer niet van in zie.

(soms moet je gewoon niet willen weten waarom en gewoon die deur weer dicht doen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 nov 2021 12:56 Ik zou wel even in de stekker kijken of daar de nul wel aangesloten zit. :idea:
En eerst de wandcontactdoos, meten is weten, voor het geval de nul in de verdeelkast niet is aangesloten.
2. Ze wilde dat 220 deel galvanisch gescheiden hebben, waar ik in die situatie dan het nut weer niet van in zie.
Zal inderdaad 1 zijn. Maar misschien voor de bescherming van de randapparatuur zoals printers of pc, zwerfstromen voorkomen via de afscheiding.
Of bescherming van de gebruiker.
Bij een galvanische scheiding dmv transformator dan heb je achter de transformator ook geen verbinding met aarde, de uitgaande 230VAC F" en N" zijn dus zwevend tov aarde en je kunt er dus 1 aanraken zonder een schok te krijgen (alle twee aanraken en je krijgt gewoon een enorme oplazer of de Dela mag komen). Enigste voordeel is dat je dan misschien als bedrijf geen aardlekschakelaar in de machine hoeft te monteren.
Aardlekschakelaars zijn altijd een lastige combinatie met industriele machines maar je moet wel de veiligheid waarborgen als leverancier.
Gewoon maar een gok.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Dank voor de reacties. Die trafo zal ik eens op de foto zetten voor hier. Zou inderdaad zo maar kunnen. Vind die dingen altijd een beetje imponeren maar ook hier is het natuurlijk gewoon meten is weten... En als dat niks oplevert dan ga ik die nul eens achtervolgen en dan aansluiten met een eigen zekeringautomaat. Die heb ik nog wel liggen.
Ja, het is daar in de werkplaats een terug in de tijdreis. Prachtig hoe de man van de oude stempel het ambacht beheerst. Ben ik best een beetje jaloers op. Budget om in de financial lease of een nieuwe bank te kiezen is er niet. Een tweedehands zou kunnen maar dan zit je weer tegen het risico van een bejaarde besturing aan te kijken. De zoektocht naar een goede tweede hands loopt wel ondertussen want ik geef op mijn gesleutel geen garantie dat het snel weer werkt voorlopig :lol: .
Maar dan nog verdient deze baron een tweede jeugd! Het mechanische gedeelte is loepzuiver en de gebruikte componenten zijn van serieuze kwaliteit.
En eerlijk is eerlijk, ik heb er bovenverwachting veel plezier in gekregen dat sleutelen en uitzoeken.
Hopelijk ergens deze week de lichtjes aanmaken van de nieuwe besturing. Beetje vroeg voor Kerst maar kan niet wachten :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door hugo stoutjesdijk »

pep schreef: 23 nov 2021 11:03 Budget om in de financial lease of een nieuwe bank te kiezen is er niet.
Een tweedehands zou kunnen maar dan zit je weer tegen het risico van een bejaarde besturing aan te kijken. De zoektocht naar een goede tweede hands loopt wel ondertussen want ik geef op mijn gesleutel geen garantie dat het snel weer werkt voorlopig :lol: .
Maar dan nog verdient deze baron een tweede jeugd! Het mechanische gedeelte is loepzuiver en de gebruikte componenten zijn van serieuze kwaliteit.
En eerlijk is eerlijk, ik heb er boven verwachting veel plezier in gekregen dat sleutelen en uitzoeken.
Hopelijk ergens deze week de lichtjes aanmaken van de nieuwe besturing. Beetje vroeg voor Kerst maar kan niet wachten :lol:
Ik voel hem helemaal aan.
Machines zijn vaak behoorlijk 'onmisbaar' of gewoon erg handig om er bij te hebben en toch weer niet voldoende om een investering te verantwoorden.

En als je het ook nog leuk vind, dat weet je straks in ieder geval wat er onder de motorkap zit, en dat is ook altijd handig bij problemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door JanSr »

Wat zijn de specificaties van die bank?
draaidiameter, TDC, vermogen, max toerental?
Ik zag een gereedschapswisselaar, hoeveel posities?
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Uit mijn hoofd iets van een kleine meter tussen de centers, 5,5 kw spindel, 3 versnellingen met 3100 als max toerental, 4 positie wisselaar (maar die komt voorlopig niet terug omdat dat een project op zich is). Vanavond eens kijken of ik de binnengekomen touchscreen en software aan de gang krijg.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Weer heel even iets kunnen doen aan het opnieuw rangschikken van alle draden, relais en dergelijke. De bench test van de acorn is met succes doorlopen, de NUC en het scherm zijn ook up and running, en nu op weg naar de kast. De acorn en bijbehorende relaiskaart zijn daar al opgehangen. Nu begint het aansluitfeest en alle fouten en missers opsporen en je daarna erg dom voelen en zo :lol: .

Inderdaad is het gelukt om op de trafo een 220v tap te vinden dus dat scheelt weer werk, dank voor de tip!
In de oorspronkelijke kast werd het niet zo nauw genomen met EMI kreeg ik het idee. Alle signaal en voedingskabels vrolijk in dezelfde goot. Wel zijn alle signaalkabels van een degelijke mantel voorzien. Omdat ik zoveel mogelijk hergebruik ontkom ik er niet aan ze in dezelfde goten te stoppen. Ik gok voorlopig dat het goed komt. Zo niet dan kijk ik verder en grijp ik harder in bij de indeling. Het is op zich een ruime kast waarin ook veel ruimte is vrijgekomen.

Wordt vervolgt en hopelijk binnenkort met vrolijk brandende kerstverlichting in de kast...
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Nou, weer wat verder...
De kast is opnieuw aangesloten. De smeerolie werkt, de waterstraal, werklamp, versnellingen zijn te zien en het draadloze handwiel ook. :P
IMG_0574.jpg
Het temmen van de servo's heeft heel wat voeten in de aarde gehad en wat een ellendige stekkertjes om te solderen. Maar ze doen het nu. Ben nog op zoek naar wat de maximale snelheid zou kunnen zijn die ze mogen maken. Heb de X nu op een max van 1500 en de Z op een max van 2500. Is dit een beetje in de buurt van wat normaal is of kan dat nog wel een tandje sneller?

Daarna een paar uur bezig geweest om te assen te ijken. Wist niet hoeveel pulsen in een omwenteling zitten en wist ook niet welke spoed de assen hadden. Uiteindelijk best eenvoudig, maar dat is achteraf als je weet hoe en wat: Door te beginnen met 4000 puls/rev en 1mm/rev en dan 10 rondjes te draaien kon ik terugrekenen. Het klopt best mooi nu vind ik. Nu een keer of 5 opgemeten en er zit maximaal 5 duizendste mm afwijking tussen hoogste en laagste gemeten waarde. Dat is toch acceptabel of moet dat er ook nog uitkunnen eigenlijk?
Toen nog de soft limits ingesteld en het automatisch homen. Dat werkt allemaal prima. Had geen tijd meer om de backlash te compenseren, daar zit wel iets van in lijkt het. Voor de volgende keer.

Wat nog niet in orde is, is de spindel. Daar zit nog iets goed mis. Hij draait wel, ook links en rechtsom, ziet de versnellingsbak ook, maar de snelheid klopt nog niet. De bench test van de ACORN ging goed dus daar zit het niet. Blijft een beetje onverstoorbaar stationair lopen. Ook toerental krijg ik niet in beeld. Denk dus dat er nog (minstens) twee problemen zijn: de encoder en de instellingen van de A500. Of toch nog de bekabeling met een misser.... Dat is dus ook eentje voor de volgende ronde. Iemand suggesties of een aha-erlebnis als je dit zo leest?

Maar al met al veel voldoening na vandaag. It's Alive! :P :P
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door benkr »

Die controller geeft heel waarschijnlijk een DC spinning af welke evenredig is met het toerental, klopt die spanning ook?
En heb je ook de nul van die spanning aangesloten, meestal moet dat wel omdat het een geïsoleerde uitgang is.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Klopt, 0-10V. Met de bench test is dat gecontroleerd. Inderdaad de bekabeling nog een keer echt serieus nakijken. En daarna de instellingen als het nog niet wil.. ben benieuwd waar de misser zit
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door hugo stoutjesdijk »

pep schreef: 13 dec 2021 22:29 Wat nog niet in orde is, is de spindel. Daar zit nog iets goed mis. Hij draait wel, ook links en rechtsom, ziet de versnellingsbak ook, maar de snelheid klopt nog niet. De bench test van de ACORN ging goed dus daar zit het niet. Blijft een beetje onverstoorbaar stationair lopen. Ook toerental krijg ik niet in beeld. Denk dus dat er nog (minstens) twee problemen zijn: de encoder en de instellingen van de A500. Of toch nog de bekabeling met een misser.... Dat is dus ook eentje voor de volgende ronde. Iemand suggesties of een aha-erlebnis als je dit zo leest?
Kan het zijn dat je alleen het enable signaal geeft, dat het toerental nog via bedienveld loopt, de parameters dus niet aangepast zijn naar analoge ingang.
Anders even een ander analoog spanninkje aan bieden, batterij of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Dat is een goede tip om met een batterij te kijken of het de bekabeling of de instellingen zijn, tnx!
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Nou, weer een stap verder en het begint er nu wel echt op te lijken. Met een externe voeding is heet toerental helemaal prima te sturen. Dus terug naar de Acorn. Ten eerste bleek de encoder verkeerd om te tellen waardoor de acorn niet optoerde. Toen dat verholpen was toerde hij op. Maar als een huilende wolf omdat het toerental wiebelde. Kennelijk toch teveel ellende met EMI. Alles opnieuw indelen kan misschien nog wel iets verbeteren maar erg veel werk. Daarom eerst maar eens geprobeerd met een kleine condensator op de 0-10v uitgang. En daarmee is het enorm opgeknapt. Klein beetje variatie is er nog wel. Bijvoorbeeld als je 40 rpm instelt dan wisselt het tussen 40 en 41. En op hogere toeren wisselt het een paar rpm. Wel even spannend om voor het eerst door te draaien naar 3100 toeren. Wat een geweld. Maar loopt prachtig rustig verder.
Vervolgstappen nu eerst alles nog een laatste keer netjes ijken, spindel rpm en ook backlash compenseren x en z. Dan alles weer netjes in elkaar zetten en een beitelhouder monteren (want de wisselaar is er af). En dan maar eens een stukje plastic mishandelen! :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat zijn meerdere stappen.. en als je 40 ingeeft, en hij loopt 41?.. da's 2.5%.. waar hebben we't over?.. :lol:

Stukje plastiek mishandelen is in veel gevalle de eerste stap.. na het "luchtdraaien" dan
Plaats reactie