project Baron Max

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

project Baron Max

Bericht door pep »

Hallo, hierbij mijn eerste post op dit forum. De aanleiding is dat bij mijn buurman zijn cnc draaibank kapot ging. Het is een vakman voor metaalbewerking maar facturen tikt hij uit op een echte typmachine (serieus). De besturing van FAGOR is kapot en de monteurs van fagor vinden het de moeite niet meer omdat het antiek is. Dus technisch is de bank prima, maar besturing overleden.
Nu doe ik zelf wel eens wat met audio en electronica, dus ik dacht, eens kijken of ik hem kan helpen aan een nieuwe besturing. En dan brengt google je al snel naar dit forum.
Ik zit nu naar twee besturingen te kijken: eding cnc en acorn cnc. Acorn ziet er erg mooi uit, ook de software waarmee vrij intuïtief programma's gemaakt kunnen worden, maar ik kom er verder weinig ervaring over tegen in NL. Eding lijkt ook heel degelijk maar krijg niet scherp of het wel echt voor een draaibank bedoelt is.
En wellicht zijn er meer opties waar ik nog geen weet van heb. Alle opties staan open en alle suggesties meer dan welkom.
Al met al lijkt me het een leuke uitdaging en als het spel op de wagen komt dan zal ik er hier ook verslag van doen natuurlijk!

Een paar plaatjes:
IMG_0064.jpg
IMG_0063.jpg
IMG_0062.jpg
IMG_0061.jpg
IMG_0060.jpg
IMG_0059.jpg
Laatst gewijzigd door pep op 20 dec 2021 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Swake »

Hier zitten zeker genoeg Eding CNC liefhebbers en ook een paar die het op een draaibank hebben getoverd.
Bijzonder goede keuze als je het mij vraagt want ook vrij eenvoudig vergeleken met andere besturingen. Van een typmachine naar Eding is natuurlijk wel een ambitieuze stap :lol:

Die Fagor ombouwen naar een Eding CNC (of een andere besturing) is mogelijks ook een complexe zaak. Verwacht zeker niet dat je gewoon een paar stekkers kan uittrekken en elders kan aansluiten.

Maar... Wat is er kapot aan die Fagor? Is het wel de besturing en enkel de besturing die het begeven heeft?
When it fits stop using the hammer.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door benkr »

Hallo, welkom op dit forum, je bent hier op de juiste plek voor dit soort dingen.
Er zijn nog vele andere keuzes mogelijk, denk aan Masso, CSLabs, Pokeys, LinuxCNC en nog diverse complete CNC controllers vanuit China.
Denk ook na over de aansturing en keuze van de motoren, stappenmotoren, servo's etc.

Ik verwacht dat de besturing niet het probleem zal worden, maar meer de extra dingen waar je nu nog totaal niet bij stelstaat, gereedschapswisselaar, smeersysteem, spindel snelheidsregeling, om er maar een paar te noemen.

Ook de hoeveelheid munten en de gewenste tijd om e.e.a. te realiseren zullen een duidelijke rol spelen.
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door JanF »

Ik raad je eerst aan om te kijken of je de huidige servo's en hun drivers wilt hergebruiken.
Dat zal hoogst waarschijnlijk analoog aangestuurd worden met -10/+10 volt.
Daarmee word de keuze voor de besturing al een heel stuk beperkter.
Mijn zoon heeft mesa / linuxcnc gebruikt om zijn Brother freesmachine om te bouwen.
Geweldig wat er allemaal kan.
Maar je moet je wel flink in de materie verdiepen het is beslist geen plug & play.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Dank voor de reacties.
Ja, als digibeet gaat dat een hele stap worden, al kon hij werken met de fagor besturing. Acorn heeft wel een mooi stukje conversational software waarmee je op het scherm goed ziet wat je doet zonder alle G-code te hoeven snappen. Dat lijkt me dan ook best prettig. Maar of de acorn besturing zich leent om op de draaibank te zetten weet ik nog niet. Buurman is een pietje precies en was erg te spreken over de zuiverheid en stabiliteit van de draaibank. Dus het is een poging wel waard en mag ook wat kosten als het een goed resultaat oplevert. Een pc met een kietelscherm is al snel 800 euro en een besturing met software zie ik zo rond de 500 euro (eding) en (acorn https://www.centroidcnc.com/centroid_di ... oller.html) zitten. Dus zo rond de 2000 euro zal het hele verhaal wel vragen.

De bestaande besturing is volgens de monteurs overleden, meer weet ik niet. Heb er even prik opgezet en dan geeft het scherm geen info, anders dan een stilstaande cursor. De drivers in de kast gaan echter netjes aan en ik zie zo snel geen alarmen knipperen. Dat lijkt wel in orde. De gereedschapswisselaar lijkt wel wat brak, maar dat is van later zorg. Eerst maar eens kijken of er een kansrijke besturing te vinden is die met de drivers in gesprek kan treden.

Er zitten drie drivers in de kast. Twee voor het bed en eentje voor de spindel.
bed: mitsubishi MR-J2-100A en MR-J2-60A (handleiding gevonden:
ib67286e.pdf
(4.62 MiB) 142 keer gedownload
). De motoren kan ik niet veel op zien, ergens staat er op eentje HC-SFS52 en achterop de motoren zitten encoders. Als ik de driver kan aanspreken dan zal die motor ook wel gaan toch? Die horen bij elkaar en dat heeft tenslotte al zo gewerkt. In hoofdstuk 3 van de handleiding staat veel, maar ik heb het nog niet doorgrond. Lijkt op eerste oog alsof je met pulsen aan kan sturen. Kan er als leek nog niet echt chocolade van maken.... Wie het al weet mag het zeggen want ik voel een steile leercurve naderen :lol:

spindel: driver is de mitsubishi A500 (handleiding gevonden:
sh3193b.pdf
(6.22 MiB) 134 keer gedownload
) en die heb ik kort doorgeakkerd. Man wat complex al die opties! Tegen het dak van de kast zit een grote gekoelde weerstand (zal de rem zijn?) en ik zie een encoder met de spindel meedraaien. Een dikke electromotor hangt met wat v-snaren aan de spindel.

Ook zie ik eindschakelaars zitten, verlichting, pompjes etc.

Daarnaast heb ik een elektrisch schema gevonden (vrij beknopt
schema.pdf
(1.01 MiB) 115 keer gedownload
).
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door tokas98 »

In het verleden wel gewerkt met de Mitsubishi drives MR-J2- ..A Deze kunnen inderdaad aangestuurd worden met puls / dir ( let op 24 vdc uit een aantal kaarten van bv Eding komt een puls van 5 vdc). Er bestaat een software pakketje, ik dacht setup 81, hiermee kun je de drives aansturen en dus de drives, motoren kabels en encoders testen. Het schema van het benodigde kabeltje om dit te doen staat dacht ik in de manual van de drive.
Waar woont de Baron Max eigenlijk.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Wow, dit is echt antiek! Maar inderdaad Tokas98, met die hint ik heb wat gevonden op de mitsubishi site van Thailand (
mrzjw3-setup81e_d2.zip
(4.67 MiB) 99 keer gedownload
). In de zip zit een handleiding, inderdaad met schema kabel, en de inhoud van 4 floppies, hahahaha! Dat ga ik op deze mac nooit aan de gang krijgen!
Nou ja, wel gaaf om het nog te vinden. Toch maar even hier neergezet voor als iemand het ooit nog nodig heeft.
De baron woont in het schitterende Flevoland, 6 meter onder NAP.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je moet even een berichtje aan spinningwheels sturen. Die heeft iets veel handigers op de draaibank zitten, waar je niet voor hoeft te programmeren, maar intuitief de bewerkingen invult. Kan alleen even niet op het type komen.
En ik denk dat dat veel beter past bij de buurman. Ik zou er even de moeite voor nemen om naar donker drente te rijden.

Hopelijk reageert ie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door DaBit »

De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Kjelt »

Dat ziet er wel interessant uit als standalone controller.
Mis alleen de turret aansturing voor toolchange maar dat is misschien niet in scope of kun je sequentiele akties programmeren met die controller ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door DaBit »

Daarvoor moet je bij Spinningwheels zijn, maar volgens mij is het cyclus voor cyclus.
Het is ook geen volledige CNC-sturing, meer een vervanging van de tandwielen en hendels waar je normaal je horizontale verplaatsing per omwenteling mee regelt.

Overigens is 'çyclus voor cyclus' bij mij zo'n beetje 99,x% van het draaiwerk. Ik vind het handig dat ik kan zeggen 'draai de staf over een lengte van 20mm af naar een diameter van 16mm in stapjes van 3mm in de diameter' en daarna 'snij een M16 draad', maar de oplages zijn zo klein dat ik er weinig mee win als dat allemaal volautomatisch gaat. Een programma ervoor bakken kost me meer tijd dan een schuitje wisselen, het draadsnij-tabje in de UI te activeren, en op 'start cyclus' te rammen.

Wat dat betreft zou ik met zo'n ELS ook wel prima kunnen leven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Arie Kabaalstra »

van Fagor naar Eding..

Humor... Ik heb zelf jaren ervaring met Fagor besturingen.. als de Monteurs zeggen dat dit antiek is.. dan is het waarschijnlijk een Fagor 800 T besturing (geweest)

Ik weet niet hoe goed jullie met Electro(nica) zijn, maar..

Ik draai zelf al 7 jaar tot volle tevredenheid met EdingCNC, en omdat ik zoveel vlieguren op Fagor heb gemaakt in de jaren daarvoor.. heb ik dat nagemaakt voor mijn draaibankje..
Ik heb dus min of meer de zelfde cycli gemaakt voor Eding CNC, en omdat Eding CNC ook beschikt over een menu met toetsen voor User-functies, heb ik daar mijn Cycli onder gezet.
Net als bij een Fagor besturing kan ik mijn werkstukjes dus cyclus voor cyclus programmeren, en aflopen, en opslaan in een Part-program. om hele reeksen bewerkingen achter elkaar uit te voeren..

Wat ik daar zoal mee maak?.. Horloge kasten, Diverse kleine draai onderdeeltjes, maar ook Horloge onderdelen zoals Tubes, en wijzernaafjes ( vanaf 1.1 mm doorsnede ), en dat alles op een EMCO Compact 5 CNC draaibankje..


Toolchanger kun je vanuit Eding CNC ook goed aansturen, dus dat mag ook geen beletsel zijn..

mocht je daar meer over willen weten.. Geef maar een gil!
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Dank voor de link. De ELS 4 pro ziet er inderdaad verrassend eenvoudig uit, maar het idee is toch dat er een programma kan worden afgelopen straks.
Waarschijnlijk is de baron ergens uit 1998. Ergens zweft misschien nog een handleiding voor de fagor, zal eens vragen of die er is.
Buurman moet er zijn brood mee verdienen dus een stabiel, (semi)prof systeem heeft de voorkeur. Dan begreep ik dat het beter is als niet alles door de computer gedaan hoeft (die ook vooral druk is met zichzelf) maar dat de controller het realtime gedeelte voor zijn rekening neemt.
Bij Eding lijkt dat het geval en bij Acorn ook. Bij Mach niet (als ik het goed begrijp).
Dit is iets waarvan ik wel wat onder de indruk ben qua gebruiksgemak wat acorn pretendeert: https://www.youtube.com/watch?v=rEY3uKOuPZQ
Voor Eding heb ik zoiets nog niet gevonden, maar kan zijn dat het er wel is. Heeft iemand al eens acorn overwogen, of is iemand bekent met nadelen?
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door JanSr »

Als je geld wil verdienen met die draaibank past er eigenlijk maar één advies: Koop een nieuwe.
En als de man er achter een digibeet is, zou de keus wel eens een Style kunnen vallen.
Plaats reactie