project Baron Max

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Goudgele »

pep schreef: 21 sep 2021 17:27 Deze had ik even gemist. Heb het op een uno geschoven. Lijkt meteen te werken, tnx!
Mooizo! Het is voor jou waarschijnlijk geen permanente oplossing. Maar er kunnen hele cnc machines op draaien. En erg handig om mee te testen dus ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13500
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat ik previews krijg.. daar snapte Bert Eding in eerste instantie ook geen ene bal van..

Dat filmpje dat ik eerder in dit draadje toonde, heb ik toen ook naar Bert gestuurd.. en binnen een kwartier hing ie aan de telefoon..en dat gesprek verliep ongeveer als volgt

"Hoe flik je dat nou weer?"

Eh.. wat?..

"nou.. ik zie net dat filmpje.. je propt een paar getallen in een dialoogje, en je krijgt meteen een preview.. dat doet ie normaliter niet..!"

Oh..dat.. ach.. eigenlijk heel simpel.. die dialoog zit niet in het programma, maar in een User Sub..

"Ja.. maar dan nog.. maakt ie geen preview"

Nee.. da's waar.. maar als je een programma herschrijft.. dan rendert ie em opnieuw... Capisce?..

"Ja.. dat klopt, maar hoe wordt dat programma dan herschreven?.. "

Bert.. da's heel simpel.. LogMsg.. ik heb een programma dat automatisch geladen wordt bij opstarten.. en Autoreload staan aan.. met LogMsg herschrijf ik het hele programma met de gegevens die ik in de dialoog heb gepropt.. , dus het programma is gewijzigd, en wordt daarom opnieuw geladen..

"dus.... jij schrijft NC programma's met LogMsg? Kan dat ook?.."

Eh.. Ja!.. een NC File is ook maar een Textbestandje.. dus ik kan met LogMsg programma's schrijven.. Jij had het waarschijnlijk bedoeld voor Logbestanden of Debug-hulpje, maar toen je het in EdingCNC zette.. was het schrijven van NC code het eerste waar ik aan dacht.. jij blijkbaar niet..

ik schrijf dus van uit mijn dialoogjes vanuit de macro de NC bestandjes, of eigenlijk 1.. "Teach_in.NC heet ie bij mij.. maar ik heb ook PartProgram.nc, en als ik 't zo instel dat ie de cycli onder elkaar in een partprogram zet, dan schrijft ie ze naar Teach_in.NC, en die wordt elke keer herschreven, en naar PartProgram.nc, en die wordt NIET herschreven..

Zo simpel is het eigenlijk..

Ik ben momenteel zelfs aan het experimenteren met DXF bestanden, want dat is ook maar een Textfile.. ik heb de Syntaxis van DXF al deels gedocumenteerd.

Dat zou dan weer handig zijn om punten, lijnen en cirkels/cirkelbogen in een bestandje te tekenen aan de hand van gemeten punten.. zodat je bijvoorbeeld een bestaand plat object kan inscannen met de taster, en er rolt meteen een DXF bestandje uit.. "eitje".. :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 21 sep 2021 21:45 Zo simpel is het eigenlijk..
Het gaat nog even duren denk ik voor ik het ook zo simpel ga vinden, maar bedankt voor deze uitleg. Hiermee heb ik weer een heleboel om mee te experimenteren.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Jammer dat ik hier geen windhoos machientje heb, anders zou ik hier ook even mee spelen: https://www.grblgru.com/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door DaBit »

Als je meer van de Linux bent dan is LinuxCNC + LatheMacros + NativeCAM ook wel een leuke combo.

Die Lathe Macros gebruik ik vrijwel elke keer als ik de draaibank gebruik; De hoe diep/hoe lang/welk tooltje/welke snelheid/etc. nummertjes intikken, op start drukken, en de kabouter doet het repeterende werk voor me. Is niet bedoeld om volautomatisch meerdere operaties in een batch achter elkaar te draaien, maar daar is bij mij zelden behoefte aan.

Afbeelding

NativeCAM heb ik lang niks meer mee gedaan, maar dat is juist wel bedoeld om snel een programma samen te stellen door 'frees vlak', 'maak pocket', 'maak een paar gaten' en 'doe contour' aan elkaar te rijgen tot 1 programma. Dat heeft ook een draaibankmodus, waar ik al helemaal nooit wat mee gedaan heb :lol:
Maar het bestaat dus.

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door assink »

En toen was er toch ook iets van Tormach software die op linux draaide?
Was toen los verkrijgbaar voor frees en draaiwerk dacht ik.
Tormach pathpilot?
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Tnx! Dat linux ziet er ook erg mooi uit, maar ik hik een beetje op tegen linux zelf. Weet er erg weinig van. Maar ik ga er zeker even induiken!

Edit: na drie topics duizelen de onbekende termen me voor de ogen. Een steile leercurve niks mis mee, maar om nu meteen een heel hooggebergte te bestormen gaat me een zee te hoog. Testen met de arduino en als dat tot leven komt dan toch richting acorn denk ik nu...
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Nou, er is even wat tijd overheen gegaan. Er stond daar nog een ander apparaat in een hoek welke niet werkte. Een mikron wf41 met vierde as! Echt een geweldenaar. Hiervan was de oeroude Heidehain besturing in de war. Met wat speuren in oude manuals en wat forum tips nalezen is het gelukt de juiste machine parameters weer in te typen en de beul is weer tot leven gekomen. Binnenkort gaat deze een eerste klus oppakken.
Met dit zelfvertrouwen op zak weer eens met de baron gaan praten. Het is gelukt! Met GRBL en opnieuw programmeren van de Mitsubishi MR-J2, en twee vers gesoldeerde stekkertjes. Tergend langzaam maar gestaag is er weer leven in de tafel gekomen.
Het was wel even zoeken want er staat een fout in de handleiding van meneer Mitsubishi. De plus en de min staan omgedraaid. Nou, dat duurde ff om achter te komen. Voor wie het ooit aan de stok heeft met deze drivers daarom de volgende tip: Kies voor parameter 21 de waarde 0001. Sluit dan aan als differential line driver:
stekker CN1A: pulse op pin 13 en pin 3 waarbij 13 de plus is en 3 de min. Dir op pin 12 en pin 2 waarbij 12 de plus is en 2 de min.
Dit is precies anders om dan de handleiding aangeeft. Als je het zo doet werkt het gewoon met de 5V pulsen uit het arduinootje en heb je geen 24V puls nodig.

Nu de knoop doorgehakt en een acorn cnc set besteld met draadloos handwiel en de lathe pro software. De oude besturing gaat er uit. Er komt een intel NUC met een groot touch screen voor in de plaats. Wordt vervolgd....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door serum »

assink schreef: 23 sep 2021 08:24 En toen was er toch ook iets van Tormach software die op linux draaide?
Was toen los verkrijgbaar voor frees en draaiwerk dacht ik.
Tormach pathpilot?
Klopt, pathpilot draait ook op linuxcnc. Zijn ook schilletjes te krijgen om de niet tormach hetzelfde uiterlijk te geven, kwam ik laatst ergens tegen. Best een gebruiksvriendelijke schil (ervaring met de tormach frees, niet met de draaibank). Intuitief.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Nou, de oude besturing geeft zich niet snel gewonnen. De gereedschapswisselaar laat ik in de nieuwe situatie voorlopig even achterwege. Griezelig ding met 400V motor en stuk of 10 relais en gruwelijk veel bedrading. Hiervoor moet een snelwissel komen die voldoende sterk is. Tips welkom!
Ondertussen al heel wat draden kunnen duiden:
-limit en home schakelaars;
-limitschakelaar losse eindkop;
-smeeroliepomp;
-verlichting;
-motoren en encoders;
Het bedieningspaneel met kast wat voor op de bank hing vervalt in de nieuwe situatie, dus die is er ook af nu. De kast waar de oude monitor inzat wordt het huis van de NUC-pc straks, met het grote scherm er voor.
Vanavond hopelijk weer even tijd om verder te plukken. Ik moet nog scherp krijgen hoe de verschillende spanningen afgezekerd, geschakeld en verdeeld worden. De motoren hebben drie fases, de ventilatoren en smeeroliepomp 110V en de rest lijkt op 24V te zitten. Maar dat moet straks wel overzichtelijk zijn.
Ook nog verzinnen hoe de noodstop ingezet gaat worden. In ieder geval moeten dan de motoren stoppen en de koelwaterpomp (die ik ook eerst nog moet vinden in de spaghetti).
spaghetti
spaghetti
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Weer even wat kunnen doen en een stapje verder.
Komende week komen de onderdelen voor de NUC pc in huis. En de 27" monitor, dus zonder bril bedienen zal wel lukken 8)
De Acorn besturing was er binnen drie dagen! En ziet er keurig verzorgd uit.
Volgende uitdaging wordt de parameters van de grote spindel frequentie-omvormer uitzoeken en aanpassen en verder de kast bedraden.
Wat niet hergebruikt gaat worden is er uit gehaald en dat knapt al aardig op.
Ondertussen gevonden:
-koelwaterpomp
-versnellingsbak sensoren (low, med en high)
Nog wel ergens 220V vandaan halen want dat lijkt nergens gebruikt te zijn. Alles is drie fase en de nul is afgeknipt bij binnenkomst. Is dat gebruikelijk?
Wordt vervolgd....
IMG_0458.jpg
Kjelt
Donateur
Berichten: 6315
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Kjelt »

pep schreef: 21 nov 2021 23:54 Nog wel ergens 220V vandaan halen want dat lijkt nergens gebruikt te zijn. Alles is drie fase en de nul is afgeknipt bij binnenkomst. Is dat gebruikelijk?
Aarde is er wel mag ik hopen ?
Als de voedingen, drivers en vfds allen drie fase zijn dan zou dat kunnen.
Soms zie je nog een drie fase 380VAC naar 3x 230VAC transformator in zo'n kast zitten.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 22 nov 2021 08:16
pep schreef: 21 nov 2021 23:54 Nog wel ergens 220V vandaan halen want dat lijkt nergens gebruikt te zijn. Alles is drie fase en de nul is afgeknipt bij binnenkomst. Is dat gebruikelijk?
Aarde is er wel mag ik hopen ?
Als de voedingen, drivers en vfds allen drie fase zijn dan zou dat kunnen.
Soms zie je nog een drie fase 380VAC naar 3x 230VAC transformator in zo'n kast zitten.
Ja hoor, die nul weer aansluiten, één van de fases kiezen en daar gewoon een nieuwe groep van maken, eigen hoofdschakelaar en zekering geven. (die grote 25A of grotere zekeringen laten de kleinere dingen zoals je besturing die op 230V werkt eerst volledig uitbranden voordat de zekering eruit floept)
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door JanSr »

pep schreef: 17 sep 2021 15:14 "..... bij mijn buurman zijn cnc draaibank kapot ging. Het is een vakman voor metaalbewerking maar facturen tikt hij uit op een echte typmachine (serieus).
Uit het feit dat hij facturen tikt, maak ik op dat hij geld verdiende met die bank.
Dan is deze prachtige zoektocht machtig interessant, maar met een hedendaagse cmc draaibank, nieuw of 2e hands, had hij allang weer geld verdiend.

Of mis ik iets essentieels?
Plaats reactie