retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Zou in het IC-tje iets van logica kunnen zitten zodat een uitgang alleen reageert op een combinatie van magnetisch veld op de 4 sensoren?

Misschien eens goed kijken of er meerdere magneten zitten in het deel waar deze sensor langs gaat. Of nog beter, het printje draaien langs de originele magneet/magneten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 18 mei 2022 10:05 Zou in het IC-tje iets van logica kunnen zitten zodat een uitgang alleen reageert op een combinatie van magnetisch veld op de 4 sensoren?

Misschien eens goed kijken of er meerdere magneten zitten in het deel waar deze sensor langs gaat. Of nog beter, het printje draaien langs de originele magneet/magneten.
Ik denk niet dat alle mageneten actief moeten zijn omdat er per magneet een uitgang is. Het draaien op de originele magneten is wel een goed idee. Dan weet je zeker dat de sterkte en polariteit van de magneet goed is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 18 mei 2022 10:05 Zou in het IC-tje iets van logica kunnen zitten zodat een uitgang alleen reageert op een combinatie van magnetisch veld op de 4 sensoren?

Misschien eens goed kijken of er meerdere magneten zitten in het deel waar deze sensor langs gaat. Of nog beter, het printje draaien langs de originele magneet/magneten.
Er zit maar 1 magneet in de toolpost, dat is duidelijk zichtbaar. Ik zal hem inderdaad nog even met de originele magneet proberen al verwacht ik daar niet veel van aangezien de LED altijd gaat branden bij aansluiten van een (vermoedelijke) output. En deze zou enkel bij een schakeling moeten branden in mijn optiek.

Ik heb nu wel wat van dat hars weg gesneden bij dat IC-tje en zie er 303CJ opstaan. Bij wat googlen vind ik deze https://www.veswin.com/product-303CJ.html, maar veel wijzer wordt ik daar ook niet van.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

Dit heb ik kunnen vinden:
TELEDYNE 2-INPUT NAND-FUNCTION LOGIC GATE IC CHIP
Voor de rest nog geen datasheet gevonden
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Inderdaad, veel meer kon ik ook niet vinden.
Inmiddels ben ik wel iets verder en heb ik het enigszins werkend. Waar de twee losse sensoren NO lijken te zijn werken de sensoren in de schijf blijkbaar juist NC. Als ik ze aansluit volgens het schema hierboven brand de LED altijd wanneer er een output aangesloten zit en gaat de LED nu uit bij het activeren met een magneet. Geen idee waarom dit nu ineens wel werkt want gisteren kreeg ik dit niet voor elkaar.
Het vervelende is echter dat dit slechts werkt op 3 van de 4 sensoren. Bij de vierde brand het ledje zwak wanneer de output aangesloten zit en gaat hij juist feller branden bij het zien van de magneet. Zou deze dan toch kapot zijn of heeft iemand hier nog een andere verklaring voor?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door HD13 »

Er zitten al weerstanden in de schakeling, enig idee hoe en waartussen ze geschakel zitten ?
Omdat het een epoxy is kun je niet met sterke lichtbron zien hoe de sporen lopen ?
Gaten en randen wel afdichten zodat alleen licht door de epoxy heen moet en niet erlangs.
Misschien wordt IC wel gebruikt om per stand een hoeveelheid verschillende pulsen te geven.
Zodat je aan de pulsen kunt zien waar de wissellaar zich bevind.

Pull up weerstand, werkt alleen als de min wordt geschakeld, voor dit geval eerst iets van 10kOhm proberen daarna misschien 4,7kOhm.
Weerstand leg je dan tussen de + en de uitgang.

Pull down weerstand dus als de + wordt geschakeld.
Weerstand leg je dan juist tussen de - en de uitgang.

Principe wordt vaak gebruikt om geen zwevende uitgang te hebben, uitgang heeft dan maar 2 nivo's.

Begrijp dat je graag spullen hergebruikt, maar is een encoder niet handiger.
Of een principe wat in b.v. MACH 3 wordt gebruikt
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

HD13 schreef: 18 mei 2022 18:05 Omdat het een epoxy is kun je niet met sterke lichtbron zien hoe de sporen lopen ?
Daar heb ik al iets te lang naar zitten turen, de tijd van non-destructief onderzoek is voorbij :mrgreen: . Ik ben hem nu maar eens met een stanleymes te lijf gegaan en hem bevrijd van zijn jasje.
WhatsApp Image 2022-05-18 at 7.28.25 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-05-18 at 7.28.26 PM.jpeg
Het dikke spoor op de bovenste foto is de + en het spoor op de onderste foto de GND.
Nu hoopte ik dat de sensor welke niet goed reageert een kapotte weerstand zou hebben maar dit is helaas niet het geval. Is er een manier om zo'n sensor door te meten zodat ik die ook kan vergelijken met de andere 3?
HD13 schreef: 18 mei 2022 18:05 Begrijp dat je graag spullen hergebruikt, maar is een encoder niet handiger.
Het voordeel van dit schijfje is dat hij helemaal mooi geintegreerd in de turret zit. Dit zal met een encoder niet gaan lukken denk ik. Daarnaast, als iets werkt scheelt het me weer kosten.

EDIT:
Ik heb nu ook een datasheet gevonden van de hall-sensor https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... 13SS4.html
Zou het kunnen dat die IC ook iets van een spanningsregel-functie heeft? In de datasheet staat namelijk max. 20VDC terwijl de sensoren op 24V gebruikt werden.
Laatst gewijzigd door bartL op 18 mei 2022 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 18 mei 2022 19:37 Is er een manier om zo'n sensor door te meten zodat ik die ook kan vergelijken met de andere 3?
Je kunt zonder magneet op weerstand, de hal sensor en de uitgang meten. Doe dit van een werkende en een niet werkende hal.
Als er geen verschillen zijn, m.u.v. de uitgang, is mogelijk het IC defect.

Je moet wel de print banen goed (loupe) controleren. Mogelijk is er een beschadigd !

Wat is het voor type HAL?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door HD13 »

Je kan ook nog de diode test functie gebruiken.
Let op met testen dat HALL sensor en IC polariteits gevoelig zijn.
Maakt dus uit waar je je rode danwel zwarte meetsnoer op zet.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 18 mei 2022 19:48 Wat is het voor type HAL?
Zie hier.
bartL schreef: 18 mei 2022 19:37 Ik heb nu ook een datasheet gevonden van de hall-sensor https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... 13SS4.html
Zou het kunnen dat die IC ook iets van een spanningsregel-functie heeft? In de datasheet staat namelijk max. 20VDC terwijl de sensoren op 24V gebruikt werden.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door HD13 »

Linkje van je sensor datasheet werkt niet, wat was het type nummer?

Heb aan de hand van de foto's dit kunnen verzinnen, geen garantie dat het klopt !
Bijlagen
4Hall_IC.jpg
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

HD13 schreef: 18 mei 2022 20:34 Linkje van je sensor datasheet werkt niet, wat was het type nummer?
Heej das raar. In de originele post (een paar hierboven) werkt hij bij mij wel maar ik het ge-quote bericht niet inderdaad.
hfjbuis schreef: 18 mei 2022 19:48 Je kunt zonder magneet op weerstand, de hal sensor en de uitgang meten. Doe dit van een werkende en een niet werkende hal.
Dit heb ik gedaan. Maar hier zie ik geen verschil tussen de goed en slecht werkende.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door HD13 »

Is dus geen Hall sensor maar een solid state switch.
En helaas niet meer leverbaar.........
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door Kars-cnc »

In je oorspronkelijke schema voor het testen van de losse HAL sensoren gebruikte je een weerstand van 1kOhm. Dit geeft een stroom van ca. 23mA en dat zou wat veel kunnen zijn voor de output van het IC. Overigens is het ook best veel voor een normale signaal LED.

Probeer eerst eens 10kOhm of eventueel 4k7 zoals HD13 al aangaf, dan weet je vrij zeker dat het niet teveel is voor de IC outputs.
Plaats reactie