draaibank identificeren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wesseldw39
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2023 21:52

draaibank identificeren

Bericht door wesseldw39 »

Beste leden,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal mij eerst even voorstellen.
Mijn naam is Wessel en ik heb een oud draaibankje gekocht als opknap project.
Nou zou ik er graag achter willen komen wat het merk is maar kan niks vinden op de machine zelf.
Ik hoop dat er hier iemand is die mij verder zou kunnen helpen.

Hier nog een foto van de draaibank;
20230514_163457.jpg
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: draaibank identificeren

Bericht door VDFman »

welk merk het is kan ik niet zeggen maar wat bouwjaar betreft denk ik dat hij van 1880 a 1890 is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13463
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draaibank identificeren

Bericht door Arie Kabaalstra »

VDFman schreef: 24 mei 2023 08:00 welk merk het is kan ik niet zeggen maar wat bouwjaar betreft denk ik dat hij van 1880 a 1890 is.
Dat denk ik niet.. Ik denk dat ie veel nieuwer is dan dat, het gietwerk is vrij "licht" en de machine beschikt in elk geval over een leispindel..
Ik neem even een ruime gok.. 1930-1950
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: draaibank identificeren

Bericht door VDFman »

1930-1950 - Volgens mij hadden toen de meeste machines , en zeker de toppers al de functionaliteit zoals we die nu kennen: nortonkast , gesloten vaste kop etc. Alleen het gietwerk was veel ronder.
Zeker na 1900 gingen de ontwikkelingen snel. Dit waren natuurlijk de machines waarmee alle andere opkomende technieken van die tijd mee gemaakt werden en werktuigmachines liepen dus in principe voorop.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13463
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draaibank identificeren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat ben ik met je eens, echter.. wie zegt dat dit een "topper" is?.. wat mij bevreemdt bij deze machine zijn de zwengels in plaats van handwielen.. hetgeen bij mij het vermoeden doet rijzen dat er in het verleden het een en ander verbouwd is aan deze machine.. zie ook het plateau boven de platte-riem schijven in de vaste kop..

Volgens mij zijn handwielen altijd defacto de standaard geweest op draaimachines..
Die gesloten vaste koppen.. Ik weet niet wanneer dat precies in zwang is gekomen, maar wat ik me herrinner is dat Na 1900 "centrale aandrijving" nog gangbaar was
In een Lezing over de geschiedenis van een Carrosserie fabriek in mijn voormalige woonplaats Waddinxveen werd verteld over de plaatsing van een stationaire motor voor de aandrijving van de machines, dat bedrijf is in 1900 opgericht, na wat omzwervingen is Dirk Verheul in 1900 in Waddinxveen neergestreken, en heeft daar zijn "Wagenmakerij" opgezet.. Wanneer die stationaire motor gekomen is weet ik niet precies.. maar het zou goed kunnen dat dat pas na de eerste wereldoorlog was.. 1918 dus..
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: draaibank identificeren

Bericht door Markus »

Lijkt een beetje op deze

Afbeelding


Probeerd eens met deze zoek opdracht

en klik dan op beelden

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: draaibank identificeren

Bericht door rien1959 »

Waarom zou je willen weten wat voor merk en type dit is ? Je dacht toch niet dat er ergens nog onderdelen, handleidingen, enz. voor waren ?
wesseldw39
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2023 21:52

Re: draaibank identificeren

Bericht door wesseldw39 »

Bedankt voor de reacties!
Ik verwacht hier inderdaad geen onderdelen meer voor te vinden maar ben gewoon nieuwsgierig naar de achtergrond van de machine.
Lijkt inderdaad erg op een grayson draaibank maar ik denk toch dat het een ander merk is.
De grayson draaibanken hebben aan het einde een vaste steun en die ik heb heeft dat niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13463
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draaibank identificeren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leuke site ..

Afbeelding

ik weet nu ook precies welk model draaibank ik heb.. een G.Boley 1a
een heerlijke machine voor het echt fijne werk.. ( wel eens pennetjes van 0.8 mm 0.01 mm dunner moeten maken? )
Nu vooral in gebruik om Titanium onderdeeltjes af te werken, en om prototypes van wijzernaafjes te draaien, of om Kaliberpennetjes op maat te fietsen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13463
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draaibank identificeren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie Kabaalstra schreef: 24 mei 2023 11:35 Volgens mij zijn handwielen altijd defacto de standaard geweest op draaimachines..
Ik moet even terugkomen op bovenstaande opmerking.. Immers, 't zijn OF handwielen, OF zwengels met een Contragewicht danwel 2 handvatten ( met name op de bovenslede van een draaibank.
wesseldw39 schreef: 26 mei 2023 20:30 Lijkt inderdaad erg op een grayson draaibank maar ik denk toch dat het een ander merk is.
De grayson draaibanken hebben aan het einde een vaste steun en die ik heb heeft dat niet.
Je bedoelt dat het bed aan het eind "Zweeft"?.. dat was toendertijd wel gebruikelijk bij draaibanken.. Ik heb er ook wel gezien waar 2 "poten" onder stonden, maar dat het bed na de 2de poot nog een stukkie doorliep.. zelfde idee.. en mijn Boley Draaibankje... die staat gewoon op 1 pootje.. maar dat bed is stijf genoeg, gezien het gegeven dat 8 mm stafmateriaal echt wel de max is voor de spindel...met een klauwplaat.. de spantangen zijn nog kleiner...
Plaats reactie