hfjbuis schreef: ↑15 mei 2024 15:06
Als er kegellagers of hoekcontact lagers in zitten, kun je de voorspanning zo instellen dat er geen speling op de spindel zit. Met de moer kun je heel gemakkelijk, zonder veel kracht te zetten, heel veel voorspanning geven. Dan slijten de lagers snel en wordt alles ook warm. Zelf draai ik de moer met de hand, zonder gereedschap, hand vast (kost geen kracht) en dan is de spindel spelingsvrij. Als ik aan de spindel draai (motor los, overbrenging los) dan draait e.e.a heel soepel zonder zwaar punt.
Dat is Natuurlijk ook afhankelijk van de opstelling van de Lagers.. een Tandemopstelling kan, maar dan moet er een enkelrijig groefkogellager bij om de positionering te regelen,
normaliter heb je een X of een O opstelling, (kort gezegd, "X benen of O Benen", als de lagerkooien ernaar buiten uitgenomen kunnen worden, dan spreken we van een O opstelling, anders is het een X opstelling.
Over het algemeen wordt een O-Opstelling gebruikt, de Spindel kan dan uitzetten en komt dan wat losser te staan, voor't mooie moet je dan ofwel de boeken in.. als je een goede manual hebt staat daar een "waarde of indicatie" voor de Voorspanning in..
anders.. op gevoel stellen, en dan leeg laten draaien, tot ie op temperatuur is, en dan kijken/meten wat 't is als ie warm is..
(bij mijn motorfiets staan de lagers op de Krukas in een X opstelling, maar het carter zet meer uit dan de Krukas, bij koude motor 0.15mm voorspanning, wan't t carter is dan op zijn smalst.. als ie op temperatuur is.. dan is't goed.. )