Draaibank reviseren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Mrmet

Draaibank reviseren

Bericht door Mrmet »

Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum en sinds een paar jaar in het bezit van een Ferm 7 EK draaibank.
Afbeelding
Aantal jaar niets mee gedaan en sinds kort weer wat mee gehobbyd.
De draaibank maakte wat vreemd geluid en trilde dus nieuwe lagers besteld en vorige week uit elkaar gehaald.
Nu blijken er ook 3 tandwielen wel erg beschadigd, deze wil ik dus ook graag vervangen.
Ik kan dit type draaibank al nergens terugvinden op internet, laat staan onderdelen hier voor.
Maar, voor zo ver ik het kan zien lijkt het me dat ik hier gewone tandwielen voor kan bestellen en laten bewerken zodat deze dezelfde maatvoering hebben.
Klopt dit of zie ik dan wat over het hoofd?
Afbeelding

Wat voor een tandwielkast olie adviseren jullie in deze bak te doen?
Afbeelding

Alvast bedankt!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Draaibank reviseren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mrmet schreef: 15 mei 2024 11:36 Wat voor een tandwielkast olie adviseren jullie in deze bak te doen?
eh... je zegt het zelf al.. ;-)
tandwielkast olie
over de soort lopen de meningen uiteen.. de een roept "Leibaan olie gaat ook prima" een ander roept DIN 220, weer een ander roept 320..
als je't besteld bij een zaak die ook complete draaibanken verkoopt, weten ze daar wel wat erin moet..
Mrmet schreef: 15 mei 2024 11:36 Ik ben nieuw op dit forum en sinds een paar jaar in het bezit van een Ferm 7 EK draaibank.
Afbeelding

Zo eentje?... geen wonder dat je geen Manuals kan vinden.. 't is namelijk geen Ferm.. maar een Herless, geen idee waar dat nou weer vandaan komt..

de schade aan de zijkanten van de tandwielen.. eh.. wel de bank stilzetten als je schakelt..., dit gewoon even oppoetsen..
dat valt er ook niet tegenan
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Mrmet schreef: 15 mei 2024 11:36 Maar, voor zo ver ik het kan zien lijkt het me dat ik hier gewone tandwielen voor kan bestellen en laten bewerken zodat deze dezelfde maatvoering hebben.
Klopt dit of zie ik dan wat over het hoofd?
Dat de zijkanten wat ruw uitzien, is geen probleem. Als de tandvlakken nog glad zijn, zou ik de zijkanten weer glad maken.
Mocht je toch nieuwe tandwielen willen hebben, dat is de as maat, modul en PA (Pressure angle, hoek van de tanden) nodig om de juiste tandwielen te krijgen. Voor de zekerheid zou je die tandwielen kunnen 3D printen en daarmee de maat controleren. Gangbaar is een PA van 20° en een modul van 1 of 1.5.
De buitendiameter van een tandwiel is ( het aantal tanden + 2) x modul. Een M1.5 T18 tandwiel heeft een buitendiameter van (18 + 2) x 1.5 = 30 mm. De PA heeft op de buitendiameter geen invloed.
Mrmet schreef: 15 mei 2024 11:36 Wat voor een tandwielkast olie adviseren jullie in deze bak te doen?
Ik gooi er gewone motor olie in ook al is dat niet de beste olie hier voor. Gezien mijn hobby gebruik zullen de tandwielen desondanks een hobby leven lang mee gaan.
Gewone motor olie houdt de verontreinigen "opgelost" zodat ze door het oliefilter eruit gefilterd kunnen worden. De juiste tandwielkast olie voor een tandwielkast zonder filter zal verontreinigingen doen "samenklonteren" zodat ze naar de bodem zakken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vreemd antwoord.
Manual heeft ie zoals op de foto te zien, en het type is ook niet het probleem.
Maar dit is wel de manier om toekomstige forum bezoekers direct al een minder warm gevoel te geven.

Wij kennen Arie inmiddels wel, af en toe gebruikt ie wat, dan komt ie een beetje vreemd over. Wat het precies is zijn we nog niet achter. Kan ook een overdosis duimpjes of E++ zijn.

De essentie van z’n antwoorden is soms niets mis mee. Eerst maar bijwerken die tandwielen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2024 12:50 Vreemd antwoord.
Manual heeft ie zoals op de foto te zien, en het type is ook niet het probleem.
Maar dit is wel de manier om toekomstige forum bezoekers direct al een minder warm gevoel te geven.

Wij kennen Arie inmiddels wel, af en toe gebruikt ie wat, dan komt ie een beetje vreemd over. Wat het precies is zijn we nog niet achter. Kan ook een overdosis duimpjes of E++ zijn.

De essentie van z’n antwoorden is soms niets mis mee. Eerst maar bijwerken die tandwielen.
hou het maar op ontwenningsverschijnselen.. ben net gestopt met roken.. :lol:

Maar de TS gaf zelf aan
Mrmet schreef: 15 mei 2024 11:36 Ik kan dit type draaibank al nergens terugvinden op internet, laat staan onderdelen hier voor.
en als je op 't typenummer gaat zoeken, en niet op het merk Ferm... dan komt er al wat bovendobberen in de Google Vijver...

Conclusie.. 't is geen Ferm.. wat staat er eigenlijk op de Manual?.. dat het wel een Ferm is?..
of staat er helemaal geen merk op?
Mrmet

Bericht door Mrmet »

Bedankt voor jullie reacties.
Ben ook al eens eerder op een Herless gestuit, zo een is het namelijk:
Afbeelding

In de manual staat verder geen merk, op de draaibank zelf staat Ferm.

De tandwielen zijn niet alleen op de zijkant beschadigd, het hele loopvlak is hol geworden.
Ze geven ook best wat speling.
Heb standaard module 2 wielen besteld, eens kijken of de tandhoek een beetje overeen komt.
Deze wielen grijpen ook in elkaar, verder niet op andere bestaande wielen.

Wat betreft de spanning op de lagers van de hoofdspil.
Hoe bepaal ik het beste hoeveel deze moet zijn?
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Mrmet schreef: 15 mei 2024 14:03 Wat betreft de spanning op de lagers van de hoofdspil.
Hoe bepaal ik het beste hoeveel deze moet zijn?
Zitten er gewone kogellagers in, dan is er niets te stellen. Gewoon de moer(en) stevig vast draaien.

Als er kegellagers of hoekcontact lagers in zitten, kun je de voorspanning zo instellen dat er geen speling op de spindel zit. Met de moer kun je heel gemakkelijk, zonder veel kracht te zetten, heel veel voorspanning geven. Dan slijten de lagers snel en wordt alles ook warm. Zelf draai ik de moer met de hand, zonder gereedschap, hand vast (kost geen kracht) en dan is de spindel spelingsvrij. Als ik aan de spindel draai (motor los, overbrenging los) dan draait e.e.a heel soepel zonder zwaar punt.
Let op bij het borgen van de moer met de 2e moer. Dan kun je, afhankelijk van de speling op de moer, bij het borgen de voorspanning flink verhogen. Daarom na het borgen controleren of de voorspanning nog goed is. Zelf gebruik ik een "gespleten" moer waarbij je met 2 boutjes de moer kunt borgen. Daarmee veranderd de voorspanning niet als je de moer borgt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

hfjbuis schreef: 15 mei 2024 15:06 Als er kegellagers of hoekcontact lagers in zitten, kun je de voorspanning zo instellen dat er geen speling op de spindel zit. Met de moer kun je heel gemakkelijk, zonder veel kracht te zetten, heel veel voorspanning geven. Dan slijten de lagers snel en wordt alles ook warm. Zelf draai ik de moer met de hand, zonder gereedschap, hand vast (kost geen kracht) en dan is de spindel spelingsvrij. Als ik aan de spindel draai (motor los, overbrenging los) dan draait e.e.a heel soepel zonder zwaar punt.
Dat is Natuurlijk ook afhankelijk van de opstelling van de Lagers.. een Tandemopstelling kan, maar dan moet er een enkelrijig groefkogellager bij om de positionering te regelen,
normaliter heb je een X of een O opstelling, (kort gezegd, "X benen of O Benen", als de lagerkooien ernaar buiten uitgenomen kunnen worden, dan spreken we van een O opstelling, anders is het een X opstelling.
Over het algemeen wordt een O-Opstelling gebruikt, de Spindel kan dan uitzetten en komt dan wat losser te staan, voor't mooie moet je dan ofwel de boeken in.. als je een goede manual hebt staat daar een "waarde of indicatie" voor de Voorspanning in..
anders.. op gevoel stellen, en dan leeg laten draaien, tot ie op temperatuur is, en dan kijken/meten wat 't is als ie warm is..

Afbeelding

(bij mijn motorfiets staan de lagers op de Krukas in een X opstelling, maar het carter zet meer uit dan de Krukas, bij koude motor 0.15mm voorspanning, wan't t carter is dan op zijn smalst.. als ie op temperatuur is.. dan is't goed.. )
Mrmet

Bericht door Mrmet »

Dag,
Ik heb de tandwielen besteld en af laten draaien (mijn eigen draaibank ligt natuurlijk uit elkaar).
Alleen waar ik dat heb laten doen heeft ziet er een beetje tegen op om die kleine spiebanen er in te maken. Dit kan natuurlijk niet met een standaard broots.
Zou het ook werken om de spiebaan er niet in te maken en gewoon met een goede loctite de boel te bevestigen?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Mrmet schreef: 13 jul 2024 07:11 Dag,
Ik heb de tandwielen besteld en af laten draaien (mijn eigen draaibank ligt natuurlijk uit elkaar).
Alleen waar ik dat heb laten doen heeft ziet er een beetje tegen op om die kleine spiebanen er in te maken. Dit kan natuurlijk niet met een standaard broots.
Zou het ook werken om de spiebaan er niet in te maken en gewoon met een goede loctite de boel te bevestigen?
Wat zeker zou helpen is iemand vinden die de spiebaantjes er zo even in jast.. waar woont je machine?.. als't niet al te ver is voor je.. en je hebt een "bescheiden aantal" tandwielen, dan knoop ik ze hier een keer op de Brother HS-100, en dan "knetter" ik de spiebaantjes er zo in.. da's nie heel spannend zeg maar..
Mrmet

Bericht door Mrmet »

Denk dat het ook een stukje tijd is en die verdelen tussen productie werk en hobby zoals dit.
Ik woon in de buurt van Veenendaal, dat is naar jou toe nog wel een stukje rijden zag ik.
Het gaat om de tandwielen van de eerdere foto, 3 stuks.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

"tante post" doet ook wonderen..'t enige is dat ik het of op moet halen op 't postagentschap hier ter plaatse, of dat ik het bij mijn ouders moet laten bezorgen.. anders komt het niet aan..
dat is de ellende van PostNl hier..

Maar die spiebaantjes.. da's de moeite niet om ze te vonken.. 3 stuks?.. als de naven allen even groot zijn, en de tandwielen stapelbaar, dan kan ik ze ook gewoon bovenop elkaar in de machine klemmen, en van alle 3 in één keer die spiebaan erin fietsen..
JanSr

Bericht door JanSr »

Mrmet schreef: 13 jul 2024 07:11 Alleen waar ik dat heb laten doen heeft ziet er een beetje tegen op om die kleine spiebanen er in te maken. Dit kan natuurlijk niet met een standaard broots.
Dat begrijp ik niet. Brootsen heb je in allerlei spiebaanmaten. Hoe breed zijn die spiebaantjes?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Maakt toch niet meer uit, als Arie ze er in maakt is het probleem toch opgelost.
Plaats reactie