Draaibank motor vervangen voor variabel.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Stefan91

Re: Draaibank motor vervangen voor variabel.

Bericht door Stefan91 »

De a8 is op voorraad. De handleiding had ik gevonden maar kom er niet echt uit wat ik dan precies nodig heb. Een potmeter die 0 tot 10 volt regelt volstaat? En een losse 24volt voeding heb ik ook nodig? Draairichting en aan uit kan gewoon met een schakelaar, of is hier wat apparts voor nodig?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Het kan allemaal wel, maar wanneer je er echt geen kaas van gegeten hebt raad ik je toch aan om iemand die wel die kennis heeft in de arm te nemen, een foutje is zo gemaakt, en als je dan je driver opblaast zou dat heel erg jammer zijn, je bent zeker de eerste niet die in een paar seconden voor vele honderden Euro's in rook ziet opgaan. Ik zou je best willen helpen, maar heb de komende maanden echt geen tijd, ik ben al vele weken bezig om mijn schuurtje een klein beetje op orde te krijgen, en dat zal nog wel vele weken zo blijven denk ik.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Stefan91 schreef: 08 jun 2024 09:03 En een losse 24volt voeding heb ik ook nodig?
De A8 heeft een interne 24V voeding die je kunt gebruiken om de inputs (Enable, CW/CCW) te sturen. Kijk op pagina 47 van de handleiding.
Stefan91 schreef: 08 jun 2024 09:03 Een potmeter die 0 tot 10 volt regelt volstaat?
Voor het aansturen van het toerental kun je een potmeter gebruiken. Letop, de driver ingang is gemaakt voor -10V..+10V. Boven de 12V gaat hij kapot. Je kunt probleemloos een potmeter met 5V gebruiken. De driver heeft een interne 5V uitgang, tabel 4.11 van de handleiding, pagina 50. Met de "electronic gear ratio" stel je de "gevoeligheid" van de potmeter in.

Op pagina 64 staat een voorbeeld de bedrading voor de "Speed mode" met gebruik van externe voeding.

Een servo moet je tunen, zeker bij een draaibank. Handmatig tunen gaat, maar dat is (weet ik uit ervaring) zeer bewerkelijk. De duurdere merken hebben meestal tuning software. Dat maakt e.e.a. een heel stuk eenvoudiger. Ook tuning software laat het wel eens afweten. Vraag voor de software voordat je bestelt.
Vaak heeft de servo een aantal tuning presets die je kunt proberen. Deze driver heeft ook een interne tuning. Pagina 235 van de handleiding.

N.B. Speling op de aandrijving (tandwiel overbrenging) en hoge rotatie massa's (klauwplaat) maken tunen lastig.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Stefan91

Bericht door Stefan91 »

Bedankt voor de info. Ik ga maar eens nadenken wat ik ga doen. Servo lijkt me erg mooi maar is niet zo eenvoudig blijkbaar. Maar een betere optie is er niet denk ik. Of toch?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Stefan, geen idee waar je draaibank woont, maar er is vast wel iemand bij je in de buurt die je kan en wil helpen, geef je woonplaats door en wellicht reageert er iemand.
Stefan91

Bericht door Stefan91 »

In haaksbergen bij enschede staat mijn draaibankje.
Die 400 volt motor lijkt je geschikt kwa vermogen en koppel?
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

heb je een pb gestuurd
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Stefan91

Bericht door Stefan91 »

Geantwoord😉
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Leuk dat jullie mailtjes uitwisselen, maar mogen wij ook meegenieten?
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Natuurlijk Benkr. Omdat in de berg servo's en toebehoren die ik van jouw heb overgenomen ook een werkende 4Kw set zat heb ik dus mijn gloednnieuwe 2.6kw servoendriver 'á la Benkr" over. Dat zou dus mogelijk passen bij Stefan. Was nog wel de vraag of de motor voldoende koppel heeft bij laag toerental om draad te snijden.. Misschien weet jij dat Benkr ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Stefan91

Bericht door Stefan91 »

Inderdaad die vraag bestaat nog wel. Misschien wel goed op te lossen met een wisselbare overbrenging.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Geen idee, ik heb eigenlijk nooit draad gesneden op mijn draaibank op een enkele keer na op de Emco Compact 8, en dat was in Aluminium dus niet zo heel spannend.
Maar ik heb op de AI de 4 voudige riemwielen laten zitten met het idee dat ik altijd als dat nodig zou zijn ook nog de riem kon verleggen, maar in de praktijk heb ik dat dus nooit gedaan.
En hoe vaak ga je draad snijden van echt grote diameters?
En zou dat ook niet kunnen met een beetje minder aanzet?
Stefan91

Bericht door Stefan91 »

Ja ik denk dat het ook wel gaat en heel veel ga ik het niet gebruiken denk ik, maar je weet nooit. Ik wil in elk geval verschillende overbrengingen voorzien voor het geval dat.
Weinig aanzet word het toch dus denk dat ik me zorgen maak om niks :lol:
Stefan91

Bericht door Stefan91 »

Vanavond op bezoek geweest bij Andre.
Na een goeie kop koffie en een demonstratie van de motor heb ik deze overgenomen van Andre. Kan ik gaan nadenken over de plaatsing en de aandrijving wat er tussen komt. In de tussentijd eerst de rest van de draaibank schoonmaken, repareren en aanpassen. Dus word vervolgt, iedereen bedankt voor de hulp en Andre nogmaals bedankt👍
Plaats reactie