Raar geslepen beitels

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Herman1973

Raar geslepen beitels

Bericht door Herman1973 »

Ik heb een aantal gebruikte beitels en een aantal zijn appart geslepen. Omdat het er niet 1 is maar 4 vroeg ik me af waarom dit gedaan is.

Er is volgens mij vooral hout op de draaibank verwerkt dus misschien daar voor.
Bijlagen
20240731_113721.jpg
Mcgyver

Re: Raar geslepen beitels

Bericht door Mcgyver »

Ik denk dat ik een idee heb,

Standaard uit de doos hebben de beitels maar een beperkte spaan hoek, voor sommige materialen wil je juist dat de beitel iets "scheppender" is.
In plaats van het hele vlak schuiner te slijpen is het soms handig om een holletje in het vlak te slijpen.
Zo heb je wat je wil, een beitel met een grotere spaanhoek, maar je bent een stuk minder lang aan het slijpen.

Voor metalen kan zo'n holletje er ook wel voor zorgen dat de spaan mooi van de beitel afrolt.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Herman1973

Bericht door Herman1973 »

Ok bedankt,
Deze zijn dus nog bruikbaar voor staal, aluminium of messing.
Of is het een kwestie van proberen?
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Ik zou ze wel weer een beetje een opfrisbeurt geven maar zoals ze er nu uitzien, zou ik zeggen aluminium, kunststof, staal zou ook nog kunnen, maar niet voor messing. daar is de spaanhoek veel te groot voor.

En inderdaad, proberen kun je zeker doen, leer je gelijk van wat wel of niet lekker werkt.
Als je gaat slijpen, doe dit met dit soort beitels niet op je Witte (CBN) steen maar neem een slijpsteen voor widia (vaak groen gekleurd) of neem een diamand schijf.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zie er zo snel niets raars aan nee.. inderdaad een groefje om de spaanhoek te vergroten, en een spaanbrekertje te maken..

even opfrissen.. en gebruiken!..
Ik kan even niet goed zien of het gesoldeerd hardmetaal is.. ik denk het haast wel.. als je dat spul gaat slijpen, is het een goed idee om de stofzuiger erachter te zetten, of een mondkapje (minimaal) te dragen.. omdat het slijpstof van Hardmetaal niet het meest gezonde spul is..
Plaats reactie