Kleine CNC draaibank:

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur

Kleine CNC draaibank:

Bericht door hfjbuis »

Ik kwam deze CNC draaibank tegen op reddit. Ziet uit als een kickstarter project met een prijskaartje van zo'n $6500 ex verzenden. Mij is niet duidelijk of daar ook nog belastingen en invoerrechten bijkomen.
https://www.rowndcnc.com/de
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Re: Kleine CNC draaibank:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Was er ooit niet een onderzeeboot die ze met een gameboy bestuurden? :lol:

Maar verder zijn het mooie plaatjes.
Concept is eigenlijk ook best mooi, volgens mij alu gegoten frame.
Wat je met die 4e as gaat kunnen zal afwachten zijn.
Waarom is die site eigenlijk in het Duits? Misschien toch een afstudeer project van een Duitse universiteit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 sep 2024 09:56 Waarom is die site eigenlijk in het Duits? Misschien toch een afstudeer project van een Duitse universiteit.
Ergens op reddit staat dat het een Turkse startup is, maar dan heb ik niet kunnen verifiëren. Duits en Engels talige sites bereiken een groter publiek en wekken meer vertrouwen dan een site in het Turks.

Er staat een nauwkeurigheid van 0.02 mm genoemd met een 4 voudige ATC. Dat is niet praktisch voor een universele machine.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

hfjbuis schreef: 04 sep 2024 10:11 Er staat een nauwkeurigheid van 0.02 mm genoemd met een 4 voudige ATC. Dat is niet praktisch voor een universele machine.
Wat is daar niet praktisch aan?
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 sep 2024 11:23
hfjbuis schreef: 04 sep 2024 10:11 Er staat een nauwkeurigheid van 0.02 mm genoemd met een 4 voudige ATC. Dat is niet praktisch voor een universele machine.
Wat is daar niet praktisch aan?
0.02 mm nauwkeurigheid is 0.04 mm in draai diameter. Daar kun je geen passing mee draaien.
Met maar 4 tools moet je vaak tools in de ATC wisselen. Dat maakt serie werk "in een opspanning" tijdrovend.
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

hfjbuis schreef: 03 sep 2024 23:15 Ik kwam deze CNC draaibank tegen op reddit. Ziet uit als een kickstarter project met een prijskaartje van zo'n $6500 ex verzenden. Mij is niet duidelijk of daar ook nog belastingen en invoerrechten bijkomen.
Komt het van het buitenland betaal je altijd BTW aan de grens behalve als je zelf een bedrijf bent en het komt uit de EU ( intracommunautaire levering)

maar goed, voor dat geld kun je er bijna 2 zelf bouwen die beter zijn waarbij je het maken van de onderdelen volledig uitbesteed

Moeilijke onderdelen zoals de spindel kop, de wisselaar kun je gewoon kant en klaar los kopen

Goede nauwkeurige (mini) kogelomloopspillen nauwkeurigheid C2 of C3 met voorgespannen moer (geen backlash) kun je
op ebay kopen bij deze zaak (die al heel lang goed zaken doet, --> 100% positive Bewertungen 46.650 Artikel verkauft)

Of laten maken in China, ik heb meerdere keren preciesie mini kogelomloopspillen laten maken en de kwaliteit was over het algemeen goed tot zeer goed, hoewel je soms een spindeltje kreeg met wat "ruis" omdat er rommel in terecht was gekomen. Kwestie van uit elkaar halen en schoonmaken.

Je kunt ook een kleine Chinese draaibank kopen vanaf €2,056.39

Eentje die er best wel goed uitziet voor €4,021.38

En en heuse Taiwanese voor 5483,70

Als ik zelf een Chinese zou kopen dan bij Sumore, die bestaan al heel lang

Daar heb je voor rond de 3000 euro plus iets van 600 euro verzend (schatting container plus binnenlands vervoer) en plus BTW

zoiets moois

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 04 sep 2024 13:24, 8 keer totaal gewijzigd.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Vergelijken met prisma bed en zwaluwstaart dwarsgeleiding slaat nergens op.
serum

Bericht door serum »

Website bekeken, zou een 'epilepsie, opgelet' waarschuwing voor moeten zitten . Duidelijk meer geent op de UI dan op de hardware. Zal vast een markt voor zijn. Instatok-short-hit.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

ROWND... ja.. ik heb ze ook gezien.. heel kort..
één woord.. : "AARGH!!" (en 2 leestekens)

een EMCO Compact 5 met een modernere besturing is veel, VEEL nuttiger, daar heb je al 6 gereedschapsposities
X-Box Controllers horen daar waar ze voor bedoeld zijn.. aan een X-Box..

Nou heb ik zelf zo'n EMCO Compact 5, dus is dat natuurlijk voor mij "Prediken voor eigen parochie" maar goed.. ik draai alles wat los en vast zit op mijn "Vijfje" (volgens THO de Ridder, de Importeur van EMCO, is't vijfje, "dat schoolbankje" bedoeld voor Non-Ferro.. maarja.. Titanium is ook non-Ferro :lol: )
Alleen Gehard staal heb ik nog niet geprobeerd..

Wat kun je verwachten van een "Vijfje" met, laten we zeggen EdingCNC erop?.. Nou...omdat je macro's kan maken.. was mijn Vijfje in eerste instantie vergelijkbaar met een Fagor 8050 besturing, alleen had ik de Contour programmeer optie niet.. daar moet ik nog eens over nadenken hoe ik dat kan maken..
Maar.. standaard bewerkingen zoals vlakken, langsdraaien, Chamfers, Fillets, Groeven steken, en boren daar kun je zo een macrootje voor inknopselen, en daarmee kun je al heel veel doen..

Momenteel begint het meer en meer op Heidenhain te lijken.. maar dat komt doordat ik een nieuwe Macro geschreven heb, en een Editor die buiten EdingCNC werkt, maar wel "Verbonden is" met EdingCNC
Verder!.. Ik weet het.. ik ben niet heel snel geneigd om CAM te gebruiken, maar hoe vaak komt het niet voor dat je een simpel onderdeeltje nodig hebt?.. Die typen je bewerking voor bewerking in aan de machine.. en "Wat is CAM?" CAM is Computer Aided Manufacturing.. wat nu als die functie in de besturing zit?.. al dan niet zelf geschreven?..

't is wel leuk dat die machine spindel orientatie heeft.. zodat je kartels kan frezen.. en schroefdraden dus ook.. (kwestie van je Freesmotor in de lengte zetten)

Wat ook leuk is.. 't uiterlijk van de machine.. die ziet er wel gelikt uit.. maar ach..

24899

met een oude EMCOtronic TM02 kast, of zelf wat laten snijden en zetten heb je al snel dit, met een console waarmee je dus gewoon aan de machine je CAM kan doen..(want een inteligent systeem om aan de machine te programmeren is ook CAM)

Verder.. Kun je met een beetje kunst en vliegwerk elke draaibank wel CNC maken, en dan heb je vrije keus voor besturing, en met een klein wormwielkastje (DamenCNC V30) kun je zelf ook wel een wisselaar maken.. (voor draaibankjes formaatje EMCO5)
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Kawarider heeft er nog eentje staan, omgebouwd naar Masso controller.
Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat die te koop is voor de liefhebber.
FSSF

Bericht door FSSF »

Arie Kabaalstra schreef: 04 sep 2024 15:00 ROWND... ja.. ik heb ze ook gezien.. heel kort..

Wat was er mis mee?

Roepen dat je voor dat geld een oude machine zelf kan ombouwen of dat je er een chinees voor kan halen... Tsja, zo kun je elk product vooraf wel afbranden.

Mits alle functionaliteiten, vierde as, moderne besturing/software goed werkt, is zelf maken voor dat geld lastig haalbaar. Zeker om alle mogelijkheden in de software te implementeren.
Dat is denk ik hierbij ook een beetje de vraag of dat goed gelukt is om alles eenvoudig werkend te krijgen zoals de wisselaar, inmeten van gereedschappen, vierde as, laser module, verschillende controllers, etc.

Op het eerste gezicht vind ik het een mooi uitziend apparaat, de mogelijkheid tot Xbox controllers te kunnen gebruiken e.d. vind ik echter ook hoogst onzinnig en wat afbreuk doen aan het product.

Edit: Playstation controller, dán is het wel oke. :lol:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Ze schrijven over een 4 voudige ATC.. maar wat je in de Video ziet is een EMCO wisselaar.. 2 x 3 posities.. 3 Buitendraaigereedschappen, 3 boorgereedschappen.. niet het meest optimale, maar goed genoeg om een Horloge kast te kunnen draaien..Weet ik uit ervaring..

Maar als ik dergelijke discrepanties tegenkom.. dan ben ik al heel snel geneigd om die site heel snel weer dicht te klikken..

Code: Selecteer alles

Als ik zelf een Chinese zou kopen dan bij Sumore, die bestaan al heel lang
Nou... ik heb even op die site gekeken.. even ja.. ik heb zo'n draaibankje.. maar dan zonder CNC, en ik weet dat die dingen met een klein beetje moeite veeeeel netter om te bouwen zijn..
sowieso vind ik het een Absolute GRUWEL om handwielen op een CNC machine te zien.. daar krijg ik "Flex-neigingen" van
http://www.sumore.com/english/cp-view.asp?id=55

Herman Buitelaar verkocht deze als HBM C1 of C2.. wil ik even van af zijn.. 'k heb zo'n ding.. en is ie;t geld waard?.. Nee.. momenteel mishandel ik hem als Slijpmachine.. van de Noniusringen kun je niet op aan.. en het is ook een rare spoed spindels.. niet de moeite waard om te CNCen.. ja.. ik was het ooit wel van plan.. tot ik voor 1000,- een werkende EMCO Compact 5 kon kopen..
Die machine heeft inmiddels meer opgeleverd dan wat ie me ooit heeft gekost.. en dat kan ik van dat HBM Bankje niet zeggen..
Arie Kabaalstra
Contacteer:

FSSF schreef: 05 sep 2024 10:06
Arie Kabaalstra schreef: 04 sep 2024 15:00 ROWND... ja.. ik heb ze ook gezien.. heel kort..

Wat was er mis mee?
't filmpje.. daar kreeg ik jeuk op onbereibare plaatsen van.. een X-Box Controller op een CNC machine?.. WTF?..
verder.. waar is het toetsenbord?.. hoe kun je dingen instellen ?.. moet dat allemaal via de PC?.. proberen ze hier een 3Dprinter interface te maken voor een Draaimachine?.. schiet niet op..

Qua constructie zal het allemaal wel redelijk kloppen.. al is de keuze voor Alu in mijn optiek niet de juiste.
Maar het belangrijkste.. Je kunt aan de machine niets even makkelijk instellen, laat staan even snel iets aan de machine programmeren.. Dus.. je moet ALLES via de CAM doen..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Arie Kabaalstra schreef: 05 sep 2024 10:21 Qua constructie zal het allemaal wel redelijk kloppen.. al is de keuze voor Alu in mijn optiek niet de juiste.
Maar het belangrijkste.. Je kunt aan de machine niets even makkelijk instellen, laat staan even snel iets aan de machine programmeren.. Dus.. je moet ALLES via de CAM doen..
Dit is duidelijk voor een jongere generatie, die wel gewend zijn met game controllers te werken en alles met CADCAM te doen. (dus daar hoort Arie niet bij. ;-) En ik ook niet. :mrgreen: )

Het valt me wel altijd op dat dit soort projecten meer aandacht aan de UI geven en ontwikkelwerk in appjes stoppen dan in het proberen de boel commercieel aantrekkelijk te maken.
Maar waarschijnlijk begrijp ik het niet, die appjes en UI lijken voor de beslissende investeerders het juist heel goed te doen.
(ik noemde dat vroeger 'verkoop grafiek', waardoor Heidenhain groot is geworden, terwijl ze echt niks meer boden dan anderen.)
Zou me niets verbazen als dat ding het best leuk gaat doen. En Turks fabricaat? In Turkije worden heel veel goede machines en apparaten gebouwd, dus daar heb ik ook nog wel vertrouwen in. Worden ook veel machine onderdelen voor Europese (lees West Duitse) fabrikanten gemaakt.
Plaats reactie