De besturing is dood, Lang leve de (nieuwe) besturing.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Stephan
Contacteer:

De besturing is dood, Lang leve de (nieuwe) besturing.

Bericht door Stephan »

Allen,

Helaas is mijn trouwe EMCOTURN T1 besturing overleden. De besturing staat op een Emco 140 en ondanks de hoeveelheid reserve onderdelen die ik heb liggen (drivers enzo) krijg ik hem niet meer aan de praat. In mijn beleving is bij mijn machine de "rek" van de besturing er uit en word het tijd voor een nieuwe besturing. Er komt een 5 Kw draaistroommotor op en closed-loop steppers. Voor de turret aansturing ben ik nog niet uit stepper of origineel laten.

Wat mij op valt is dat er veel smaken zijn kwa besturing maar de meeste zijn echt bedoelt voor frees machines en kunnen ook een beetje draaien. En wat ik wil is een dialoog besturing voor de meeste simpele draai bewerkingen. Cam heb ik ook maar overkill voor een simpel astapje met een schroefdraadje er op (moet nu wel bij de T1 besturing).

Op mijn freesmachine (maho sk250) zit een CSlab met mach3 en daar ben ik niet super tevreden over, het werkt goed maar niet goed /snel genoeg ( als ik de voeding dichtdraai duurt het even voordat deze reageert en dat vind ik super vervelend).

De ombouw mag best een paar knaken kosten als het maar goed is.

de vraag: welke besturing heeft een goed werkende dialoog voor draaien aan boord en wat zijn jou ervaringen of waar kan ik kijken / voelen.

graag geen eding mach linux oorlog maar liever wat feiten / ervaringen. Ik kom graag langs om eventueel te komen kijken
benkr
Donateur

Re: De besturing is dood, Lang leve de (nieuwe) besturing.

Bericht door benkr »

Stephan schreef: 30 sep 2024 14:15 Op mijn freesmachine (maho sk250) zit een CSlab met mach3 en daar ben ik niet super tevreden over, het werkt goed maar niet goed /snel genoeg ( als ik de voeding dichtdraai duurt het even voordat deze reageert en dat vind ik super vervelend).
Dit verschijnsel ken ik, Mach3 met Pokeys heeft precies hetzelfde. Het ligt aan de instelling van de look-ahead, als je de feed terugdraait dan wordt hoe dan ook wat er in de look ahead zit nog afgewerkt, ik geloof dat de look ahead standaard op 20 regels staat, door die instelling kleiner te maken kun je dit beïnvloeden, maar een heel kleine look ahead brengt weer andere onhebbelijkheden naar voren, het is niet voor niets dat ze dit verzonnen hebben.
Look ahead vind je in de general config, een beetje rechts boven het midden.

Ik zelf ga beginnen met Eding, geen idee wat daar de voor- en nadelen van zijn, dat ga ik vanzelf ervaren.
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Weet niet of het wat voor je is maar kijk hier eens naar,
https://www.rocketronics.de/en/els/
Stephan
Contacteer:

Bericht door Stephan »

Gelukkig ben ik niet de enige met de vertraging maar is het "normaal". Kan iemand vertellen of dit bij eding ook het geval of niet?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je bent welkom in mijn werkplaats om het uit te proberen.. 'k heb 2 EdingCNC gestuurde machines bedrijfsklaar staan.. de Beagle, en de EMCO Compact 5 CNC
Blijkbaar is mijn onderschrift ineens verdwenen.. hoe dat kan?.. 25468
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Ik zou eens naar Centroid kijken. Zelf geen ervaring mee, maar het lijkt toch wel de meest profi optie te zijn van alle DIY besturingen.
Ben zelf opzoek naar iets van een Emco 140 om omte bouwen, en ga dan sowieso voor Centroid.

Deze Duitsert doet echt mooie dingen met Centroid:
https://www.youtube.com/@TheSuntravel

Eding heeft geen dialoog besturing, of je moet zelf aan de gang met macro's.
Vertraging bij aanpassen van de voeding heb ik bij Eding niet opgemerkt, feed hold is ook vrijwel direct.
Heb Eding op 2 freesmachines, het doet wat het moet doen qua basis functies, maar om een profi, semiprofi machine om te bouwen zou ik het niet overwegen.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

P1-Engineering schreef: 01 okt 2024 21:38 Heb Eding op 2 freesmachines, het doet wat het moet doen qua basis functies, maar om een profi, semiprofi machine om te bouwen zou ik het niet overwegen.
En waarom dan niet?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 02 okt 2024 03:45
P1-Engineering schreef: 01 okt 2024 21:38 Heb Eding op 2 freesmachines, het doet wat het moet doen qua basis functies, maar om een profi, semiprofi machine om te bouwen zou ik het niet overwegen.
En waarom dan niet?
Omdat jij toch ook liever een chinese fanuc kloon gebruikt.
Welke was dat ook alweer? Heeft die specifieke draai dialoog mogelijkheden?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Stephan
Contacteer:

Bericht door Stephan »

Ik ben bij hardware cnc, leverancier van centroid geweest. Super goed ontvangen en goede uitleg. Ze hadden alle tijd voor mij en mijn vader. Mijn complimenten.

Het is zeker een zeer goede kandidaat maar het kost nogal een paar stuivers.

Ook ben ik in de zomervakantie effe bij Arie wezen kijken (we stonden 15min verderop op de camping) ook super fijn ontvangen. Heelveel gezien en geleerd, Arie nogmaals bedankt voor je goede uitleg en tijd.

Maar ik weet het gewoon nog niet en dacht misschien kunnen jullie mij nog iets verder helpen. en zijn er andere dingen waar ik nog niet van op de hoogte ben.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

hugo stoutjesdijk schreef: 02 okt 2024 10:04 Omdat jij toch ook liever een chinese fanuc kloon gebruikt.
Welke was dat ook alweer? Heeft die specifieke draai dialoog mogelijkheden?
Dat is toch geen reden zeker......
SZGH, die heeft inderdaad een aantal functies aan boord. Maar als Centroid al te duur is, dan gaat het nog wel lastig worden. Lekker bij Mach blijven zou ik zeggen!
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

andrefc101 schreef: 02 okt 2024 03:45
En waarom dan niet?
Geen full closed loop, feedback van servo encoders, of mogelijkheid om bijvoorbeeld analoge servo's aan te sluiten.
Voor draaibank zou ik zelf minimaal een C-as en liefst ook een Y as willen.
Geen ingebouwde probing functies.
Voor draaien geen specifieke functies.
Maar 99 tools vind ik te weinig, geen mogelijkheid voor slijtage bijhouden

Begrijp mij niet verkeerd, Eding werkt hartstikke mooi maar is qua functies toch wel stil blijven staan tov de concurrentie.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 02 okt 2024 21:36 Geen ingebouwde probing functies.
Voor draaien geen specifieke functies.
Maar 99 tools vind ik te weinig, geen mogelijkheid voor slijtage bijhouden
Geen ingebouwde Probing functie.. en dan denk ik.. "nou en?" want een probing functie is niet de moeilijkste.. je doet een G38.2 en dan ga je of parameters vergelijken, of verreken.. da's nou niet bepaald Rocket Science..
Een basale Draaimacro is ook niet het meest ingewikkelde.. en met een dialoog eraan waarmee je de parameters met LOGMSG naar een bestandje schrijft.. kun je best wel spectaculaire dingen bereiken..

99 tools is inderdaad niet heel veel.. maar ook zeker niet weinig.. een groter bezwaar is dan dat EdingCNC momenteel niet standaard de Txxxx format heeft voor Toolchanges.. waarbij de eerste 2 Cijfers de positie op een wisselaar zijn en de laatste 2 de Offset ofwel het gereedschapnummer..

Dat laatste is wat FANUC en EMCO standaard wel hebben.. 'k heb op mijn EMCOturn 120 ook maar 99 gereedschappen.. en die tabel is nu 30% vol.. hoe doe ik dat met al die tools met slechts 8 posities op de wisselaar?.. T0330 is mijn 0.5 mm centerboortje, T0526 en T057 zijn beiden dezelfde beitel met 2 verschillende orientaties.. die kan ik zo oproepen.. steekbeitel links en rechts..

Wat de slijtage betreft. Delta X en Delta Z zijn daarvoor bedoeld..

'k zit momenteel een beetje tot over mijn oren in het werk.. vanmorgen een spoedklus en morgen weer een.. maar.. in de achtergrond ben ik nog met wat dingen bezig..
Blijkbaar is mijn onderschrift ineens verdwenen.. hoe dat kan?.. 25468
Stephan
Contacteer:

Bericht door Stephan »

Verkeerd begrepen of geschreven, Centroid is inderdaad niet de goedkoopste, maar beter een "dure" die voldoet aan mijn eisen dan een "goedkope" waar ik elke keer weer irritaties van krijg.

Hoofd uit uitgangspunt is dat hij betrouwbaar moet zijn en het liefst het over 15 jaar nog probleemloos doet. En denk ik dat dat een centroid besturing gaat worden dan kost het maar even veel geld. Het is niet anders.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Ik denk dat dat een prima keuze is 👍
Plaats reactie