Emco Maximat Super 11
Moderator: Moderators
Emco Maximat Super 11
Vorige week een Emco Maximat Super 11 op de kop kunnen tikken van een nalatenschap. Draaibank ziet er nog in prima staat uit, maar ik stel een probleem vast met de hoofd/noodschakelaar. Wanneer ik deze in werking stel (naar rechts draaien) dan springt hij na een tijdje terug naar de 0'stand.
Heb de knop al eens gedemonteerd maar zie niets abnormaals. Deze knop is verbonden met een staaf naar een onderdeel achteraan de machine (zie foto) en volgens mij moet het probleem zich daar situeren. Voor het ogenblik verkrijg ik géén 'klik' meer wanneer ik naar rechts draai. Weet niet precies hoe dit onderdeel noemt en hoe ik dit probleem het best kan oplossen.
Heb de knop al eens gedemonteerd maar zie niets abnormaals. Deze knop is verbonden met een staaf naar een onderdeel achteraan de machine (zie foto) en volgens mij moet het probleem zich daar situeren. Voor het ogenblik verkrijg ik géén 'klik' meer wanneer ik naar rechts draai. Weet niet precies hoe dit onderdeel noemt en hoe ik dit probleem het best kan oplossen.
Re: Emco Maximat Super 11
Dat klinkt als de werkschakelaar die er voor zorgt dat na stroom uitval, de machine niet gaat draaien als de stroom weer hersteld wordt. Vaak is deze schakelaar gekoppeld aan andere beschermingen zoals de klauwplaat bescherming. Als die openstaat (of kabel breuk), kun je de motor ook niet inschakelen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Eh, ik zie geen foto..
Draaibank werkte wel toen je hem ophaalde ?
Begint de motor wel te draaien ?
Machineaansluiting op 1x230Vac of 3x400Vac, krachtstroom ?
Maak ook even een foto, en plaatsen...., van de inhoud van de kast waar de as door/inloopt.
Draaibank werkte wel toen je hem ophaalde ?
Begint de motor wel te draaien ?
Machineaansluiting op 1x230Vac of 3x400Vac, krachtstroom ?
Maak ook even een foto, en plaatsen...., van de inhoud van de kast waar de as door/inloopt.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Lijkt mij de motor beveiligings schakelaar, thermisch, sluiting, 3 fase niet correct.
Misschien moeten er her en der wat klemschroefjes op draden vastgezet worden.
Of de motor draait niet meer soepel door lang stilstaan en vervuiling.
Misschien moeten er her en der wat klemschroefjes op draden vastgezet worden.
Of de motor draait niet meer soepel door lang stilstaan en vervuiling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Heb al gewerkt met de draaibank, dus ben vrij zeker dat het een probleem is met de beveilingsschakelaar.
Je kunt de spanning meten op de schakelaar tussen U en W. Daar moet 220V op staan.
Overbruggen gaat ook als je R met U en T met W verbind (Schakelaar A1).
Zo te zien is het alleen een werkschakelaar. Er zitten geen beveiligingen tussen omdat 13 met T verbonden is. Dat maakt storing zoeken gemakkelijker.
Na het doorverbinden krijgt de motor schakelaar b1 in ieder geval spanning.
Alle klemmen en schroeven even natrekken zoals gezegd kan helpen. Trek ook aan elke kabel om te zien of die ook wel vast zit. Dat is eigenlijk het eerste wat je moet doen.
Ik zie nergens een zekering zitten, dat had ik wel verwacht. Daar waar de kabel de machine in gaat, kan er toch een zitten, even controleren.
De bekabeling en schakelaars zien er nieuw uit. Blijkbaar is al e.e.a. vervangen. Misschien had de vorige eigenaar ook al problemen. Dan heeft de nieuwe elektra niet geholpen en is de kans groot dat het aan de motor/bedrading ligt.
Overbruggen gaat ook als je R met U en T met W verbind (Schakelaar A1).
Zo te zien is het alleen een werkschakelaar. Er zitten geen beveiligingen tussen omdat 13 met T verbonden is. Dat maakt storing zoeken gemakkelijker.
Na het doorverbinden krijgt de motor schakelaar b1 in ieder geval spanning.
Alle klemmen en schroeven even natrekken zoals gezegd kan helpen. Trek ook aan elke kabel om te zien of die ook wel vast zit. Dat is eigenlijk het eerste wat je moet doen.
Ik zie nergens een zekering zitten, dat had ik wel verwacht. Daar waar de kabel de machine in gaat, kan er toch een zitten, even controleren.
De bekabeling en schakelaars zien er nieuw uit. Blijkbaar is al e.e.a. vervangen. Misschien had de vorige eigenaar ook al problemen. Dan heeft de nieuwe elektra niet geholpen en is de kans groot dat het aan de motor/bedrading ligt.
Als er geen beveiliging in zit, dan is het een mechanisch probleem. Want zijn draaiknop om de machine in te schakelen, blijft niet in zijn werkstand.
Maar: TS had het over een lange stang die door loopt naar achteren. En ik denk dat dat AB is. Maar wat doet AB? Wellicht een mechanische beveiliging?
Maar: TS had het over een lange stang die door loopt naar achteren. En ik denk dat dat AB is. Maar wat doet AB? Wellicht een mechanische beveiliging?
Zolang er spanning op de 220V kabel staat, is de magneet bekrachtigd en moet de werkschakelaar in zijn stand blijven staan.
Als je de magneet niet hoort, wordt de werkschakelaar "niet" bekrachtigd.
Waarschijnlijk niet gerelateerd, maar Elco's hebben niet het eeuwige leven. Het is oude apparaten soms geen slecht idee de Elco's te vernieuwen.
Moet je eerst een plek vinden waar dat nog uit de muur komt ;) Misschien als je heel ver van het elektriciteitshuisje woont.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ik zou vanaf de wcd, stekker, kabel enz, beginnen te kontroleren of er geen wakkel contact zit waardoor dat houd relais afvalt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Registrerende mulitmeter plaatsen over R en Mp aan de ingaande kant van de schakelaar en misschien ook even regelmatig met een IR thermometer de temperatuur van de spoel en schakelcontacten 13 en 14 in de hoofdschakelaar meten. Mogelijk dat die spoel die de schakelaar op moet houden het te zwaar heeft ?
Eerste foto bovenin, zwart ding met spoel.
Volgens schema "a1".
Dit betreft een nulspanningsschakelaar, schakelaar schakelt in en spoel zorgt voor vergrendeling.
Zodra de spanning wegvalt schakelt schakelaar uit.
Dit is een veiligheids ding.
Bedoeling ervan is dat als de spanning wegvalt en weer terugkomt dat de machine niet onbeheerd plotseling beging te draaien.
Schakelaar moet dan eerst weer aan gezet worden.
Zou daar beginnen met meten.
Geef anders even plaats of omgeving op waar de draaibank staat.
Misschien dat er een forumlid in de buurt zit die er even naar wil kijken.
Volgens schema "a1".
Dit betreft een nulspanningsschakelaar, schakelaar schakelt in en spoel zorgt voor vergrendeling.
Zodra de spanning wegvalt schakelt schakelaar uit.
Dit is een veiligheids ding.
Bedoeling ervan is dat als de spanning wegvalt en weer terugkomt dat de machine niet onbeheerd plotseling beging te draaien.
Schakelaar moet dan eerst weer aan gezet worden.
Zou daar beginnen met meten.
Geef anders even plaats of omgeving op waar de draaibank staat.
Misschien dat er een forumlid in de buurt zit die er even naar wil kijken.
Hartelijk dank voor de véle deskundige adviezen! Mijn schoonpa zal morgen het eens uitmeten. Had ondertussen ook een firma aangeschreven die dergelijke schakelaars maakt en volgens hen kan het ook dat het 'veerwerk' of 'sleepkoppeling' versleten is. Offerte: 705 euro!!!!
Ik denk eraan om gewoon een start/stop (noodstop) in opbouw te monteren, mochten we de oorspronkelijke niet kunnen herstellen.
Ik denk eraan om gewoon een start/stop (noodstop) in opbouw te monteren, mochten we de oorspronkelijke niet kunnen herstellen.
Maak anders even een paar duidelijke foto's van "a1" .
Kijk of je een typenummer kan vinden.
Was dat een prijs die Emco er voor vroeg?
Kijk of je een typenummer kan vinden.
Was dat een prijs die Emco er voor vroeg?