Emco Maximat Super 11
Moderator: Moderators
Re: Emco Maximat Super 11
Nee, Emco heeft deze onderdelen niet meer. Draaibank is waarschijnlijk al 30 jaar oud.
Was een offerte van Kraus & Naimer.
Zie op het internet dat men ook identiek dezelfde draaibanken op de markt brachten zonder de hoofd/noodschakelaar.
Gebruik de machine enkel voor privé-gebruik, dus misschien kan ik voorlopig ook die noodschakelaar omzeilen?
Was een offerte van Kraus & Naimer.
Zie op het internet dat men ook identiek dezelfde draaibanken op de markt brachten zonder de hoofd/noodschakelaar.
Gebruik de machine enkel voor privé-gebruik, dus misschien kan ik voorlopig ook die noodschakelaar omzeilen?
Zoiets er op zetten: https://baptist.nl/stationaire-machines ... 7TEALw_wcB
Deze schakelt ook zelf af bij stroomuitval. Je kan er ook nog een extra noodstop aan toevoegen.
Deze schakelt ook zelf af bij stroomuitval. Je kan er ook nog een extra noodstop aan toevoegen.
Zo'n draai werkschakelaar heb ik niet gevonden.
Van mijn kleine draaibank heb ik de werkschakelaar ook al eens vervangen. Bij alie zijn ze relatief goedkoop.
https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... l.search.0
Van mijn kleine draaibank heb ik de werkschakelaar ook al eens vervangen. Bij alie zijn ze relatief goedkoop.
https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... l.search.0
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
'k heb vroeger een EMCO 8 gehad, en die had gewoon een standaard draaiknop voor aan/uit.
Maar, omdat die knop op de Vaste kop zit, besloot ik er een Spindel Start- en Stop knop op te maken, gewoon met een "houdketen", met daarin een Noodstop.
Gevolg.. Groene knop: Spindel aan, Rode Knop: Spindel uit, Noodstop in: Spindel uit. Noodstop uit, Spindel niet aan.. pas als je de groene knop indrukt gaat ie weer aan.
ZO'n Houdketentje is één van de simpelste schemaatjes die je kunt verzinnen met een Relais... gewoon de startknop aan de ingang hangen, en de uitgang via de stopknop, en de Noodstop, naar het relais eveneens op de ingang..
als je dan de startknop kort indrukt, (Maakcontact), dan bekrachtigt het relais zichzelf, maar omdat die kring dan loopt via de stopknop, (verbreekcontact), gooit ie de boel weer los als je de stopknop bedient..
Maar, omdat die knop op de Vaste kop zit, besloot ik er een Spindel Start- en Stop knop op te maken, gewoon met een "houdketen", met daarin een Noodstop.
Gevolg.. Groene knop: Spindel aan, Rode Knop: Spindel uit, Noodstop in: Spindel uit. Noodstop uit, Spindel niet aan.. pas als je de groene knop indrukt gaat ie weer aan.
ZO'n Houdketentje is één van de simpelste schemaatjes die je kunt verzinnen met een Relais... gewoon de startknop aan de ingang hangen, en de uitgang via de stopknop, en de Noodstop, naar het relais eveneens op de ingang..
als je dan de startknop kort indrukt, (Maakcontact), dan bekrachtigt het relais zichzelf, maar omdat die kring dan loopt via de stopknop, (verbreekcontact), gooit ie de boel weer los als je de stopknop bedient..
dat valt er ook niet tegenan
Gisteren nog wat gewerkt met de draaibank. Na een tijdje viel de hoofdschakelaar terug naar 'O'. Zou het kunnen dat er 'iets' warm wordt en daardoor uitvalt? Kreeg nadien de schakelaar niet meer geactiveerd. Deze morgen zonder problemen terug in werking kunnen stellen.
Deze schakelaar meet geen stroom. Het moet de spannings uitval aan de kant van de voeding zijn. Een los contact, kabel breuk, of defect aan de schakelaar.
Belasting geeft warmte bij een slecht contact dat daar door helemaal kan uitvallen, tot dat het afgekoeld is.
Ook de aansluiting in de meterkast of een los zittende zekering of een slechte automaat kan dit veroorzaken.
Probeer een stopcontact op een andere groep als hij is uitgevallen.
Maak het stopcontact los en controleer de aansluiting.
Belasting geeft warmte bij een slecht contact dat daar door helemaal kan uitvallen, tot dat het afgekoeld is.
Ook de aansluiting in de meterkast of een los zittende zekering of een slechte automaat kan dit veroorzaken.
Probeer een stopcontact op een andere groep als hij is uitgevallen.
Maak het stopcontact los en controleer de aansluiting.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Om de machine te scheiden van de rest, kun na afval van de machine de spanning over de WCD meten. Als die nog netjes 230V of 400V is, moet je het in de machine zoeken. Is de spanning over je WCD (veel) lager dan 230V of 400V, dan zit het niet in je machine. Bij 400V moet je uiteraard alle fases onderling meten.
Maar dat op veel machine deze schakelaar al door iets anders vervangen is, doet wel vermoeden dat het een min of meer mechanisch probleem is en niet slechts een versleten draad of aansluiting.
Maar dat op veel machine deze schakelaar al door iets anders vervangen is, doet wel vermoeden dat het een min of meer mechanisch probleem is en niet slechts een versleten draad of aansluiting.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ik lees nergens dat van specifiek deze machine de schakelaar wel vaker vervangen wordt.
Zal wel een slecht vastgeschroefd draadje in de stekker zijn, of kabelbreuk, of in het ergste geval… ‘netjes’ vertinde adereinden.
Zal wel een slecht vastgeschroefd draadje in de stekker zijn, of kabelbreuk, of in het ergste geval… ‘netjes’ vertinde adereinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Voilà, draaibank werkt weer perfect! Machine voorzien van een start/noodstop schakelaar en ondertussen ook de condensator vervangen.
Bedankt voor alle input!
Bedankt voor alle input!
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Mooi opgelost, echter...
zelf zou ik de schakelaars aan de rechterkant van de machine monteren..
Mijn EMCO heeft ook de schakelaar links zitten op de motor (Unimat 3), maar ik denk er aan om er een Extra schakelaar tussen te knopen, in een 3D geprinte behuizing, en die rechts aan de machine te knopen..
Wel fijn dat ie aan de voorkant van de machine zit, zodat je niet over de klauwplaat hoeft te reiken als je een keer een "schaap in je klauwplaat hebt"( lange spanen)...
Tijdens het draaien blijf je best met je takken uit de buurt van je klauwplaat
zelf zou ik de schakelaars aan de rechterkant van de machine monteren..
Mijn EMCO heeft ook de schakelaar links zitten op de motor (Unimat 3), maar ik denk er aan om er een Extra schakelaar tussen te knopen, in een 3D geprinte behuizing, en die rechts aan de machine te knopen..
Wel fijn dat ie aan de voorkant van de machine zit, zodat je niet over de klauwplaat hoeft te reiken als je een keer een "schaap in je klauwplaat hebt"( lange spanen)...
Tijdens het draaien blijf je best met je takken uit de buurt van je klauwplaat
dat valt er ook niet tegenan
Als ik het goed begrijp gebruik je nu de Nood-Uit schakelaar ook voor normaal "UIT", dat is eigenlijk niet de bedoeling, maar echt kwaad kan het ook niet.