Na 7 jaar van gebruik was het spindel lager van mijn HBM BF290 slecht. Ik had gedacht dat ding tot het einde van mijn hobby leven te kunnen gebruiken maar niet dus.
Na demontage bleek het P5 lager niet goed gevormd/geslepen te zijn. De rollen dragen daardoor niet overal en dat heeft een kortere levensduur als gevolg. Ik moet zeggen dat, mu.v. de laatste 3 maanden, ik super tevreden was over de nauwkeurigheid van de draaibank.
Na het opmeten van de spindel bleek de lager passing voor en achter 0.05 mm te dun. Dat hadden de chinezen opgelost door er bij de montage wat epoxy op te smeren (bruine goedje). Voor de demontage vond ik het achterste lager ook al erg los zitten, nu weet ik waarom.
Voor het op dikken van de as heb ik er met zo'n automatisch (geveerde) center op de laagste stand 3 rijen putjes in geslagen. Dat materiaal moet ergens naar toe en zo ontstaat een "krater" en waardoor het ding iets dikker wordt. Een malletje gemaakt op de 3D printer heeft geholpen om de centerpuntjes uniform verdeeld te krijgen. Na het slaan van de centerpuntjes heb ik de lagers op de spindel geperst en er weer afgehaald om het resultaat te bekijken (zie foto). Daarna heb ik er overal nog een centerpuntje bij gezet (staat niet op de foto).
Na het monteren heb ik de runout gecontroleerd en de 3 klauw die verstelbaar is op de montage flens opnieuw gecentreerd. Op één plaats is heel plaatselijk (20° verdraaiing) de runout 0.03 mm. Als het (SKF) lager goed is, moet dat door zo'n centerpuntje komen die de lagerschaal plaatselijk "vervormd". Bij het draaiwerk is de as, net als voorheen, binnen 0.005 mm rond. De dynamiek van de roterende massa zorgt er blijkbaar voor dat e.e.a geen invloed heeft op het draaiwerk. Dat hoge puntje zal natuurlijk ook wel "snel" slijten en met de tijd minder worden. Over een jaar maar weer eens controleren.
Als ik het lager weer moet vervangen ga ik de runout meten met de as op 2 V-blokken en gebruik ik de oude lager schaal om het hoogste center puntje op te sporen en te corrigeren. Ook zet ik er dan nog een rij centerpuntjes tussen. Maar voorlopig kan ik weer draaien en misschien leeft het lager langer dan z'n voorganger.
N.b. ik heb de oude buitenste lagerschalen er met een heel klein hamertje en een aluminium as uitgetikt. Met één keer rondom tikken verschoof de schaal 0.01 mm. Het duurde ruim een half uur om één lagerschaal te verwijderen. Op dezelfde manier heb ik de nieuwe buitenste lagerschalen gemonteerd. Het los maken van het huis en het ding onder de pers leggen was "beter" geweest maar dan moest de hele draaibank uit elkaar en die 2 weken extra werk was mij te veel.
Spindel lager HBM BF290 vervangen:
Moderator: Moderators
Spindel lager HBM BF290 vervangen:
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 31 jan 2025 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Spindel lager BF290 vervangen:
Mooi werk!