DROOp maximat super aanbrengen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hamko

DROOp maximat super aanbrengen

Bericht door Hamko »

Is er iemand die mij wat kan vertellen over het aanbrengen van een DRO op mijn emco maximat 11 super
Graag wat info en raad
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: DROOp maximat super aanbrengen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Simpel gezegd: Je koopt een DRO, met (Glas)linealen, Leest de gebruiksaanwijzing, pakt een boor en een setje tapjes, wat gaatjes boren zodat je de linealen aan de machine kan hangen, steuntje erop met de DRO , Kabels aansluiten, spanning erop, en eventueel wat dingen instellen.. and you're good to go!

Je moet het niet moeilijker maken dan dat het daadwerkelijk is..
Hamko

Bericht door Hamko »

Is het dan ook nog belangrijk welke glas linialen ik neem
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Laat ik dat met een wedervraag beantwoorden.. passen de wielen van een Eend onder een BMW?.. Nee..

Maar.. vaak worden DRO's en Linealen als Set verkocht.. geen BMW dealer die het in zijn hoofd haalt om een X5 op wielen van een Eend te verkopen..
Als je een Losse DRO koopt, dan staat in de specificaties wel wat voor LInealen erbij horen.. er zijn in grote lijnen 2 types... Magnetisch en Optisch, maar.. wat er uit komt aan signaal.. dat kan best eens hetzelfde zijn.. (ik ben geen Electronica Expert), maar het komt er, als ik het wel heb op neer dat een Lineaal feitelijk niets meer is dan een Lineare Encoder, Dus, er komen blokgolven uit (bij een Digitale).., en (wederom) als ik het wel heb, 2 golven die met elkaar uit fase lopen, zodat de leeseenheid (in je DRO) kan afleiden welke kant de leeskop, of de lineaal beweegt..

Kort en goed.. als je de DRO als Set koopt, of als je de DRO en Linealen bij één en dezelfde leverancier koopt.. dan kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat het met elkaar kan "praten"..
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Wielen van een bmw kunnen wel onder een eend..

Afbeelding
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Quepee schreef: 03 mei 2025 21:02 Wielen van een bmw kunnen wel onder een eend..
En die van een kever ook, zelfs de velgen passen 1 op 1, zelf gedaan ooit lang geleden. Scheelde 2 zakken cement achterin omdat ze een maatje groter waren.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Maar goed, bij een DRO kun je meestal kiezen wat de resolutie van de linialen is, je hebt 1 u resolutie, 5 u resolutie en waarschijnlijk nog wel een paar, maar voor op een draaibankje is de 5u resolutie voldoende.
Ook kun je nog kiezen uit de afmetingen van de linialen, je hebt de standaard afmetingen, maar b.v. van Sino zijn er ook nog die een maatje kleiner zijn, dat past meestal ietsje beter en makkelijker op het dwarssupport. Verder heb je ook nog magnetische dingen die nog een maatje kleiner zijn, maar tevens 2 maatjes duurder. Kijk eens bij Vevor, goedkoper kun je ze nergens vinden denk ik.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

De goedkope linialen van igaging (niet goed verkrijgbaar in de EU) en andere https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-6 ... itleeskast hebben een resolutie van 0.01 mm. Dat is 0.02 mm in draaidiameter. Ze werken op batterijen en kunnen niet tegen koelvloeistof en spaantjes (perslucht). Ik gebruik ze (iGaging, HBM) met een beschermkapje toch al jaren op mijn freesmachine.

De glaslinialen hebben een hogere resolutie. 0.005 mm is gebruikelijk, dat is 0.01 mm in draaidiameter. Op een centrale uitleeskast kun je er meerdere aansluiten. Sommigen van die kasten hebben een draaibank mode. Dan kun je de X-as in diameter laten aanwijzen. Ook kunnen sommigen twee linialen (zadel en topslede) combineren tot één waarde.
Glaslinialen zijn beter bestand tegen spanen en koelvloeistof. Ik denk dat het bij de goedkope modellen verstandig is om er niet rechtstreeks met perslucht op te spuiten.

Losse linialen en een losse uitleeskast kan, maar er zijn veel verschillende typen linialen en uitleeskasten. Z'n setje dan werkend krijgen, is niet gegarandeerd.

Er zijn ook extra smalle glaslinialen te koop. Die zijn duurder maar bouwen compacter.

De montage op de freesmachine is niet zo spannend. Daar zitten ze zelfs met een beschermkapje niet in de weg. Op de draaibank zit met name die van de topslede in de weg. Zet je hem aan de kant van de losse kop, dan kan die minder ver richting de klauwplaat geplaatst worden en daardoor is de range korter. Zet je hem aan de kant van de klauwplaat, dan komen de spanen er tegen en heb je kans dat de kabel gegrepen wordt door zo'n spaan. Ook kunnen ze in de weg zitten bij gebruik van de meelopende bril of vaste bril.

Je kunt z'n (glas)liniaal wel als model maken uit hout of 3D printen. Dan kun je beter inschatten waar je hem kunt plaatsen.

Voor de kosten van een ali setje glaslinialen kun je de draaibank ook ombouwen naar CNC met een grbl of grblHAL controller.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

Quepee schreef: 03 mei 2025 21:02 Wielen van een bmw kunnen wel onder een eend..
BMW GS-blok in een Eend is nog veeeeeel leuker 8)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

't zal me niet verbazen als er in die eend een BMW R-Blok hangt.. 't leuke is dat ze dan ook nog ongeveer hetzelfde klinken.. maar wel een heel stuk harder over de weg waggelen.. :lol:
(en als je een BMW Boxer in een eend schoenlepelt, dan kun je er ook maar beter wat degelijker wielen onder zetten.. )
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Een oud collega heeft ooit de steekassen van een eend en een Dyana verwisseld, dat paste maar die vanb de Dyana waten iets van 5 cm langer dan die van de eend. Dat ging goed tot de eerste echte kuil, toen bleken ze toch net ietsje korter dan nodig en werden het twee propellers die onder de motorkap flink hebben huisgehouden.
Plaats reactie