hugo stoutjesdijk schreef: ↑09 mei 2023 07:03
Zou het oliepeil niet te hoog staan?
Of de olie te dun?
Het liefst houd je de olie tegen waar het vandaan komt natuurlijk.
Misschien is een keer het lager vervangen en niet de asafdichting.
Misschien toch eerst maar beter onderzoeken, voordat er groeven gestoken gaan worden.
DE olie staat goed, zelfs iets lager, het is auto versnellingsbak olie, en de as heeft geen speling, door het draaien komt het tussen de tandwielen aan de buitenkant door, lagers zijn natuurlijk altijd wel een beetje met ruimte anders lopen ze stuk (glijlagers) maar ook weer niet te veel, wellicht mis ik iets zoals vulringetjes of zo.
Ik had ook een stukje er op gezet over schroefdraad, rechts gaat prima, maar linkse welke ik nodig heb is niet mogelijk omdat voeding verkeerde richting draait daarvoor.
Als je rechtse draad snijdt dan loopt de voeding van rechts naar links en draait de klauwplaat (door de hoofdspil gezien) rechts om. Om linkse draad te snijden moet de voeding van links naar rechts bewegen en de klauwplaat blijft rechtsom lopen. Je startpunt van draadsnijden ligt dan bij de klauwplaat.
groet: Fred
Met alle respect.. maar daar hebben we niets aan.. "door de hoofdspil gezien" Whut??
Rechtse draad snij je met de Spil normaal draaiend, met de voeding in de gebruikelijke richting en een beitel die normaal in de houder zit.. wil je linkse draad, dan zal je voeding de andere kant op moeten lopen, en begin je vanaf de klauwplaat, of je zet je beitel ondersteboven, draait de spilrichting om (dus Met de klok mee), en voeding van rechts naar links.. zoals gebruikelijk..